Nh TrÄning

M

maria25

hur tränar ni era hästar i NH, min häst skulle passa utmärkt till de och ja skulle vilja lära mig, hur gör ni och har ni bra tips och råd???

Sv: Nh TrÄning

försök tänka som en häst. tänk dig hur en ledarhäst hade reagerat i olika situationer.
lite svårt att förklara utan att visa, det är mer som en känsla. det blir naturligt efter ett tag så man tänker inte så mkt. på vad det är man gör.

men när jag stöter på nått nytt försöker jag att tänka på hur en ledarhäst hade hanterat situationen och aggera utifrån det med kroppsspråket.

vet inte om det var så stor hjälp men som sagt så är det lite svårt att förklara

Mitt bästa tips är att försöka hitta en bra tärnare, en clinic eller varför inte nu lagom till sommaren ett ridläger inriktat på NH?
Man lär sig jättemycket av att gå på en clinic.

Man tränar inte hästen i "NH". Det kan den redan. Det är vi människor som behöver tränas.

Jag kanske låter dum, men vad är det som tror att din häst skulle "passa utmärkt till det"? Bara nyfiken

XABC skrev:
Man tränar inte hästen i "NH". Det kan den redan. Det är vi människor som behöver tränas.

Just!
Och alla hästar passar väl till det och har det inom sig, det handlar ju bara om hur uppmärksamma vi människor är och vilken hantering vi föredrar - den enkla eller den svåra vägen.

hur tränar ni era hästar i NH, min häst skulle passa utmärkt till de och ja skulle vilja lära mig, hur gör ni och har ni bra tips och råd???

Börjar med hästen från backen med ngt så enkelt som att leda hästen rätt, och gör enkla corallövningar. Alla hästar passar till det, det är inte en gren som hoppning eller dressyr utan det är hästens naturliga beteende och hästens sätt att tänka. Men det är jätte kul att du är intresserad av det, och om du verkligen är intresserad så tycker jag att du ska ta kontakt med Stefan Forsman! Många tyccker pat parelli är bra, och att de 7 lekarna är ngt att rekomendera men det tycker inte jag då de sju lekarna för mig är normal hästhantering, alltsåå ingenting för dig ifall du vill bli en "horseman" på riktigt!

Alla hästar passar till Nh, då hästen redan har sin egen arts beteende inbyggt. ;) Det är vi människor som tränar oss inom det, att tänka som en häst, att förstå varandra och uppnå balans. Börja från marken, led hästen med rätt grepp osv, flytta den, gör beröringsövningar, lär den att backa på små signaler från olika vinklar (dock är neutralpositionen framför hästen, så börja träna därifrån) etc etc. Finns mycket att göra, ta hjälp av en instruktör som är duktig inom detta. Du kan även läsa böcker och se filmer, jag vet en bra film, men vet inte om jag får nämna titlar här?
Tillägger att man kan träna för "farliga saker" också, gå på broar, gå över pressenningar/ha dom över sig, gå över vattendrag mm.

Lär dig av hästen, behöver du "översättning" från deras språk till vårat kan jag rekomendera böcker av Monty Roberts och Kelly Marks =)
Lycka till

Någon som har ett bra tips på hur man kan locka fram hästens vilja att 'leka'? Eller i alla fall bsa lite med varandra så att man kan stärka kontakten.
Skulle uppskatta om någon kunde svara på det, för det verkar väldigt kul när man ser andra göra det, men jag skulle vilja ha några enkla råd innan jag prövar med min kusa :)

vart hittar man sådana tränare mm?
Jag tränar NH med min häst pga att hon är så himla lättskrämd av vissa rörelser och vår relation har blivit såå mycket bättre på väldigt kort tid! Jag har en western instruktör som är jätteduktig :) Jag rider dock inte för henne utan rider vanlig dressyr (men har börjat fundera på att ta en kurs där;) )
Så mitt tips är att kolla western klubbar i ditt område för de håller oftast på även med NH ;)

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
807
Senast: Lejd
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
889
Senast: Trott
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Kursen är öppen för alla som vill lära sig mer om att bygga säkra fälttävlanshinder för träning. Lär dig mer om hur du med enkla medel...
Svar
0
· Visningar
129
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama