Nh, naturliga hastmannaskapfolk!

Bewildered

Trådstartare
Hoppas jag fick till en halvvettig rubrik.

Meeeen.. ar lite nyfiken pa hur "nh-folket" och de med "naturlig hasthantering" skulle ta ett sant har beteende.

Har en "halvkonvalecent" har som under tiden han blir behandlad av kiro far "leka" med mig i stallet for att braka med resten av sma:devil:arna har, lite "folja john" och "spegel lek" (det ar vad jag kallar det i alla fall.. lol..) ganska kravlost och bara for skojs skull, han verkar uppskattade det valdigt. (Lite val mkt, han har borjat ha teorier om att krypa genom staketet for att komma med upp till huset >.<) Overlag kan man sammanfatta honom som en mkt mkt stor hund.

I vilket fall, harom dagen nar vi lekte och han Antligen fattade "whoa" och stannade precis dar jag ville... sa efter berommet vande han sig om, knallade bort till sin "rullningsplats" med bestamda steg, rullade sig, skuttade upp, brallade lite, stannade till och vralstirrade pa mig lite med minen "ahmen Fattar du inte?!" sa gjorde han samma grej Igen...

sa.. nu ar fragan, vad hade Ni last in i det? Han hade hela tiden koll pa var jag var och vad jag gjorde sa jag tog det verkligen inte som ett "f-ck you", snarare tvart om.

Sv: Nh, naturliga hastmannaskapfolk!

han har kanske tröttnat på att följa dig och vill att du ska följa honom?? XD

Haha vad roliga de är, visst blir man varm i hjärtat??!!

Jag tycker inte att det är så roligt att sälla mig just till något 'folk', varken Nh eller Anti-nh. Jag skriver gärna lite på den här tråden ikväll, fast jag gör det som... hästälskare!:laugh:

Mina tankar om hästar som rullar sig, utöver behovet att klia av sig insekter och svett, är, dels välbehag och bus/kaxighet, dels för att bli av med adrenalin efter ett extremt jobbigt känslotillstånd.

'Din' häst låter snarare som den första än den sista, eller hur?

Jag har ett exempel som jag gärna delar med den som vill läsa.
Vi har en flock på 7 hästar. Oavsett hur de är i sin personlighet är ju alla trygga med miljön och varandra härhemma.
Vår flockledare är väldigt självsäker och stark.
Nr 2 är inte det, men hemma i hagen har han pondus.
Nr 3 är ett sto och vallas nätt och jämt bort av 2 och 1, men är likställd dem båda på ett annat sätt.
Nr 4 är ett väldigt tryggt och självsäkert sto.
Nr 5 och 6 är två två-åringar, med varierande ledarskap sinsemellan. Stoet är väldigt moget och bestämt, och valacken en riktigt kaxig och lekfull en som garanterat har ledarrollen om ett par år.
Nr 7 är en väldigt trygg 'nallebjörnsvalack', som inte riktigt värjer sig mot snorungarna.
Den som har huvudrollen här är nr 6, vår otroligt lekfulle, trygge, busige, kaxige 2-årsvalack som hela tiden 'smygbossar' bakom ryggen på de äldre, och som delar ut små bett här och var för att vips börja 'tugga' så fort någon vänder sig om för att sätta honom på plats...
Det finns två regelbundna bustider om dagen i den här flocken. Antingen galopperar de runt och busar, bockar, stegrar, leker.. Eller så händer detta:
De vaknar till liv, börjar leka, bli lite kaxiga mot varann. Någon lägger sig och rullar sig. Nr 1 går och kör upp denne, lägger sig på samma ställe och rullar sig, resten av flocken blir ännu mer triggade och busiga. Nr 1 hoppar upp, slänger ut ett framben och bockar och galopperar iväg mot någon av de andra. Nr 6 hastar kaxigt iväg till rullningsplatsen, kastar sig ner, rullar sig, men vips så blir han bortkörd av nr 2. 2 ner, hinner två vändor, blir uppkörd av 1, springer iväg och vallar på 3 och 4. 1 upp, ut med ett ben, bockar och sätter iväg i hagen med 2 och 5. 3 ner, 6 kommer fram och är kaxig, 3 upp och vallar bort 6, 4 ner på samma ställe, 6 kommer tillbaka, är kaxig mot 4 som hoppar upp, vallar bort 6. 7 bort till rullningsplatsen, ser kaxig och busig ut, skrapar med hoven men vågar inte lägga sig, 5 gör ungefär likadant. Det busas och stegras och galopperas. 6 bort till rullningsplatsen med slängande huvud och kaxig attityd, kastar sig ner, rullar varje sida, kastar sig upp och bockar samtidigt, galopperar iväg med slängande huvud och biter någon i baken i farten...:D

Vi brukar skratta hejdlöst åt den här proceduren! Vi ser det som en bus/lek/dominansgrej.
Jag tror att hästen är trygg och tycker att du är rolig och intressant att leka med. När du ber honom att stanna till exempel, och han gör det, så bubblar det lite av trots, lek och bus i honom! På ett positivt sätt. Jag tror att själva rullningen är ett lekfullt sätt att försöka återfå lite 'makt', om man nu kan lägga den värderingen på en häst...:laugh: samtidigt som han är connected med dig och vill leka.
Vad säger du, har du samma känsla?
//Annika

Jo jag fick kanslan av att det var inbjudan till mer "pingpong lek", gamla tanten och jag hon bockade nar jag bockade o sadar, men hon visste grundreglerna - avstand osv.. lol, han har jag inte lekt nog med for att ga in i mer "snabba" lekar.. Jag upplevde det nastan som gladje och lite "full i faen" som unghastar kan vara mot varandra, ret och tet lek. Och jo.. jag tror han forsokte fa Mig att gora nagot - lite i stil med clickertraningens "haha jag fick dig att clicka" grej.. Tror han ville forsoka fa mig att harma honom ett tag.

En mkt mkt trevlig hast, han ar verkligen, helt seriost, han kanns nastan som en enormt stor knahund manga ganger. Han vill sa garna vara en Duktig pojke, han har tagit allt ifran kossor som stangat honom (lyfte honom faktiskt en bit fran backen, och Troligen stallde till det en del med hans kors/bakre rygg) kiropraktor behandling med hundar som rant runt som idioter, hingstar som dansat i hagen bredvid, dra traktordack och grejer utan att sa mycket som blinka. Fick sin "bridle path" rakad for forsta gangen, inte sa mycket som en Tanke pa att gora nagot. Vi kallar honom en "trooper". Alltid latt att fanga, kranglar aldrig. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Min lilla skrutta tycks ha hittat sin rost i dag. :p Jag har sagt att jag har hunden som inte alls skaller. Hon gnaller och det har...
Svar
0
· Visningar
768
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Hej Hej... dags for "en san dar trad" for jag behover ventilera ur mig lite. 7 manader unghund, ingen traning, hog energi (tjeckiskt...
Svar
0
· Visningar
895
Senast: Bewildered
·
Övr. Hund Lite drygt tva manader efter att vi avlivade var forra hund skaffade vi en ny hund. Vi fick hem honom i mitten av februari och han var...
Svar
16
· Visningar
2 003
Senast: Ravishing
·
Övr. Hund En van till mig som foder upp schafrar nere i staterna ar svenskattling och vill nu namna sin H-kull med skandinaviska namn... eftersom...
Svar
13
· Visningar
1 417
Senast: Bewildered
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022