Ni får ursäkta..

Sv: Ni får ursäkta..

Du får tävla om du tävlar i avd. B (ungponny) eller utom tävlan.... annars om de e en D - ponny kan du ju lösa hästlicens, som många redan har skrivit....:idea: :bump:

lundsbo skrev:
Om du löser ridhäst licens för din ponny (måste vara kat D) så får du tävla på häst tävling tom MSV B dressyr och hoppning (har ej TR här men vet att du får rida 1,20 i alla fall, kanske även 1,30).
Nej, det måste inte vara en kat D för att den ska få tävla som häst. I hoppning får man tävla upp tom 1,20 (om man inte föregående år tävlat framgångsrikt i högre klasser som ponny, då kan man få dispens).

lundsbo skrev:
Osäker på hur det är med lokala tävlingar, men där borde du väl få rida även utan hästlicens :confused:
Och härom tvistar de lärde... I TR står det att för att få tävla ponnyn som häst måste den ha hästlicens, men som sagt så behöver inte hästar ha licens för att tävla lokal. Jag tolkar det som att ponnyer som ska tävla som häst behöver ha licens även på lokal, men när jag har frågat domare och överdomare så har ingen kunnat ge ett definitivt svar.

Jag tycker du ska börja med distans. Då kan du rida vidare med din ponnylicens.
// Linda

Tjejen (21år) som jag delar min fjording (c-ponny) med tävlar honom
i lokal häst dressyr, och vad jag vet har hon inte löst hästlicens
utan, som jag fattar det, bara anmält honom som häst.
och det gör ju att han står som häst fram till ev ägarbyte eller dyl.

Det borde ju gå att tävla lokalt.
på häst behöver man ju inget mätintyg, så hur ska de kunna veta att det är en ponny?

alla klubbtävlingar och unghästklasser!

man får inte tävla utom tävlan om man är över 18, men man får rida ungponny hur gamal man än är!. men man får ju rida hela året som man är 18. Så nu för alla som är födda 1988 är det sista året på ponny.....

Körning får du ägna dig åt livet ut... Prins Philip i Enlgand tävlar fortfarande, finns svenskar som legat i landslaget vid 65... Klart man kan tälva länge även med ponnysar...

Du kan ju ta upp en d-ponny till hästklasser. Men i hoppning är det ganska svårt, kanske lättare i dressyren.

Men om du tar upp ponnyn till hästklasser så kan du tävla den över 18 års gränsen. Men hästen måste vara och hoppa hästklasser i minst 2 eller 3 år innan du får ta ner den till ponny igen.

Lady_S skrev:
Vart står det?
Har bara hört att den måste hoppa några år i stor hästklasser innan den tas ner till ponny igen.
Är inte 100 men tror det var så

Du får tävla ponny på lokala ponny tävlingar även om du är över 18 år, man får då starta avd b utom tävlan och rider då som när man rider en unghäst! man måste också passa till hästen alltså inte vara för lång/ tung för ponnyn! du måste lösa ryttarlicence men vet ej om man ska skaffa för ponny eller häst!

Athenalover skrev:
Du får tävla ponny på lokala ponny tävlingar även om du är över 18 år, man får då starta avd b utom tävlan och rider då som när man rider en unghäst! man måste också passa till hästen alltså inte vara för lång/ tung för ponnyn! du måste lösa ryttarlicence men vet ej om man ska skaffa för ponny eller häst!
Jo men det vet jag.. Tävlar själv och vet reglerna.
Men kommer inte ihåg vem som sa att man kunde ta upp D-ponnys till hästklasser. Då går den som stor häst.

Distans, western och körning får man tävla med ponny oavsett ålder. Sen får man ju också tävla klubbtävlingar, om man vill.

Dollar

BoosDollarGirl skrev:
Distans, western och körning får man tävla med ponny oavsett ålder. Sen får man ju också tävla klubbtävlingar, om man vill.

Dollar

Jag vet en kvinna som har sin häst i området. hästen är D-ponny och hon är äldre än 18....
Hon rider på klubbens dressyrtävlingar och på KM:et men utan tävlan.
Men dom som vill ut och tävla och komma längre än klubbtävlingar och lokala och man vill rida hopp eller dressyr så får man antigen ta ponnyn upp till häst klasser eller så får man byta gren tex distans eller dom grenara som du skrev.

My Beauty skrev:
Har bara hört att den måste hoppa några år i stor hästklasser innan den tas ner till ponny igen.
Är inte 100 men tror det var så
Ok. Jag har TR och där står ingenting sådant vad jag kan se. Det är stadigvarande ryttarbyte eller ägarbyte som gäller. Oavsett hur länge ponnyn gått som häst.

Senast ändrad:

My Beauty skrev:
Jo men det vet jag.. Tävlar själv och vet reglerna.
Men kommer inte ihåg vem som sa att man kunde ta upp D-ponnys till hästklasser. Då går den som stor häst.

Ahha... så du vill få upp D-ponnyn till hästklass??
Har hört att man kan mäta upp hästen eller nått och får då tävla hästklass men har ingen aning borde stå på ridsportförbundet eller något sådant!:confused:

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
894
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
476
Senast: MiniLi
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
536
Senast: Mli
·
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
997

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka