NH/frihetsdressyr/tricktrtänare?

S

Sissen

Är jätteinspirerad, letar efter råd och tips om frihetsdressyren. Fallet är så att jag är medryttare/skötare på en dominant shetlandshingst (som slänger av mig hela tiden). Kanske skulle NH/frihetsdressyr hjälpa mig att få honom mer "hanterbar"? Jag skulle väldigt järna vela jobba med honom och komma honom närmare från marken, samtidigt som det skulle vara jätteroligt att lära honom lite tricks eftersom jag är i största laget när det jäller ridningen :p

Eftersom jag inte äger min lilleplutt kan jag inte köra honom särskilt långt.. Men jag letar endå efter en tränare som skulle kunna komma till ett ridhus i närheten och hjälpa till. Behöver tips! Har snokat lite på nätet och hittat lite ledarskapsövninar, men inet om hur man visar "tricksen" på ett säkert sätt som inte kan göra någon skada.. ´

*Hjälp!* :confused:
/Sissen

Sv: NH/frihetsdressyr/tricktrtänare?

Ett tips jag kan ge är att du kan kika lite på PNH (Parelli Natural Horsemanship). Väldigt givande och skapar ett bättre band mellan dig och hästen. Är väldigt svårt att hitta info på svenska men mycket finns på engelska samt att det finns en hel del filmer som går att titta på. Kan även tipsa att "The seven games" är väldigt bra inom PNH och är ett sätt för hästen att respektera dig och det du vill att den ska göra.

Jag själv har hållit på med detta ett halvår och tycker att hästarna som tränas inom PNH blir mycket mer självsäkrare och det är även kul :-)

Hej jag är också medryttare till en häst och har haft stor nytta av att träna horsemanship med honom numera kan han stå lös när jag ryktar honom vilket var en omöjlighet för inte så länge sedan. Man får dessutom en helt annan relation med sin häst genom lek och inte bara rida. jag bor i partille och till oss kommer en tjej ca en gång i månaden från norrköping jätte duktig på horsemanship och tränar ryttare och hästar

Länk borttagen enligt bukefalos regler:

Diskutera inte enskilda personer, varken namngivna eller beskrivna så att någon förstår vem du menar. Likaså skall inte företag som är starkt förknippande med en eller ett fåtal personer diskuteras, då detta ofta leder till reklam för, personagrepp på eller smutskastning av dessa.

mvh moderator

Senast ändrad av en moderator:

Parelli (PNH) är det bästa som hänt mig! Har själv en ung shettiskille som gick från ett litet monster till världens goaste som följer lös och ja han faktikst älskar mig! ;)
Mitt tips blir att hitta en hästmetod och håll dig till den, månag tar det bästa från flera olika bra metoder men man förlorar hela helheten.. Ett annat råd är fuska inte, ta det steg för steg lungt och säkert. Väljer du parelli så ta de sju lekarna i ordning med rätt utrustning- repgrimma och repgrimskaft. Man behöver lite tyngd och skillnaden är fakitkst stor.. En annan regel är sitt inte upp förren du kan göra samma sak från marken.
Förstår om du vill rida och det kan du så klart göra! Men allt arbete man lägger från marken får man igen.
Har haft min ridhäst i mer än ett år och har fortfarande inte ridigt (fast han är väldigt svår och speciell) dock är förtroendet desto större :D
Lycka till!!

Jag har fakstiskt försökt att leta lite efter PNH.. Och det är verkligen fantastiskt! Det krångliga är ju att "veta vad man gör".. Skulle verkligen uppskatta live-instruktör istället för nätet, men jag ska kika lite på "de sju lekarna"!
Tack så jätte mkt <3

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 025
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar