NH-hantering av föl?

F

feline

Vi har börjat sätta igång mammasto, än så länge är fölet (4 mån)med vid ridbanan - lite "gapig" och stökig till en början men lugnar snart ner sig och går mest och betar utanför ridbanan. Tänkte passa på att öva lite med henne - men vad och hur mycket kan man göra med en så ung häst? Det är ett kavat litet föl, van att ledas och hanteras. När hon är stökig far hon iväg, stegrar och kickar. Skall jag få henne att backa då med hjälp av grimskaftet eller får jag acceptera att hon är spänd och behöver utlopp för sin energi (hon lugnar sig ju senare).Jag vet inte hur brysk jag kan vara för att inte "förstöra" något . Jag är kort sagt lite osäker på hur tuff jag ska vara då hon är tuff!

Sv: NH-hantering av föl?

feline skrev:
Vi har börjat sätta igång mammasto, än så länge är fölet (4 mån)med vid ridbanan - lite "gapig" och stökig till en början men lugnar snart ner sig och går mest och betar utanför ridbanan. Tänkte passa på att öva lite med henne - men vad och hur mycket kan man göra med en så ung häst? Det är ett kavat litet föl, van att ledas och hanteras. När hon är stökig far hon iväg, stegrar och kickar. Skall jag få henne att backa då med hjälp av grimskaftet eller får jag acceptera att hon är spänd och behöver utlopp för sin energi (hon lugnar sig ju senare).Jag vet inte hur brysk jag kan vara för att inte "förstöra" något . Jag är kort sagt lite osäker på hur tuff jag ska vara då hon är tuff!
Jösses! :eek: Släpp fölungen med andra fölungar och låt dem få vara hästar o fostra/leka med varandra.

feline skrev:

Det är lika bra att vänligt men bestämt visa vem som bestämmer och du kan gott träna korta stunder, inte mer än ett par minuter med en sån liten tycker jag. Fortare än du tror så väger hon flera hundra kilo. Klart att hon ska busa och leka och vara föl men man måste ju självklart hantera fölungarna och ställa lite krav på dem. Om hon får vara med kompisarna i hagen i 23,5h per dygn och 0,5h utan sin mamma så är det väl inte hela världen?

Jösses ja... glömde visst påpeka att det här händer en gång per vecka under 30 minuters tid och ingår i projektet "social träning", du verkade ha förstått det ändå, tack för det. Frågan kvarstår - hur hantera ett föl när hon uppträder för "tufft"? Skall jag inte alls bemöta ett föl som stegrar och kliver på sin människa utan avvakta helt tills det blir över året gammal? Är det fel att alls hantera ett föl nu enligt NH? Det är ju inte en vildhäst jag föder upp utan en ganska domesticerad varelse sedan generationer tillbaka. Hur gick det till "förr i tiden" - och vad blev det för hästar av de föl som växte upp med sin mamma och fick följa med och lära sig genom hanteringen av henne?

Detta är jätte bra att börja med fölen så fort som möjligt. Att börja med NH är ett bra start. Det du mer du hantera fölet det bättre hon blir. Att skriva hur mycket man ska säga emot är svårt, de är så olika. Men du kan ta lite tid att titta på dem lösa i hagen, ser hur mamma hantera fölet. Hur och vad hon måste göra att får fölet att vara respektfullt mot henne. Då fästår du kanske hur "hård" du måste/kan vara ner hon stigrar..mm. Jag skulle rekomendera mer tid till och med. Just nu är det mest viktigast tider att arbeta med henne. Lyfta foter, rubba henne i munen och över HELA kroppen. Vänja henne med ett rep ocskå över allt. Du kan göra det mesta med ett föl och NH. Kanske lite mindre tid (än en äldre häst) och mer förståelse. Men JA börja nu. Vänta inte till hon 400kg+. Du kommer får en fastastik lung och arbetvilig häst senare. Synd att mer inte börjar tidigare. Lycka Till.... :banana:

:eek:
En halvtimme för en fyramånaders unge är en hel evighet ju!

Noll koll verkar det som.
Man kan ju fråga sig varför vi aldrig har ungar som bits/stegrar sig mot människor någon gång.
Och hur snälla och sociala som helst vid ett och etthalvt.

Jag blir väldigt förvånad över hur lite NH lär ut om "fölbeteende" och varför vissa saker sker.

AM

Nafayette skrev:
:eek:
En halvtimme för en fyramånaders unge är en hel evighet ju!

Noll koll verkar det som.
Man kan ju fråga sig varför vi aldrig har ungar som bits/stegrar sig mot människor någon gång.
Och hur snälla och sociala som helst vid ett och etthalvt.

Jag blir väldigt förvånad över hur lite NH lär ut om "fölbeteende" och varför vissa saker sker.

AM

Pratar du om barn eller hästar...

Det menar jag inte att hon skulle jobba mer än 30 min per gång. Ursäkta om du upfatta fel. Jag menar mer än en gång per veckan. Behöver inte alls ta 30 min heller. Det kan tid att borste, social tränning, att göra vad som helst, även up till 30 min. Så länge fölet är med. Jag är runt hästar mycket, inte bara mina, Och jag ser varje dag att hästar har ingen respekt för matte/husse eller dem har inte lärt nånting annat än att buffla runt deras hanterare. Nu prata jag om ung hästar. Allt i NH ska man använda gärnan och ser om hästen/fölet kan hantera vad som pågår. NH tränna mycket med fölar med böcker, video, och tränare, det bara beror på om husse/matte har lärt det. Jag ser än stor skildnad med en ung häst som är uppväxt (från födsel) med NH än häst utan det. Jag ta för givit att Feline kommer att känner själv hur långt hon ska gå, med tränning och tid...

CaliforniaSwed skrev:
Jag ser än stor skildnad med en ung häst som är uppväxt (från födsel) med NH än häst utan det.
Jag är väldigt nyfiken på den där stora skillnaden, har du lust att utveckla?

Ja

Ta en häst som folk säger att du kan inte göra det med min häst för han är rädd. Eller att han sparkar när du lyfter hovarna, jag har svårt att lasta, han bitts, m.m. Mest av alla dem här beskymmer och fler kunna har undvikas när dem var yngre. Det behöver inte att kallas det NH för att man arbeta med ett föl. Som många har sagt på denna forum Detta är bara ettt namn. Bara att jobba med ett föl över huvud tagit blir det NH eller sund förnuft hjälper i fram tiden. Hur kan det vara fel att lära en föl att acceptera ett rep (t. ex) runt benet vid fyra månaders ålder. För att om grannen hade lärt det till hennes föl vid 5 månader ålder då skulle henne vara hel i benet när hon fastnade i staketet och fick panic. Det är många som låt fölet gå som det är till 2-3 år och börja inridning. det är då som hästen är såld, skickat till än trännare, mm..för att dem är svårare att hantera. Jag absolut säger inte att det är ALLA hästar med en väldigt stor bit.

Hästarna som är uppväxt med NH är lungt,har mer självförturande, Lite på husse/matte mer, har respekt för husse/matte. Mest tiden är lättare att lära nya saker till, blir det ridning eller marken.

Om ni vet, verkligen vet någonting om NH så skulle vet svaret redan. Jag står trofast att det är bara bra att starta en föl så fort det kommer ut.

Jag kan skriver mer men nu känner jag att spåket och tröttheten är för mycket.

Men alltså...

Du måste bara förklara för mig ett par saker.

Vi har ganska många fyrbenta hemma.
Alla går in i transporten.
Någon enstaka unge kan slå, men då av misstag. Ingen bits.
Ingen är speciellt rädd. Alla kommer fram.

Vissa vill hålla sig i bakgrunden ena dagen men kommer gärna fram nästa dag.

Alla ungar kan före avskiljning allt om hovslageri.
Dom kan sitta fast.
Dom går att avmaska utan grimmor.
Det går att trä på och av grimmor.
Som ettåringar kan dom lastas direkt från beteshagen rätt in i transporten.

Men jag är ingen NH-person.
Jag har inte läst om NH mer än vad jag gör här, och det räcker och blir över.

Ändå låter jag "mina" ungar för det mesta vara ifred.
Dom lever rövarliv i en flock på 26 häst.
Och dom slår, bits och bankar på varann.
Har själv en enda gång sagt ifrån på en unge under dom sista åren.

Så vad kommer vi fram till då???? (fråga 1)

VARFÖR tränar man med rep runt benen på hästar för att dom inte ska få panik när dom fastnar i stängslet?????

Fastnar dom där så finns det ingen i hela NH-världen som kan lura i mig att en häst ligger still under tiden som strömmen pulserar.

Eller tränar du även med elstaket?? (fråga 2)

AM

ok först snälla förstår att min fingrana gör ont att flippa genom min lexikon. Jag känner att jag kan inte förklara min bästa men jag ska fösöker...

Om du har 26 föl hemma och alla står still, lasta, och inte flippa ut för nånting, bara av mistag. Då har du lyckas bra med NH för det är bara ett namn på ett filosofi och ett sätt att hantera hästar som har funnits även i svergie över ett hundra år. Allt vi gör med ett föl/ung häst påverkar det i ett sätt eller annat. Så om du inte hantera dina hästar alls gå ut ta in ett ettårig föl ensamt till transport last på och han står helt still när du pysla med honom. Då kanske du ska börja med ett seminar...

När Jag/vi prata om NH mest tiden har man ett mål. T. ex. Pga av att min ny ung häst har haft NH sen det var föd. så kan jag rida honom in i bara rep grimman, visst kan man gör det med en häst som har inte haft NH tränning men jag själv skulle inte känner säkert på den. Min kan vara mer mentalt förbred med vad jag ska göra med honom. NH ska inte includera nosgrimma, gummiband, sporar, piska, osv. Det ska vara narturligt för hästen. Vi använder mer kropp än hjälp medel. Jag behöver inte banka på hästen. för en sak, nu första gången vi rider så vet han att flytta rumpan över när jag skänkla, för det lärda han på marken när han var en ung häst/föl.

Man behöva inte alls hålla på med NH när dem är ett föl. Men dem som gör det redan har ett mål för när de är äldre. Om du tycker att det är onödig med NH, vad gör du här i det här forum?

NH har funnits för för hur många 100år sen över hela världen. Det bara hade inte denna namn. Hur tror du att folk fick deras hästar att står still i skogen när de lasta ett par 100kg stockar. Det spela ingen roll vad vi gör med ett föl, så fort det har påverkat fölet blir det NH eller inte, på hoppnings vis på en positiv sätt. Har vi gjort nåt för framtids förhållande. Vi kanske vill har mer kontakt med vår hästar än du. Om ditt sätt fungera så bra varför är det så många hästar som kommer till tränaren som folk kan inte hantera, rider eller har små enkelt bekymmer?

Tror du att vi som håller på detta här ska har fölet springa runt, piska på, för 30 min.??? Vi kanske bara en dag borste nästa lära att går bort från trycket, nästa dag kan vi klia runt öranen och mun. det ett simple grejer så att fölet ska acceptera frivillig vad vi vill göra. Och JA även ett rep runt benet. Som ta oss till fråga 2.

Elen var inte på! Men om hon kunnat har tränat fölet att står still i stället för att fick panik så skulle inte fölet har fösökt så mycket att komma undan och såga av sena på bakben. Men hon är vackert att titta på även att kompisen aldrig komma att kunna rida henne. Det är en enkelt övning som kunna har räddat henne. Och det spela ingen roll, det finns stål/tagtråd liggande i baken över hela sverige som dyker up hela tiden som man visst inte att det låg där äns. Jag kan också har svårt att tror en häst skulle står still med elen på. ingen träning jag gör är för att skada en häst tvärt om. Vi som människar ställa till med så mycket NH är att sätt att vi kan vara mer naturlet med våra förhållande med hästen. Ja tyvär det finns många som förstör det för oss med fel träning och sen kalle det för NH. Men om du skulle ser eller rida på en häst bilr det engelskt eller western eller vad som helst, då skulle du ser en skilnad. Om det sätt får fram en lung, självsäkert, och lätt riden häst då behöver du inte ändra nånting. Du redan vet NH. Men inte alla får fram det. Därför NH finns som en tränings teknik.

Jag hoppas att jag kunne förklara nånting till dig så att du skulle kunne ser att NH är en bra sak. Ursäkta fel stavning...inte alla ord fanns i lexikon :o

ps jag har pm:de nåt.... :)

Så det du egentligen säger är att det är stor skillnad på en häst som är hanterad som unghäst och på en häst som inte är det? oavsett bokstavskombination? :idea:

Det Naffa säger är att de gör inget mer än vad som är nödvändigt.. utan låter hästarna i flocken fostra varandra.

Humelibumlan skrev:
Så det du egentligen säger är att det är stor skillnad på en häst som är hanterad som unghäst och på en häst som inte är det? oavsett bokstavskombination? :idea:

Du använder detta ord väldigt mycket som jag har märkt. oavsett bokstavskombination, Ja det är en skildnad. Du kankse har inte sett det själv.

Humelibumlan skrev:
Det Naffa säger är att de gör inget mer än vad som är nödvändigt.. utan låter hästarna i flocken fostra varandra.

Och vad vi gör är att låt hästarna ska fostra med oss också. Vi gör inte mer än nödvändig heller. Jag vet inte vad du tror vi hålla på med.

Det här är jätte svårt. Jag vet inte om du är (ursäkta mig men..) kaxig eller inte, jag vill inte tolka fel. :)

CaliforniaSwed skrev:
Du använder detta ord väldigt mycket som jag har märkt. oavsett bokstavskombination, Ja det är en skildnad. Du kankse har inte sett det själv.
Det beror mest på detta hallelujia som bukefalos medlemmarna ängnar sig åt när det gäller hantering och att NH ska vara någon form av den ända "rätta" hanteringen.. Nu inte sagt att just du gör det, men det sätts gärna boksvaskombinationer framför det mesta... och om jag förstått saken rätt så säger egntligen NH inte ett dugg, för det finns massa olika metoder och "grenar" precis som inom alla hanterings metoder..

Och vad vi gör är att låt hästarna ska fostra med oss också. Vi gör inte mer än nödvändig heller. Jag vet inte vad du tror vi hålla på med.
Jag vet inte vad NI håller på med alls, just därför frågar jag.. men om du läser rubriken på tråden, så vet du vad jag utgår ifrån..

Det här är jätte svårt. Jag vet inte om du är (ursäkta mig men..) kaxig eller inte, jag vill inte tolka fel. :)
Nej jag är inte kaxig, jag ifrågasätter. :D

Nej jag håller med NH är inte det ända sätt men det är min sätt. Jag satsa mycket på det med utbildning och eventuellt mitt mål. Jag också ser som sagt att det är mycket "NH" varianter att välje från. Jag följe sten hård after PP. Jag har sett olika tränare och deras NH men pp är den som jag ut efter. Det natuligvis inte är allas smak. Och jag aldrig försöker övertala någon.
Jag också förstår att någon som kan vara intresserad av NH blir bombaderad av massa skit ibland, här på Bukes. Men det finns vissa med många goda råd på bukes och tyvär dålig. Mitt råd är just det, råd..."take it or leave it".

Jag Pm en länk till dig så du kan bedöma själv vad jag är efter. Hoppas att det kan lyser nåt lite grand allafall ;)

Du verkar faktist vara en trevlig NHprick.. ;)

Du försöker få fram din åsikt utan att vara påstridig.
Inte heller blir jag idiotförklarad för mina åsikter..Det tackar jag för.

Nja..26 föl har jag inte men däremot 13.
26 är dom just nu i fölmärrarnas flock.

Jag har haft sk. NH tanter på besök några gånger.
Alla häpnar över att jag släpper mig inpå hästarna.
Att dom alltså får vara så nära.

Själva viftade dom med händerna så fölungar och unghingstar flög åt alla håll.

JAg frågade varför.
Svaret var att man skulle visa vem som bestämde och att hästar inte umgås så tätt.

Fel. Just unghingstar och föl vill gärna ha nära kontakt.
Fölston som trivs med varann är också kärvänliga.
(detta oavsett rang)

Redan här så gled alltså våra hästvärldar isär.

JAg hanterar inte med rep och sånt.
Däremot kan jag gå in i en 18 unghingstars flock och ha dom alla runt omkring mig utan problem.
Dom VET att jag inte tolererar att dom bits.

Skillnaden mellan mig och NH folk är enkelt.
Jag behöver aldrig kriga om något som kallas ledarskap.
Vifta med armar/rep och leda hästen bakom mig.
Behöver heller inte träna rondell (corall)

Har definitivt inga problem att lasta, verka eller så.

Hästarna hemma är mina vänner. Vi umgås på lika villkor.
Jag leder hästen brevid mig. Men har inget problem för det.

Vad jag vill säga är att vi hemma anser inte att vi är dom självklara "hästledarna"
Hästarna litar på oss oavsett om dom är små föl eller om dom är nyfölade mammor eller en gammal 24 årig avelshingst.

Många NH anhängare här påminner mig om värsta dressyrfreaks.

Och frågorna är oftast lika.

Varför tappar hästen framåtbjudningen??
(dressyrmänniskas fråga efter 28 högervarv på 12 meters volt)

Varför vill inte hästen se mig som ledare?
( fråga efter repsnurr och stamp i backen)

AM

Det är menningen att alla ska sitt eget sätt/åsikt, Och man ska inte dömas för det, eller hur? Det låtar som du har din eget sätt av NH redan.

"keep up the good work!"

:banana:

CaliforniaSwed skrev:
Det är menningen att alla ska sitt eget sätt/åsikt, Och man ska inte dömas för det, eller hur? Det låtar som du har din eget sätt av NH redan.

"keep up the good work!"

:banana:

Våran filsofi kallas för SF.
Sunt Förnuft.. ;)
AM

Jag kände att jag ville lägga mig i den här väldigt intressanta diskussionen.

Jag tycker att ni båda resonerar på ett vettigt sätt, och blir intresserad.

När du säger att du kan vara bland ett gäng unghingstar för att de vet att de inte får bitas, hur har du gjort klart för dem tidigare att det är en regel? Hur gjorde du då? Har du markerat när någon har försökt, när de var föl och kanske nafsade? Hur markerade du?

Jag håller absolut med om att man ska kunna umgås med sina hästar nära, men det är nog på den grund där man känner varandra. När jag går in i en hage med tjugo okända hästar så vill jag ha min cirkel och kunna "putta iväg" hästarna med en rörelse (kan vara en vinkning, en höjd hand, o.s.v.) för att det helt enkelt handlar om min säkerhet, samtidigt som jag väljer när de får komma fram till mig.
Vad tror du?

Varför dom inte bits??
Jaa..du.. jag skriver ner min teori, men jag vet att just Nh-anhängare kommer att spika fast mig i ladugårdsväggen. ;)

Kan börja med att berätta att 90 procent av unghingstarna ÄR födda hos oss.
Övrig procent är lite blandad karaktär.
Allt från otroligt bortklemade och respektlösa, till skygga och osäkra djur.

Om vi börjar med våra:
Vi hanterar dom INTE.
Det enda vi gör hela deras första livsår är att lasta dom i släp när märra ska till hingststation.
Dom verkas, binds fast (ordentligt utan balsnören) och så maskas dom.
Vi trär med grimmor enbart vid dessa tillfällen. (inte transport)

Övrig tid tillbrigar dom på lösdrift och har allmänt "vilt hästliv"
Dom är en samling nyfikna och snälla individer som inte har fått några bestraffningar, snoksmällar eller utskällningar.
Inte någonsin.

När dom sprattlar i grimskaftet för att dom notoriskt vägrar lyfta höger bak så får dom göra det. Vissa testar grejorna rejält och slår omkull.
Jag, gubben och hovslagaren står mest och tittar på.
Ingen säger ett enda ord. Ungen får på aldeles egen hand komma på att "sprattlet" inte var någon smart idé.

På så vis får vi aldrig skulden för deras misstag.
Och vi är fortfarande tvåbenta som finns i närheten men inte gör något illa.

Dom behöver inte utmana oss med att bitas och vara jävliga för det gör dom med varann.
Hela hingstregistret spelas ut på kompisen alltså.

Vi leder dom inte. Borstar mer än sällan.
På hösten som ett och etthalvtåringar så leder vi in dom i släpet.
Tar hem dom till gården.
Binder fast dom i tvättboxen.
Vi schamponerar dom.
Friserar dom, kollar hovstatus m.m.
Dom sover över ett dygn hemma och körs sedan till tränarna.
Som i sin tur låter sina anställda/pratikanter ta över.
Inom en vecka är dom tömkörda.

När jag/vi går in i hingstflocken så kommer då alla fram.
Även dom som kommer utifrån.
Dom sistnämnda, som är bortskämda vill då gärna nafsa och kolla vilka vi är.
Jag tar hela deras bredsida och föser ut den ur flocken.
Knuffar på dom helt enkelt. Trycker ut med båda händerna på dom hela tiden.
Jag viftar inte med armar eller kastar med rep.
Jag säger inget, skriker aldrig.

Kategorin skygga hästar kommer på det viset över sin rädsla för oss.
Alla andra kommer fram..ju.
Och vi tvåbenta smälter nog in eftersom vi är passiva och tysta.

Av alla vi haft genom åren som är födda hos oss, så är det en enda hingst som har varit riktigt jävlig.
Men han är ett helt annat kapitel.

Nu talar jag om en enda urspårad hingst av något hundratal.
Och han var mordisk från dag 1.

AM

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 837
Senast: Exotizc
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 552
Senast: akleja
·
Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 480
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama