T

toketossan

Hejsan!
Detta kanske låter väldigt okunnigt nu men jag undrar vad NH är, hur man tränar på det med sin häst och vad det finns för för - och eventuellt nackdelar.
Vet att min ponny blivit NH tränad förut men vet inte riktigt vad det innebär eller vart jag kan lära mig så jag kan fortsätta med det.

Tacksam för svar :)

Sv: Nh

Hej!

Anledningen till dom uteblivna svaren, är nog den att frågan stötts och blötts otaliga gånger på NH-forumet. Gå tillbaka och läs!

Jag svarar så här på ditt inlägg:
Det är du som ska lära dig NH, inte hästen. Den kan det redan. (Standarsvar! ;) )

Nackdelar? Inga!
Fördelar? Många!

Gå även in på NNHA:s hemsida och kolla!
Hoppas du läser både här och där och blir ännu mer intresserad. Lycka till, och återkom gärna med specifika frågor!

LIA

En nackdel måste väl vara alla "hjärntvättade" och avtrubbade hästar ilag me de som är totalt sönderstressade med ögon som flkipperkulor av sk. nh-träning? :smirk:

Nejdu!
Du lurar inte in mig i något med dina ständiga anti-NH-påståenden!
Toketossan kan och bör själv kika runt och bilda sig en uppfattning.

Sanningen, är din värsta fiende, Humlan! :love:

LIA

LIA skrev:
Nejdu!
Du lurar inte in mig i något med dina ständiga anti-NH-påståenden!
Toketossan kan och bör själv kika runt och bilda sig en uppfattning.

Sanningen, är din värsta fiende, Humlan! :love:

LIA
Faktum är att det var en sk. NH -tränare som sa tyvärr var ganska vanligt... :crazy: Därmed sagt att det finns negativa saker med NH.

Förövrigt så förstår jag inte vad du menar med "ständiga anti-NH-påståenden"?
Jag har inte ett dugg emot NH eller vilken bokstavs kombination du än talar om, det är de som är saliga i sin tro, som bla. du, där man brister i respekt för andra människors hästhantering jag är negativ till... Det har inget med NH alls att göra. Som tur är så har jag stött på flertalet väldigt ödmjuka och trevliga NH-utövare, inte alls "fanatiker" som man ofta tyvärr ser här på Buke... :crazy:

Vilken sanning talar vi om som är min fiende?? :confused:

Humelibumlan skrev:
En nackdel måste väl vara alla "hjärntvättade" och avtrubbade hästar ilag me de som är totalt sönderstressade med ögon som flkipperkulor av sk. nh-träning? :smirk:

SK. NH-tränning är rätt! Om de är sönderstressade Då är det inte pga NH då är det bara nån SK. idiot trännare som maskera som en NH- trännare: Det har ingenting att göra med NH. Det finns igen nackdelar med NH om det är gjort rätt. Själv klart finns det många människar som sager dem vet NH och förstöra hästar höger/vänster. men det är upp till Matte/Husse att kolla upp trännaren. Tekniken är inte fel, det kan vara den som står och hålla andra änden av repet. Och Det passar till alla hästar, så länge Matte/husse har lärt det rätt också...

Detta här inte emot vad du sa i sista tråden men om någon annan läser detta som jag gjode, vill man förklara att vara försiktig med vem de ta som trännare till NH. ;)

CaliforniaSwed skrev:
SK. NH-tränning är rätt! Om de är sönderstressade Då är det inte pga NH då är det bara nån SK. idiot trännare som maskera som en NH- trännare: Det har ingenting att göra med NH. Det finns igen nackdelar med NH om det är gjort rätt. Själv klart finns det många människar som sager dem vet NH och förstöra hästar höger/vänster. men det är upp till Matte/Husse att kolla upp trännaren. Tekniken är inte fel, det kan vara den som står och hålla andra änden av repet. Och Det passar till alla hästar, så länge Matte/husse har lärt det rätt också...

Detta här inte emot vad du sa i sista tråden men om någon annan läser detta som jag gjode, vill man förklara att vara försiktig med vem de ta som trännare till NH. ;)
Men det är ju precis det samma som att säga att det finns ingen nackdel med någon form av hantering, så länge den utförs rätt :smirk: och alla hästar som bli stressade, avtrubbade, hjärntvättade, rädda, osäkra, galna osv har behandlats fel, oavsett bokstavs kombination!

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 865
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 226
Senast: MML
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 033
Senast: Solstig
·
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 063
Senast: Josefineeee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama