N

nisse3p

Vad är egentligen NH? Känner många som håller på detta överreklamerade svammel och INGEN av dessa har en häst som respekterar dem som ledare! De kan sparka mot andra hästar när matte står emellan och de vägrar att komma in från hagen! En del av dem försöker även bita sina mattar! Det värsta är att alla dessa hästägare är SÅÅÅ stolta över sina otroligt (o)lydiga hästar och pratar vitt och brett om hur fantastisk denna träningsmetod är! Tycker mest det liknar vanlig lydnads dressyr för hundar. Funkar bra på planen men inte annars...

Sv: Nh?

nisse3p skrev:
Vad är egentligen NH? Känner många som håller på detta överreklamerade svammel och INGEN av dessa har en häst som respekterar dem som ledare! De kan sparka mot andra hästar när matte står emellan och de vägrar att komma in från hagen! En del av dem försöker även bita sina mattar! Det värsta är att alla dessa hästägare är SÅÅÅ stolta över sina otroligt (o)lydiga hästar och pratar vitt och brett om hur fantastisk denna träningsmetod är! Tycker mest det liknar vanlig lydnads dressyr för hundar. Funkar bra på planen men inte annars...

De som du har träffat har kanske inte tagit hjälp av en riktig nh-instruktör, utan läst böcker och tror sig därför utöva nh, det går iof lära sig via en bok men enligt mig behöver man en instruktör som ser vad man gör fel osv.
Tycker du verkar ganska fördomsfull, det finns jättemånga som fått hjälp via nh, jag själv hade ett jättestressat sto som nu tack vare att jag börjat med nh (med hjälp av intruktör) blivit mycket lugnare, men man ska inte tro att det bara går att utöva nh när man ska ut och träna, utan det ska råda hela tiden i box, hage och övrig hantering. Om man bara utövar nh vid träning så vet man inte vad nh innebör!

Mirable2000-05-17 skrev:
De som du har träffat har kanske inte tagit hjälp av en riktig nh-instruktör, utan läst böcker och tror sig därför utöva nh, det går iof lära sig via en bok men enligt mig behöver man en instruktör som ser vad man gör fel osv.
Tycker du verkar ganska fördomsfull, det finns jättemånga som fått hjälp via nh, jag själv hade ett jättestressat sto som nu tack vare att jag börjat med nh (med hjälp av intruktör) blivit mycket lugnare, men man ska inte tro att det bara går att utöva nh när man ska ut och träna, utan det ska råda hela tiden i box, hage och övrig hantering. Om man bara utövar nh vid träning så vet man inte vad nh innebör!

håller fullständigt med, visst, jag har aldrig träffat en NH instruktör, jag har läst massor av böcker och min faster har russ uppfödning och håller på med sånt. Och visst, det handlar om den dagliga hanteringen, inte bara träningen. Jag ser mig inte sj som en NH expert jag försöker bara kommunicera med hästen, läsa av den så att inga olyckor händer och om hästen blir rädd så hinner man reagera innan någon allvarligt händer. Mina hästar är jättestressade och svårhanterade när någon annan hanterar dom men för mig är dom världens underbaraste, de förstår mig, jag försöker alltid förstå dom och vi kan stå och klia varandra i hagen och leka. Så det är en själv som måste ändra sitt beteende och förstå innebörden av NH. Jag har en kompis som rider i ett stall där de kör hela NH köret, hon tycker själv hon vet allt och klagar på att jag går för långsamt fram men så fort hon skall försöka hantera mina hästar säger de ifrån, och hon fattar inte varför. Så jag tror det finns bara en sorts NH, men två olika syner på det, en som är helt fel och en som är helt rätt. Precis som du säger att det finns två olika sorters människor som ser på det på olika sätt

Vad är egentligen NH?
Bra att du frågar. Många gör inte ens det.
Inget av det du skriver om har med NH att göra. Gå en kurs eller läs några bra böcker i ämnet så förstår du att det varken är överreklamerat eller svammel.

En liknelse: Om jag påstår att jag är en hejar på att spela fiol, och så visar dig hur duktig jag är (har aldrig hållit i en fiol! ;) ), kommer du då att anse att fiolspelare är överreklamerade svamlare? Eller kommer du att ifrågasätta just min kapacitet?

Tankeväckare?

LIA

ja vad är NH? jag har inte gått kurs/inte läst böcker men för mig betyder ordet typ kommunikation på hästens språk. Eftersom de aldrig kommer förstå ordens innebörd så måste vi försöka anpassa oss efter hästens språk, dvs kroppsspråket. Sen jag lärde mig att VISA hästen att jag bestämmer har jag fått mkt trevligare hästar eftersom de nu FÖRSTÅR vad jag menar. Men det tar ett tag att inse. Man måste kunna LÄSA hästarna, se hur de beter sig i flocken och sedan utnyttja det i sin hantering med djuren. Om man studerar många hästar och har känsla så ser du direkt om hästen är osäker/stressad/dominant/skarp/nervig/om den förstår/förvirrad osv och kan sedan själv visa med din kropp att "detta är helt ok -coola ned" eller visa ett skarpt "nej!! så här gör du banne mig inte!"

LIA skrev:
En liknelse: Om jag påstår att jag är en hejar på att spela fiol, och så visar dig hur duktig jag är (har aldrig hållit i en fiol! ;) ), kommer du då att anse att fiolspelare är överreklamerade svamlare? Eller kommer du att ifrågasätta just min kapacitet?

:bow: :bow: :bow:

Hej!

Natural horsemanship är en mer än 2000 år gammal filosofi och ingen exakt metod. Tolkningen av denna filosofi varierar med kunskap, erfarenheter och värderingar.

Det är alltid tråkigt att höra om personer som i brist på kunskap sätter namn på sin hantering, och därmed medverkar till dåliga rykten.

För mig är grunden i natural horsemanship ungefär samma sak som sunt förnuft - att det nu ska behöva läras ut... ;)

Mvh Cecilia

nisse3p skrev:

naturlig hästhållning/hantering... nått i den stilen.

det är ett modernt namn för något som erfaret hästfolk gjort i alla tider, nämligen hittat vägen för komunikation mellan hästen och människan och ett säkert sätt att förhålla sig till 700 kg som saknar logiskt tänkande.

skillnaden idag är väl mest den att det blivit en lönande affär att lära ut NH på clinics och kurser..

ja vad är NH? jag har inte gått kurs/inte läst böcker men för mig betyder ordet typ kommunikation på hästens språk.
Det är rätt. Men bara delvis, för NH är så mycket mer än så!

Eftersom de aldrig kommer förstå ordens innebörd så måste vi försöka anpassa oss efter hästens språk, dvs kroppsspråket.
Det är också rätt, men med en viss reservation. ;) Hästar kan visst lära sig ord och vad dom innebär. Vi som kör använder ett flertal ord (alt ljud), och hästarna på gården kan några till. Nej, fy, duktig, kom, godis är några av dom. Enbart ens eget intresse och tid sätter gränserna där.

LIA

Håller med på vissa punkter.Det jag tycker är irriterande är att om man ska köpa häst o letar i annonser så är varenda häst NH tränad.De flesta som skriver så är säkert inte det jag anser NH tränad utan kanske har gjort lite join ups i paddocken.Det har blivit ett populär uttryck som vilken liten amatör kan slänga omkring med.Nh anser jag vara ett naturligt förhållningsätt till hästen,hur man beter sig runt hästen o hur man agerar vid eventuella problem o där ska väl egentligen alla sträva åt samma håll?jag har aldrig tränat NH med mina hästar men de följer mig i hagen känner ingen stress när jag hanterar dem o vi har så gott som aldrig några disskusioner om vem som bestämmer.

Det jag tycker är irriterande är att om man ska köpa häst o letar i annonser så är varenda häst NH tränad.
Det tycker jag med. Fr a som en häst inte kan vara "NH-tränad"! Däremot kan en människa leva efter den filosofin.

LIA

:) :)

Vilka många bra svar på en något fördomsfull fråga!

Och det som är så bra med att vi har "dammat av" många hundra år gammal hästkunskap är väl att vi äntligen har börjat tänka i andra banor och börjat upptäcka att det fatiskt finns andra sätt att hantera hästar på än det traditionella sätt som har använts de senaste 50(?) åren.

:) :)

De som verkligen har en häst som är tränad enligt NH-filosofin brukar nog inte skriva ut det för de vet att hästen anpassar sig efter den som hanterar den och att det är den som hanterar den som är "NH-tränad".

Jag håller i övrigt med alla tidigare talare - rötägg finns överallt och tyvärr är det så att nybörjare är i frälsningsfasen - de har upptäckt något bra och vill tala om det för alla, trots att de själva inte kommit till de mål de har och det som är en riktig representation av filosofin. Jag vet - jag har varit där själv.

Nuförtiden låter jag min häst och vår kommunikation tala för sig. Att vi i vårt stall alltid får höra förbluffade kommentarer av nyinflyttade över hur artiga och välhanterade våra hästar är, över hur lydig min häst anses vara när jag rider för instruktörer, över hur snabbt och lätt jag lastar och åker med honom själv, över att vem som helst kan rida honom och han beter sig väl, mm, mm.

En del säger att min häst är snäll, men då de som verkligen känner honom vet att han inte automatiskt är "snäll" så svarar jag oftast att han inte är snäll utan välhanterade, vilket brukar ge små hånleenden men det bryr jag mig inte om. Min häst är ranghög, hingstig trots kastration som tvååring, intelligent, utmanande och med stark vilja, men jag behöver bara använda mitt kroppsspråk på ett nästan osynligt sätt (för andra osynligt) någon gång ibland för att han vet att reglerna oss emellan fortfarande gäller.

Nu har jag tränat honom så här ända sedan jag köpte honom för 7,5 år sedan och vi har verkligen harmoni mellan oss nu och det är då man kan skörda frukterna av arbetet man lade ner första åren. Som ett illustrativt exempel så brukar jag ibland ställa in honom i grannboxen men då gången är lite smal där och dörrarna går åt samma håll så kan jag inte bara leda över honom utan han måste gå förbi sin egen box, vända där gången är bredare och gå in i sin box. Detta har jag aldrig "tränat" med honom, men detaljerna i det har vi tränat väl och han lyssnar mycket på mitt fokus. Så jag öppnar helt enkelt boxdörren, pekar ut mot större gången, när han är där där han kan vända säger jag "kom" och han vänder och kommer fram till mig och får signal att gå in i sin box. Minimala kommandon, inget stök, inget bök, och full tilltro mellan oss trots höpåsar och kraftfoderhinkar på golvet.

Den harmonin och kommunikationen är NH för mig. Sen påstår säkert de som inte sätt mitt yrväder till häst att min häst är passificerad och mentalt död, men om ni träffade honom skulle ni upptäcka motsatsen - alltid nyfiken på omvärlden, alltid villig att prova alternativ när man ber honom om något, mm - och det är förstås för att han aldrig har mött våld när han försökt utan alltid beröm när han gjort rätt.

/Camilla

LIA skrev:
Gå en kurs eller läs några bra böcker i ämnet så förstår du att det varken är överreklamerat eller svammel.

Det är väl inte jag som ska gå kurs heller. Nä, jag tror inte att det är svammel OM det utförs av någon som kan. Tvärtom hur det låter så tror jag att NH är en bra grej men jag tror bara att det funkar om människan som tränar det kan läsa hästens kroppsspråk. Jag tror även att det är många som praktiserar NH utan att veta om det... Ja, jag har läst böcker (en hel del) och en del var bra och lätt att förstå medans andra inte var fullt så bra...

anni0301 skrev:
ja vad är NH? jag har inte gått kurs/inte läst böcker men för mig betyder ordet typ kommunikation på hästens språk. Eftersom de aldrig kommer förstå ordens innebörd så måste vi försöka anpassa oss efter hästens språk, dvs kroppsspråket. Sen jag lärde mig att VISA hästen att jag bestämmer har jag fått mkt trevligare hästar eftersom de nu FÖRSTÅR vad jag menar. Men det tar ett tag att inse. Man måste kunna LÄSA hästarna, se hur de beter sig i flocken och sedan utnyttja det i sin hantering med djuren. Om man studerar många hästar och har känsla så ser du direkt om hästen är osäker/stressad/dominant/skarp/nervig/om den förstår/förvirrad osv och kan sedan själv visa med din kropp att "detta är helt ok -coola ned" eller visa ett skarpt "nej!! så här gör du banne mig inte!"

:bow: Håller med. Bra skrivet!

Mirable2000-05-17 skrev:
jag börjat med nh (med hjälp av intruktör) blivit mycket lugnare, men man ska inte tro att det bara går att utöva nh när man ska ut och träna, utan det ska råda hela tiden i box, hage och övrig hantering. Om man bara utövar nh vid träning så vet man inte vad nh innebör!

Det var det här jag funderade över! Hur kan det komma sig att dessa personer jag träffat kan "skryta" över sina NH tränade hästar när det faktiskt bara funkar på planen och aldrig annars? Ett bra fungerande samspel borde väl ge en häst som är trygg med sin ägare? Som kommer in när man vill och som inte sparkar mot en annan häst när ägaren står mitt emellan? Har jag fel?:confused:

LIA skrev:
Det jag tycker är irriterande är att om man ska köpa häst o letar i annonser så är varenda häst NH tränad.
Det tycker jag med. Fr a som en häst inte kan vara "NH-tränad"! Däremot kan en människa leva efter den filosofin.

Oh! Tack för en tankeställare! :bow:
En häst jag ju förstås inte tränas i sitt eget språk, det är vi som tränas i det! Jag har inte tänkt på det på det sättet tidigare. :idea:

cajsa skrev:
Håller med på vissa punkter.Det jag tycker är irriterande är att om man ska köpa häst o letar i annonser så är varenda häst NH tränad.De flesta som skriver så är säkert inte det jag anser NH tränad utan kanske har gjort lite join ups i paddocken.Det har blivit ett populär uttryck som vilken liten amatör kan slänga omkring med.Nh anser jag vara ett naturligt förhållningsätt till hästen,hur man beter sig runt hästen o hur man agerar vid eventuella problem o där ska väl egentligen alla sträva åt samma håll?jag har aldrig tränat NH med mina hästar men de följer mig i hagen känner ingen stress när jag hanterar dem o vi har så gott som aldrig några disskusioner om vem som bestämmer.

håller med, jag ser inte mig sj som en erfaren NH utövare, jag bara utgår från hästen naturliga miljö osv. Jag ser inte hästen som en häst, de är mina kompisar, vi snackar, vi samarbetar. Sen om det är NH eller ej vet jag inte längre, NH har blivit så överreklamerat, så himla synd.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag har precis köpt en häst (6 år) som egentligen är väldigt snäll. Han varken sparkar eller biter så det är absolut ingen...
Svar
10
· Visningar
2 052
Senast: spinxx
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 158
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 025
Senast: mackan
·
Hästhantering Så, 27 år gammal har jag äntligen vägrat acceptera min hästallergi och börjat på en ridskola, fullproppad med medicin! :D Fantastiskt...
Svar
2
· Visningar
1 328
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama