NH-grunder?

M

Machinae

Har funderat lite på det här med NH, och det verkar ju himla bra, men var ska man börja egentligen? Har ni några tips på rätt enkla övningar eller grejer man ska tänka på första gången man träffar en ny häst? :bump:

Sv: NH-grunder?

För mig är grunderna kroppspråk. Titta på hästar, och andra djur också, hur ser dom ut? Hur gör dom för att signalera vad dom vill? Titta på djur som umgås med varandra, och försök härma deras kroppspråk. Själv har jag aldrig hållt på med så märkvärdigt mycket övningar, det brukar inte behövas om man får kläm på kroppspråket. När man har fått det behöver man bara ett djur att överföra det på, måste inte vara en häst, hundar funkar också. Jag börjar med att bara gå omkring, göra halt, backa och flytta på valda kroppsdelar med enbart kroppspråk. Har man det har man en bra grund. :) Läs gärna böcker i ämnet, "Dansa med hästar" är fantastisk, tycker jag!

Första gången jag träffar en ny häst bekantar jag mig bara, varför inte vänta tills man ser om det är några problem innan man börjar laga något som inte är trasigt? :confused: Jag skulle bli väldigt irriterad om någon började joxa med mina hästar det första de gör. :crazy:

Jag tror inte det handlar om att laga något? NH-övningar är snarare jättebra att använda sig av när man bekantar sig och lär känna en ny häst.

min häst är väldigt ouppfostrad, står aldrig stilla när man ska göra iordning. När man leder honom och stannar går han rakt på en utan att bry sig osv.
Så jag varje gång jag hämtar från hagen stannar jag, fortsätter han gå (har kedja) så rycker jag till lite lätt. Fortsätter han då så rycker jag till ordentligt så han lyssnar på mig. (Jag har en liten bit att nå till stallet så då hinner jag öva mkt) efter några gånger när jag stannar (och när man stannar ska man ta sitt ben, det mot hästen och stampa det i marken samtidigt som man stannar) och han stannar med mig så går jag framför honom. Viftar lite med grimskaftet bryr han sig inte så viftar jag på armarna och i värsta fall så trycker jag honom bakåt så han ska förstå.
Och med vissa hästar som inte alls bryr sig kan man gå och snurra grimskaftet framför hästen, det ser hemskt ut. Men ska man uppfostra så ska man! Och i boxen, han går om kring och låter sig inte fångas, då kan man locka lite med godis (Ge det inte ur handen OM hästen ska få det) och ta på en grimma sätt fast hästen och låt den alltid sitta fast. Min häst brukar stå och skrapa/sparka med frambenet när han sitter fast då lägger jag min hand på bröstet och med det visar jag att det räcker. I vissa fall får jag ryta lite så han hör mig!
Träning ger färdighet, men ta det steg för steg för mycket på en gång blir bara förvirrande och hästen lär sig aldrig något.
Kritisera gärna!

Tack för svaren. Jag anar att alla har sina egna sätt att se på saken. ;)

Gå-och-stanna övningen, som du pratade om Missilo, har jag också hört ska vara bra. Hade en ridlägerlärare som gjorde massa såna övningar med sin häst; sprang och stannade och hästen tvärstannade nästan alltid och var oerhört uppmärksam. Det var häftigt att se. :bow:

Jag gissar att ditt svar var till TS, dvs trådskaparen?

Det där är inte nh utan vanlig "traditionell" uppfostran.

kedjor och ryck hör inte hemma inom nh:n och att använda godis som mutor är heller inte så populärt..

nh handlar mycket om att gå till grunden med problemen och lyssna på hästen och kommunicera med den, inte bara angripa symptomen med ryck och slag. :smirk:

Du har rätt i det du säger.
Sen vill jag bara tillägga att NH inte bara är ett sätt för att lösa ett problem utan också för att lära känna varandra.

självklart, men jag säger inte att jag slog honom!
Jag skulle ALDRIG slå min häst, har en ridlärare på ridskolan
som jag går på som är jätte duktig. Hon visade att jag kunde göra så, men om det är fel att rycka när hästen uppförssig illa i grimskaftet varför finns det då kedja?

Köpte honom på ett försäljningsstall och de sa att han var rätt ouppfostrad även genom mulen i gräset och då kunde jag rycka till.
Jag skulle aldrig rycka med tygeln eller bara ifall han går lite snett.
och det är ju mer som ett knyck när det är med kedja. Oftast fattar ju hästen när man kramar lite med kedjan också?

Ja, men tråden handlar om NH och övningar med NH. Det du beskriver är inte NH utan bara vanlig traditionell uppfostran. Det är ingen som skrivit att du slagit honom. Man kan uppfostra utan kedja också, kedja används oftast bara som en snabb genväg för att komma runt problemet istället för igenom det.

Jag menade inte att du slagit honom, meningen "nh handlar mycket om att gå till grunden med problemen och lyssna på hästen och kommunicera med den, inte bara angripa symptomen med ryck och slag." var en allmän kommentar, inte riktat till dig. ber om ursäkt om du tog det personligt.

Sen är det väl väälidigt mycket som säljs som inte borde användas! :smirk:
Varför säljs skarpa bett osv...

min häst är väldigt ouppfostrad, står aldrig stilla när man ska göra iordning. När man leder honom och stannar går han rakt på en utan att bry sig osv.
Så jag varje gång jag hämtar från hagen stannar jag, fortsätter han gå (har kedja) så rycker jag till lite lätt. Fortsätter han då så rycker jag till ordentligt så han lyssnar på mig. (Jag har en liten bit att nå till stallet så då hinner jag öva mkt) efter några gånger när jag stannar (och när man stannar ska man ta sitt ben, det mot hästen och stampa det i marken samtidigt som man stannar) och han stannar med mig så går jag framför honom. Viftar lite med grimskaftet bryr han sig inte så viftar jag på armarna och i värsta fall så trycker jag honom bakåt så han ska förstå.
Och med vissa hästar som inte alls bryr sig kan man gå och snurra grimskaftet framför hästen, det ser hemskt ut. Men ska man uppfostra så ska man! Och i boxen, han går om kring och låter sig inte fångas, då kan man locka lite med godis (Ge det inte ur handen OM hästen ska få det) och ta på en grimma sätt fast hästen och låt den alltid sitta fast. Min häst brukar stå och skrapa/sparka med frambenet när han sitter fast då lägger jag min hand på bröstet och med det visar jag att det räcker. I vissa fall får jag ryta lite så han hör mig!
Träning ger färdighet, men ta det steg för steg för mycket på en gång blir bara förvirrande och hästen lär sig aldrig något.
Kritisera gärna!

det jag skulle göra om hästen inte stannar är att låta hästen gå runt mig ett par varv innan jag försöker att få hästen till att stå stil...

min häst är en travare som är van att när man är på upp så börjar hon att gå och då lät jag henne bara gå runt mig när man har gjort det många gånger så står hon stilla.
nu väntar hon på att jag ska säga att vi ska gå... jag gör så med ridskolehästar också...

inget skrik eller ryck...

prova med att din häst gå runt dig och han ska gå tills du säger nägott annat... hästar är lata och vill inte bara gå runt utan efter ett tag kommer han att lysna.

du borde köpa boken "Dansa med hästar" den är jätte bra...

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
234
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 619
Senast: Freazer
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
529
Senast: MiniLi
·
Hemmet På grund av kattunge har jag köpt mina första fejkljus och är verkligen positivt överraskad. Det är såna lite bättre ljus i vax med...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 602
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar