Ni där ute med hundgård och hundhus!

Diplomaten

Trådstartare
Hej,

Nu närmar sig flytten till huset på landet för oss och våran hundflock. Vi har bestämt att införskaffa en hundgård och har fått en hel del goda tips från andra hundmänniskor. Några har bra källor där man kan köpa "färdiga" gårdar samt hundhus till relativt bra priser.

Här om dagen, när vi var ute på biltur, såg vi dock ett "hemmabygge" som vi blev förtjusta i. Då slog det oss att vi kanske faktisk ska bygga vår egen gård och hundhus. Sambon är snickare i grund och botten, så hundhuset är knappast några problem. Men tips är mer än välkomna. Dels för att ev hålla kostnaden nere, men också för att vi har planen att bygga en större inhägnad. Planen är att "blandisarna" ska vara ute även under natten, då de trivs bäst ute. Annars är hundgården främst en plats där alla fem hundarna ska vara då vi är på arbetet. Jack Russel terriern har också en förmåga att gräva sig ur det mesta ....

Så ... kära Bukefalister - kom med så många tips och råd ni kan på hemmabyggen OCH färdigbyggda hundgårdar och hus. Gärna bilder om ni också har möjligheten.

Sv: Ni där ute med hundgård och hundhus!

Eftersom ni har en grävare så rekommenderar jag att investera i armeringsmatta och "bottna" hundgården med denna. Sedan kan ni fylla grus eller vad ni har tänkt för underlag i hundgården ovanpå denna. Mattan hålls nere mot marken av själva stängslet . Fick detta tips av våran hundgårdsbyggare som har slädhundar och sett massor av hundgårdar. Han uttryckte det som att det var f*n så mycket enklare att lägga ner armeringsmattan från början istället för att försöka krångla dit den efteråt!

Jag har köpt färdiga sektioner som jag satt på en ram av tryckimpregnerat virke. På insidan av träramen spikade jag fast svetsat nät så att hundarna inte kan gräva sig ut. Därefter har jag fyllt på med samkross 0-8. Hundhuset är en lekstuga som ska isoleras och sättas in en hundlucka i. Värmen har jag ordnat med en "grislampa" som gör att hundarna kan välja om de vill ligga i värmen under den eller en bit ifrån där det är lite svalare. Jag ska försöka ta några foton och lägga in lite senare.

Det är sant! När den väl står på plats kan den bli problematiskt att liksom börja att få mattan av armering och ligga på plats. Kanske en dum fråga det här, men det borde väl finnas armeringsmattor med mindre rutor (har endast sett dessa med ganska stora rutor som vi hade när vi göt stall) ... Hon är så liten att hon förmodligen kommer igenom dem .....

Vad rekommenderar ni att fylla gården med? Här är det nämligen många bud från våra kontakter. Fördelar och nackdelar?

Jag har köpt färdiga sektioner som jag satt på en ram av tryckimpregnerat virke. På insidan av träramen spikade jag fast svetsat nät så att hundarna inte kan gräva sig ut. Därefter har jag fyllt på med samkross 0-8. Hundhuset är en lekstuga som ska isoleras och sättas in en hundlucka i. Värmen har jag ordnat med en "grislampa" som gör att hundarna kan välja om de vill ligga i värmen under den eller en bit ifrån där det är lite svalare. Jag ska försöka ta några foton och lägga in lite senare.

Den hundgården som vi såg på bilturen, hade fäst "nät" på tryckimpregnerade stolpar. Om jag förstår dig rätt - har du köpt dessa sektioner som är färdiga "hundnätssektioner" och sedan så har du ytterligare nät innanför? Har du hundar som gräver så maniskt som vår grythund eller är det en försäkring för att de inte skall kunna göra det?

Aaaaa, samkross ja ... Vad är det för nack/fördelar med det kontra med andra möjliga fyllningsmöjligheter? Just när det gäller vad man ska ha som grund i hundgården är det många som har lite olika råd .....

Det med grisplampan var ju en utmärkt lösning! Det har jag absolut inte tänkt på ....

*hoppas på några foton*

Det är vanliga metallramar på mina sektioner som enkelt skruvas ihop. De står på tryckimpregnerat virke. Att jag satte nät på insidan, mot marken som jag sedan lagt grus över är för att de inte ska kunna gräva sig ut. Jag vet inte om grus är det optimala. Jag har funderat på att lägga trallvirke som golv, vilket skulle ge mycket renare hundar men då sätter jag tak över också. Min hundgård är 3,60 x 7,20. Huset är placerat "utanför" och tar därför inte någon plats i hundgården.

Jag har två hundgårdar, en stor på 6x6m, underlaget i den är spån.
Jättelätt att hålla rent, bara kratta och lägga på jödselstacken och ser fint ut.
En jättestor hemmasnickrad hundkojja med Oljeelement i där alla hudnarna får plats, ligger hö som bottenmaterial, billigt och lätt att byta ut.
(och luktar gott länge)
Lilla hundgården håller jag på att göra en bra grund i med spån, ska se om allt ogräs orkar växa upp på samma ställen som förra året, gör dom det, kommer jag gräva upp hela hundgården (3x3 liten) och lägga trädgårdsplattor på hela botten, och ovanpå dem spån. Och till den hyffsat stor hundkojja där också med oljeelement och hö. :laugh:

Om man har grävare, är det enkelt avlöst att lägga en rad med trädgårdsplattor längsmed staketet, är bökigt för dem att gräva sig igenom betong. :D

Ska se om jag kan gräva fram några bilder.. *humm*

*KL*

Hoppar glatt in i tråden med, då pappa efter sådär 4 år även själv insett att han inte har något behov av hundgården utan kan skänka den till mig :devil:

Hundgården är färdig i sektioner med ram, och kommer stå på tryckimpregnerat virke. Hundkojan står i den, är en 'tvårums' - dvs ett förrum och sen vinkel och inre rum (dragskyddat), bonat med hö i alla år och fungerat bra.

Men botten klurar jag på. Ena herrn (de ska dock inte vara där ihop som det ser ut nu i alla fall) är en riktig grävmaskin rent allmänt, älskar att gräva. Och det kan han väl få, men inte gräva sig ut. Så vill helst inte näta hela botten, men hindra att han gräver sig ut?

Sen, underlag, vi har haft gräsmatta tidigare, hunden är inte i hundgården hela tiden, så fungerat fint med gräs. Fördelar vs nackdelar med det jämfört med spån/grus/annat?

Det är ju möjligt att han skulle komma igenom en armeringsmatta som stod rätt upp och ned, men att han skulle lyckas gräva en flyktgång ut genom gallret det vete sjutton.

Ett alternativ till värme i kojan är golvvärme. Vi har köpt en "matta" med golvvärmeslingor. Det är liksom en tunn plastmatta med elslingor i som man kopplar in i vanlig kontakt, med termostat. Ovanpå denna lägger man en bit vanlig plastmatta. Sen kan man ställa in ganska låg värme, det behöver ju knappast vara VARMT. Vi har den ställd på fem grader tror jag. Funkar bra!

Våran hundgård är byggd "runt hörnet" på ett uthus. Då har hundarna alltid skugga nån del av dagen. Sen har vi öppning in i uthuset och så en isolerad hundkoja inne i detta. Då slapp man fundera på tak och sånt på kojan, sen har hundarna flera val om de vill gå in. Bara i uthuset som är oisolerat och inte helt tätt vad gäller drag, men regn- och snöfritt. Där har de en bädd av madrasser och fällar. Sedan kojan med värme där de också har vatten. Funkar toppen.

Sant, då spar man en hel del plats till hundarna. Vi har ju också flertalet så hundhuset kommer att ta en hel del utrymme. Vi har ännu inte kommit hela vägen med hur vi ska utforma det. Jag noterar frenetiskt tänkvärda tips som ni kommer med!

De flesta jag har snackat med har grus eller singel i sina hundgårdar. Men, om det är det optimala eller inte har jag inte kommit fram till. Mycket att tänka på ...

Ja, få fram några bilder vettja :angel: *Diplomatstress*

Några av de jag pratat med har fnyst åt lösningen med spån - men egentligen inte kommit med några direkta motargument. Någon pratade om bakterier osv, men hade heller egentligen inte där någon följdinformation om varför det skulle vara så ... Vad är det för spån du brukar och köper du det på färdig bal eller från något sågverk i närheten? Jag förutsätter att ni har gård/stall och på så vis har tillgång på både strö och hö. Vi har inget eget stall idag, så då blir det att köpa på sig lite extra hos han vi hyr in hästen hos. Sedan blir det isf att vara extra noga med Pomeranianens päls då allt fastnar i den. Men, om fördelarna är stora med spån - så är det så ....

Min hund gräver gångar, en riktig grävmaskin när det gäller gångprojekt. Därför kan det också vara bra att finna en lösning där man kan begränsa hennes grävande (betong är en så gott som omöjlig uppgift- även för henne :angel:. Ettlitet ställe med grävmöjligheter.

Golvmatta med värmeslingor ... Det här blir ju bara bättre och bättre :D

Vart har ni investerat i den? Och de lär väl finnas i olika storlekar förmodar jag? Tack Bukefalos ... jag noterar fortfarande så släng på med fler tips.

Vad har ni för åsikter om underlaget - för och nackdelar?

Är krav på upphöjd utkiks/liggplats dessutom, så bord/liknande är absolut en bra ide. Har man bord fixar man kravet på skugga med, men annars kan man ta t ex lastpallar och lägga på varandra i lagom höjd och fixa en slät skiva på toppen t ex.

Ja, det kan det nog komma att bli. Vi kommer att göra en relativt stor hundgård så det kommer att finnas utrymme för det. Har ännu inte bestämt oss exakt för vilken kvadrat det kommer att ligga på, men ett liggbord skulle med stor sannolikhet uppskattas.

Ja, få fram några bilder vettja :angel: *Diplomatstress*

Några av de jag pratat med har fnyst åt lösningen med spån - men egentligen inte kommit med några direkta motargument. Någon pratade om bakterier osv, men hade heller egentligen inte där någon följdinformation om varför det skulle vara så ... Vad är det för spån du brukar och köper du det på färdig bal eller från något sågverk i närheten? Jag förutsätter att ni har gård/stall och på så vis har tillgång på både strö och hö. Vi har inget eget stall idag, så då blir det att köpa på sig lite extra hos han vi hyr in hästen hos. Sedan blir det isf att vara extra noga med Pomeranianens päls då allt fastnar i den. Men, om fördelarna är stora med spån - så är det så ....

Min hund gräver gångar, en riktig grävmaskin när det gäller gångprojekt. Därför kan det också vara bra att finna en lösning där man kan begränsa hennes grävande (betong är en så gott som omöjlig uppgift- även för henne :angel:. Ettlitet ställe med grävmöjligheter.

Hade tyvärr inga bilder på denna burken men kan kanske trolla fram det framåt kvällen.

Jag hämtar spån gratis hos en fd arbetskamrat som har egen såg.
Spånet är perfekt, superlättmockat i stallet och lägger sig fint på backen ute i hundgården, blir nästan som en bädd, så när man ska städa krattar jag bara av ytan och slänger in en ny säck spån.
Vårstädade hundgårdarna för ett tag sedan, fullt med löv och grenar som blåst in, tog typ tio minuter att kratta av ytan, slänga i skottkärran och fyllde på med flera säckar spån för att det ska se trevligt ut.
(använder mer spån än jag behöver, men slänger ut rätt mycket alleftersom, inte för att det är skitigt utan att det ser fräschare ut med ljus spån än mörk. :angel:)

Och hundarna verkar uppskatta Spånen mer än ett lerigt blaskigt underlag, då vattnet som blir när det regnar sjunker snabbt ner i spånet och rinner bort.
Gräver de småhål, så är det smidigt att kratta igen dem igen. :D
Hur det blir med en Poms päls vet jag inte, mina vovvar är korthåriga men det fastnar ytterst lite spån på dem och skulle något fastna under lek så ramlar det av lika fort igen. :D
Aja, mina söndags filosoferingar, ska försöka komma ihåg och lägga in bilder i kväll.

Där jag hade min häst tidigare så hade de först lagt långa stora stockar som grund/ram. Ramen fyllde de upp med lagomt stora stenar/sand och grus. På detta vis blev hundgården lite högre och hundarna kunde varken gräva sig förbi stockarna eller stenarna. Och snyggt blev det också... ska se om jag hittar någon bild.

Nu har vi diskuterat en hel del, både mellan varandra samt med svärfar som tidigare hade uppfödning av Schäferhundar. Vi har varit uppe och studerat gräsmattan på håll (vi har ca 900 kvadratmeter), eftersom vi ännu inte tagit över huset. Får nycklarna i morgon. Det är kuperad terräng, inte direkt plant. Men, lite träd och ,eftersom vi för hundarna, bor på "rätt sida fjället" så är det lite sol här.

Det är viktigt att det blir bra. Vi har ju bestämt att Alaska Husky hundarna även ska få vara ute över natten. De vill ju givetvis helst vara ute så ofta det går. Småhundarna kommer att bruka hundgården under de timmarna vi arbetar. Schäferns detsamma, han börjar ju bli gammal och stel.

Så, hundhus, liggbord plus att vi också fått tag på två järndörrar som tidigare suttit på annan hundgård. Armeringsmatta kommer vi att lägga ner, vi har bara inte bestämt om vi ska ha en egen yta för Jack Russel terriern, eller lägga över hela. Vi har ännu inte helt klart om polarhundarna ska vara för sig och de andra hundarna som har hundgården som daggård. Många tankar som florerar när det är två viljor. :angel:

Det vi fortfarande argumenterar om är ytan och underlaget. I Norge ska det vara 7 kvadratmeter/hund. Jag vill ha så stor som möjligt, men min sambo vill helst inte utöka 1 m extra. Det är hundar som motioneras och tränas mycket utanför hundgården, men jag yrkar på att ändå ha det stort. Exakt kvadrat vet jag inte. Kan tillägga att min sambo är van med hundgård sedan tidigare, jag har aldrig haft det till mina hundar.

Liknande trådar

B
Övr. Hund Jag har i nuläget 4 stycken stora hundar, två tikar (Bernen Sennen och Samojed) och två hanar (Weimaran och Dobbermann). Jag bor ute på...
2
Svar
24
· Visningar
3 870
Senast: em-pirre
·
Övr. Hund Min hund är ju allergisk mot diverse ting, men allra mest mot damm. Oavsett hur mycket vi städar kommer vi aldrig komma ifrån att damm...
2
Svar
23
· Visningar
4 515
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar