Sv: NH-folk=odödliga?
haha! Nu kom jag att tänka på mig själv, jag är själv "NH" nörd, enligt många en sån med magiska krafter vad gäller hästhantering men knappats odödlig! detta hände sommaren -07 då jag fortfarande var sambo med en stallägare, vi hade just fått en ny unghingst som var helt ohanterad, red in honom, och första gången jag satt upp så hann jag inte ens sätta mig upp, han flög upp i skyn och jag flög åt sidan. Nån dag senare satte jag mig PRECIS i sadeln, varpå han FLYGER upp i luften (lämnar marken bak) och sedan sparkar bakut vid landning, jag flög av och tur var att jag har bra reaktionsförmåga och rullade undan och reste mig upp direkt, annars skulle 800 kg häst mosat mitt huvud.
En annan gång (-08)skulle vi ut och kolla så att bonden (som vi betalat att skörda vår havre och halm) inte snodde havre från oss, jag red fullblodet och hade med mig en av stallpersonalen för att hålla koll från olika håll utan att bonden visste om att vi var där. (Han snodde nämligen flera säckar havre om dagen). Hästen i fråga hade jag tränat/hanterat i 2 år dagligen med mina principer, red utan bett, han gick fram överallt osv.
Jag får ett samtal och sätter av i full karriär över fältet, jag ställer mig i lätt sits och flyger fram.
Efter ca 100 m snubblar min häst och faller, jag ramlar av och håller kvar i tygeln, när hästen reser sig slår hans bakben mig i huvudet.
En annan gång var på förstnämnda hingst igen, han var nu inriden och en helt annan häst, men även han föll i galopp när vi red ikapp, gick ned på knäna, men jag kände redan innan att han kom ur balans så jag hade hunnit sakta av till ökad galopp, det störde nog honom för han kom av banan och föll ned på knä men reste sig direkt så jag satt kvar i sadeln.
Men det jag insett efter alla dessa gånger är att hur jäkla bra relation man än har så är det ingen garanti på att hästen inte kan gå omkull.
Jag köpte (rättare sagt fick en hjälm av min snälla mamma) i samband med att jag nästan bröt nacken vid skörden, kan tillägga att jag inte vågare rida fullt ut på fullblodet ca 1 månad efter olyckan, jag var livrädd att han skulle snubbla igen :S