Ni hönskunniga

mysko

Trådstartare
Jag har tänkt ha en värmelampa i mitt hönshus i vinter men vet inte hur stark lampa jag ska ha?

Huset är ugnefär 4 kvm & 2m högt.
Är en 250w för mycket?
1 tupp & 6 hönor bor där
Huset är dubbelt isolerat och har tjocka bräder på 2 sidor (där vinden ligger på som mest.

Så vad säger ni?

renorveraraltanen002.jpg

Sv: Ni hönskunniga

Du behöver ingen extra värme. Inte för hönsens skull (ev med viss reservation för utställningsraser). Byt vatten varje dag så hinner dom dricka innan vattnet fryser.

Lyse? Beror på om du tänker driva hönsen under ej-värp-säsong. Våra följer årstiderna och vilar från äggläggningen nu tills framåt februari. Ingen lampa.

Hur högt är ditt hönshus? Ser lite lågt ut?

LIA

Ok
Jag ska inte driva hönsen ang ägg utan att de ska ha det varmt och gott.
Takhöjd (trodde jag skrev det) 2m

Bra då ska jag endast ha en batteridriven lampa som jag kan tända då det är mörkt så jag själv ser när jag går in och kollar läget innan jag nattar dom.

Tack för ditt svar :bow:

oj så fint du har det. annat mot mitt raserade hönshus......:(
du behöver ingen värme där, säger jag oxå! det ser bra isolerat ot ändå, och som tidigare sa,, behöver du inga ägg,, så kan du strunta i belysning. höns är trevliga djur,, och min gubbe som inte är djurvan alls,, älskar att vara ute hos hönsen och bara stå o titta på dem! har ett gäng hönor o en tupp. tuppen heter "reidar" och vi brukar säga att det är "reidar med sitt harem":rofl: ....

Jadu rasen är jag inte så kunnig om men tror att det finns en Blommehöna (stavning?)

Här är en av de älsta 7,5 år & heter Hildur

hildur108.jpg

Här är de samlade, förutom de 2 med kycklingen som håller sig för sig själva MEN har nu ingått i gruppen.

renorveraraltanen004.jpg

rätt lustiga namn man döper på sina höns! hade en höna en gång från kycklingstadiet. hon ville alltid sitta i knä och bli klappad. från början trodde vi det var en tuppkyckling, så den fick heta "bruno". denna bruno växte upp,, och visade sig sen vara just en höna! hade henne i några år,, och hon följde en vart man än gick,, pep åt en, att man skulle bära henne. en underbar höna! tyvärr åkte jag på hönsförlamning, och många av mina höns dog...:(
har nu nytt blod och friska höns!:)

nämen oj då!!!:o det va ju inte jag som åkte på hönsförlamning.....:o det var ju mina höns ju......

Ja Hildur är en fin gammal dam :love: men nu när hon ruggar är hon inte så grann :devil:

Tur att du skrev en rättelse för jag hann fundera VA kan man få hönsförlamning :eek: :D

Ja mina höns heter på H och de nya ska heta på G.

Jag vill inte få någon av mina hönor så tama för jag blir ledsen ändå när det dör :crazy:
De är lagom sociala mot mig.

men nu när hon ruggar är hon inte så grann :devil:

Nä, det kan jag tänka mig:D

Men vilka höns är vackra under ruggningen !?
Inte mammas Rhodisar iallafall :rofl: Det ser ut som om dom har gått en omgång mot en räv eller nåt & kommit knappt levande ur striden..
Eller som jag tänker mig hönan Agda i Cornelis visa :o

Mina dvärgar ser inte liiika :devil: ut men inte långt från:cool:

:rofl: ja ska nog döpa om henne till Agda :devil:

Tur är att dom blir fina igen :love:
Min tupp Goliat11 ser värst ut - inte samma fina sagotupp längre :crazy: men blir grann framöver igen :D

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver få lite neutrala åsikter om min älskade vovve. Han är en blandras chihuahua/powder puff, med lite inblandning av nåt mer på...
Svar
9
· Visningar
3 009
Senast: Monstermom
·
Hemmet Japp, dagens i-landsproblem kommer här! Jag bor med sambo och en katt i ett hus på ca 120 kvm. Huset hyr vi av min sambos mor, och...
Svar
19
· Visningar
2 206
Senast: zassoo
·
Lantbruksdjur Det verkar som om sambon har gått med på att skaffa höns (till mig som har önskat detta i nästan 15 år...) och kaniner till barnen...
2
Svar
22
· Visningar
6 168
Senast: vego96
·
A
Övr. Djur Mina föräldrar har köpt sig 4 stycken vanliga grisar som så småningom kommer att slaktas hemma och ätas. (Diskussion angående detta...
Svar
8
· Visningar
8 345
Senast: Ayumi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama