Repgrimma kan jag rekommendera att köpa ifrån westernbutiker, då får du den i ett "stumt" rep, det är iaf såna repgrimmor jag gillar. (smaken är säkert som baken). Undvik ledrep med tungt spänne/hake, ha hellre repet fastknutet i grimman.
Jag hade nog oxå rekommenderat en kurs eller clinic i första hand, oavsett tidigare kunskaper. I det här läget får man oxå fundera på Vilken typ av NH man gillar, gå gärna på flera clinics o se vad som passar dig. Jag själv har fastnat för den betydligt friare varianten, mycket löslongering o löst arbete, jag är lite filosofiskt flummig så det passar mig. Vill man hellre ha handfasta övningar, nedskrivna instruktioner, prov, nivåer och resultat så kika på Parelli. Monty tänker jag inte rekommendera men det är bara pga min personliga åsikt, läs gärna hans böcker och bilda din egen åsikt )
Tänk på att NH är en livsstil och livsfilosofi, inte något man bara tränar på torsdagar kl 18. Det genomsyrar allt man gör :-)
En bok som förändrade mig är Hästar Ljuger Inte av Chris Irwin. Dansa med Hästar av Hempfling gillar jag oxå. Båda böckerna är filosofiska o lagom flummiga
Men jag tycker att den änden är bra att börja i, att börja förstå hästens språk innan man börjar göra övningar.
Bor du nära Göteborg har jag en tränare att rekommendera! Pm isåfall.