Sv: Nh?

Har varit hästtjej i snart 19år och har haft egna hästar i 17 av dessa. Gick 2 st nh kurser med mina ponnisar i höstas det var det bästa jag gjort nånsin,önskar jag hade gjort det för längesen! livet med hästarna blir lättare om man behandlar dom med sitt eget "språk" och inte med vårat!

Jag tror att NH har blivit en sån hit pga av att nutidsmänniskan är så ovan att hantera djur och osäker i samvaron med dem.

håller med dej i många lägen! jag har faktiskt inte gått någon kurs inom detta men träna en liknande träning som jag nått mkt långt med mina hästar, det jag ber dom, gör dom. gå på mej finns bara inte! många som går kurser kan bara så långt den träningen räcker, sen får dom problem. mysko tycker jag!!!! kram på dej!

På tal om dina erfarenheter av NH så förstår jag dig.. Jag vill ha en häst som i alla lägen är trevlig både mot mig och andra människor. Tyvärr så har du rätt, jag har själv sett exemplar där hästar fått psyket totalt knäckt,, så knäckt att dom till och med blivit ranglåga i hagen. En människa hade lärt sig NH av en annan, om häststackarna näst intill tittade åt ett annat håll så skulle det ryckas (hårt) i grimskaftet och backas runt överallt.. Hästarna var vettskrämda tillslut. Har även sett NH-folk lasta hästar som slagit ihjäl sig. Hästar som måste ha galler i boxarna helt plötsligt för annars hugger dom folk som går förbi, allt efter att "matte" eller "husse" lärt sig NH!!!!!!!!!!! Så tränar inte jag mina hästar. Här handlar det om att ge och ta,, ömsesidig respekt.. Inte får man vänner av att bestämma över dom. Hästar är som oss olika individer med olika personligheter... Detta skall respekteras. Det som kallas NH är brett. Välj ut det bästa.

Hm, nåja, det tål att upprepas att det finns rötägg överallt och att dessa uppenbarligen inte "lärt" sig NH på någon kurs, deltagit möjligen men inte fattat...

Jag känner en del ryttare som varit på hoppkurs för bra hopptränare, men som slår av spöet på hästen om den stannar på hinder hemma - är då hoppning dåligt?

Nej, det visar ju bara att den ryttaren inte har förstått. Och så är det med all utbildning - har inte eleven rätt förutsättningar så blir det bara inbillning.

Det du beskriver ovan är inte NH - oavsett vad dessa ägare säger att det är. Det är snarare väldigt bra exempel på "normal", "traditionell" hästhållning. Hästar som rids ut i kuperad terräng på graman för att "de går så fint då", hästar som drogas och skräms in i transporten av 5-10 personer, hästar som får en rejäl spöomgång för att de fattat fel galopp, hästar som slänger sig ut genom boxdörren och över folk så fort den öppnas, mm, mm. Men bara för att dessa människor hänger sig till dressyr, hoppning, mm och fnyser åt NH så är det ingen som reagerar....

Men om en av dessa hästägare går en kurs, men antingen inte har förstått eller omedelbart inte får en bättre relation till sin häst (det tar ett tag att lära sig hur man ska tänka och jobba) men är exalterad över vad de lärt sig - så klankar omgivningen enormt mycket på dem, men innan kursen så sägs ingenting. Lustigt, tycker jag.

/Camilla

Camilla_H skrev:
Hm, nåja, det tål att upprepas att det finns rötägg överallt och att dessa uppenbarligen inte "lärt" sig NH på någon kurs, deltagit möjligen men inte fattat...

Jag känner en del ryttare som varit på hoppkurs för bra hopptränare, men som slår av spöet på hästen om den stannar på hinder hemma - är då hoppning dåligt?

Nej, det visar ju bara att den ryttaren inte har förstått. Och så är det med all utbildning - har inte eleven rätt förutsättningar så blir det bara inbillning.

Det du beskriver ovan är inte NH - oavsett vad dessa ägare säger att det är. Det är snarare väldigt bra exempel på "normal", "traditionell" hästhållning. Hästar som rids ut i kuperad terräng på graman för att "de går så fint då", hästar som drogas och skräms in i transporten av 5-10 personer, hästar som får en rejäl spöomgång för att de fattat fel galopp, hästar som slänger sig ut genom boxdörren och över folk så fort den öppnas, mm, mm. Men bara för att dessa människor hänger sig till dressyr, hoppning, mm och fnyser åt NH så är det ingen som reagerar....

Men om en av dessa hästägare går en kurs, men antingen inte har förstått eller omedelbart inte får en bättre relation till sin häst (det tar ett tag att lära sig hur man ska tänka och jobba) men är exalterad över vad de lärt sig - så klankar omgivningen enormt mycket på dem, men innan kursen så sägs ingenting. Lustigt, tycker jag.

/Camilla

Jag har varit på kurs i NH, bara för att kolla. Har varit på träningar för 2 olika instruktörer så begreppet NH är brett. Alltifrån humant tänkande till mer eller mindre misshandel och att bryta ner psyket på hästarna. Då kan man verkligen förstå varför folk som inte vet, frågar vad som är NH. Men några bitar här och några bitar där, ta ut det som passar så blir det nog bra. Den variant jag själv använder mig av lärde jag mig under praktiskt arbete. Det är ju valfritt vill man hantera sin häst enl NH så är det ju upp till var och en. Men håller med det finns många som är ANTI.

Jag har varit på kurs i NH, bara för att kolla. Har varit på träningar för 2 olika instruktörer så begreppet NH är brett. Alltifrån humant tänkande till mer eller mindre misshandel och att bryta ner psyket på hästarna. Då kan man verkligen förstå varför folk som inte vet, frågar vad som är NH. Men några bitar här och några bitar där, ta ut det som passar så blir det nog bra. Den variant jag själv använder mig av lärde jag mig under praktiskt arbete. Det är ju valfritt vill man hantera sin häst enl NH så är det ju upp till var och en. Men håller med det finns många som är ANTI.
Börjar med att upprepa något jag skrev tidigare i tråden:
En liknelse: Om jag påstår att jag är en hejare på att spela fiol, och så visar dig hur duktig jag är (har aldrig hållit i en fiol! ;) ), kommer du då att anse att fiolspelare är överreklamerade svamlare? Eller kommer du att ifrågasätta just min kapacitet?
Förstår du vart jag vill komma? Sanningen är att det finns många därute som uppger sig vara NH-instruktörer men inte är det.

Ser du en instruktör som misshandlar en häst, så är det inte en NH-instruktör!
Ser du en instruktör som bryter ner psyket på en häst, så är det inte en NH-instruktör!

Är tacksam om du PM:ar namnen på "dina" båda instruktörer samt kommentarer om deras arbete!

Begreppet NH är brett och innefattar mycket, mer än dom flesta inser. Men vad det inte innefattar är misshandel av häst eller nedbrytande av dess psyke. NH är den direkta motsatsen! Se f ö NNHA:s hemsida.

LIA

Senast ändrad:

LIA skrev:
Börjar med att upprepa något jag skrev tidigare i tråden:
En liknelse: Om jag påstår att jag är en hejare på att spela fiol, och så visar dig hur duktig jag är (har aldrig hållit i en fiol! ;) ), kommer du då att anse att fiolspelare är överreklamerade svamlare? Eller kommer du att ifrågasätta just min kapacitet?
Förstår du vart jag vill komma? Sanningen är att det finns många därute som uppger sig vara NH-instruktörer men inte är det.

Ser du en instruktör som misshandlar en häst, så är det inte en NH-instruktör!
Ser du en instruktör som bryter ner psyket på en häst, så är det inte en NH-instruktör!

Är tacksam om du PM:ar namnen på "dina" båda instruktörer samt kommentarer om deras arbete!

Begreppet NH är brett och innefattar mycket, mer än dom flesta inser. Men vad det inte innefattar är misshandel av häst eller nedbrytande av dess psyke. NH är den direkta motsatsen! Se f ö NNHA:s hemsida.

LIA

Nej nej, jag kommer inte att ifrågasätta din kapasitet..Du får inte misstolka mig heller. Det jag vill komma med är ju att den som la ut tråden skall förstå att det finns sk "NH" som egentligen inte är det. Jag lärde mig NH på plats i USA när vi tränade ranchens hästar och har tagit det med mig hem för eget bruk.
Vad beträffar dessa instruktörer så har den ena lagt av efter han åkte dit för vanvård. Den andra har också slutat då han till slut blev i frågasatt av djurvänner. Att jag gick dessa kurser var mest av nyfikenhet. Jag kör mitt race med mina hästar och det har fungerat bra utan varken psykisk eller fysisk misshandel. En anledning till att folk ifrågasätter NH för mycket är ju att det tyvärr finns många "låtsas" instruktörer på NH fronten. Men tyvärr kan alltifrån alla människor ägna sig åt denna typ av hästhantering. De som inte kan komma överens med människor eller de som vet bäst, de klarar sig dåligt i det mesta.

Jag förstod på ditt inlägg att du varit på kurs hos 2 st "NH-instruktörer" och med erfarenhet av dom antydde att det var bilden av NH. Glad att jag hade fel.

Vi är helt överens om att det finns ett antal personer därute som bara skor sig på NH-vågen, som är okunniga på området och som förstör väldigt mycket för oss övriga som vill se NH-filosofin spridas så fort och så långt som möjligt.

LIA

hej!

jag heter annette och har sysslat me hästpsykologi i 13år och hästar och ridning i 22år.jag själv är 29år.
för mig är NH att SE hästen och att visa med mitt kroppspråk vad jag vill.Måånga hästar här i vårt land är VÄLDIGT missförstådda.

vet ni tex VARFÖR hästen går undan i hagen???
den vet vad som kommer att hända, den ska arbeta.
genom att inte alltid hämta hästen, blir du istället hästens vän och ledare.jag satt ÅTSKILLIGA timmar i hagen hos min arabtjej. till sist kom hon fram till mig och undrade varför jag satt där.
nyfikenhet.sen den dagen behövde jag aldrig grimma,grimskaft eller mutor i form av godis.

mutor i form av godis är föreesten för mig ett bevis på okunskap om hur hästar fungerar!!!!

special_A skrev:
hej!

jag heter annette och har sysslat me hästpsykologi i 13år och hästar och ridning i 22år.jag själv är 29år.
för mig är NH att SE hästen och att visa med mitt kroppspråk vad jag vill.Måånga hästar här i vårt land är VÄLDIGT missförstådda.

genom att inte alltid hämta hästen, blir du istället hästens vän och ledare.jag satt ÅTSKILLIGA timmar i hagen hos min arabtjej. till sist kom hon fram till mig och undrade varför jag satt där.
nyfikenhet.sen den dagen behövde jag aldrig grimma,grimskaft eller mutor i form av godis.

mutor i form av godis är föreesten för mig ett bevis på okunskap om hur hästar fungerar!!!!
Du blev just min nya idol!!! :bow:

special_A skrev:
hej!

Kunde inte sagt det bättre själv!

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har precis köpt en häst (6 år) som egentligen är väldigt snäll. Han varken sparkar eller biter så det är absolut ingen...
Svar
10
· Visningar
2 052
Senast: spinxx
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 158
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 025
Senast: mackan
·
Hästhantering Så, 27 år gammal har jag äntligen vägrat acceptera min hästallergi och börjat på en ridskola, fullproppad med medicin! :D Fantastiskt...
Svar
2
· Visningar
1 328
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama