Sv: Nh?
De som verkligen har en häst som är tränad enligt NH-filosofin brukar nog inte skriva ut det för de vet att hästen anpassar sig efter den som hanterar den och att det är den som hanterar den som är "NH-tränad".
Jag håller i övrigt med alla tidigare talare - rötägg finns överallt och tyvärr är det så att nybörjare är i frälsningsfasen - de har upptäckt något bra och vill tala om det för alla, trots att de själva inte kommit till de mål de har och det som är en riktig representation av filosofin. Jag vet - jag har varit där själv.
Nuförtiden låter jag min häst och vår kommunikation tala för sig. Att vi i vårt stall alltid får höra förbluffade kommentarer av nyinflyttade över hur artiga och välhanterade våra hästar är, över hur lydig min häst anses vara när jag rider för instruktörer, över hur snabbt och lätt jag lastar och åker med honom själv, över att vem som helst kan rida honom och han beter sig väl, mm, mm.
En del säger att min häst är snäll, men då de som verkligen känner honom vet att han inte automatiskt är "snäll" så svarar jag oftast att han inte är snäll utan välhanterade, vilket brukar ge små hånleenden men det bryr jag mig inte om. Min häst är ranghög, hingstig trots kastration som tvååring, intelligent, utmanande och med stark vilja, men jag behöver bara använda mitt kroppsspråk på ett nästan osynligt sätt (för andra osynligt) någon gång ibland för att han vet att reglerna oss emellan fortfarande gäller.
Nu har jag tränat honom så här ända sedan jag köpte honom för 7,5 år sedan och vi har verkligen harmoni mellan oss nu och det är då man kan skörda frukterna av arbetet man lade ner första åren. Som ett illustrativt exempel så brukar jag ibland ställa in honom i grannboxen men då gången är lite smal där och dörrarna går åt samma håll så kan jag inte bara leda över honom utan han måste gå förbi sin egen box, vända där gången är bredare och gå in i sin box. Detta har jag aldrig "tränat" med honom, men detaljerna i det har vi tränat väl och han lyssnar mycket på mitt fokus. Så jag öppnar helt enkelt boxdörren, pekar ut mot större gången, när han är där där han kan vända säger jag "kom" och han vänder och kommer fram till mig och får signal att gå in i sin box. Minimala kommandon, inget stök, inget bök, och full tilltro mellan oss trots höpåsar och kraftfoderhinkar på golvet.
Den harmonin och kommunikationen är NH för mig. Sen påstår säkert de som inte sätt mitt yrväder till häst att min häst är passificerad och mentalt död, men om ni träffade honom skulle ni upptäcka motsatsen - alltid nyfiken på omvärlden, alltid villig att prova alternativ när man ber honom om något, mm - och det är förstås för att han aldrig har mött våld när han försökt utan alltid beröm när han gjort rätt.
/Camilla