NH filmer/ repgrimma

Joyride

Trådstartare
Vill börja lite med NH och vill ha tips på bra filmer eller böcker med dom grundläggande övningarna.
Och vart köper man en bra repgrimma med grimskaft, st full eller xfull?

Jag har två böcker som jag tycker är bra.
Horsemanship av Lisbeth Johnson och Lär känna din häst - träning från marken av Lesley Bayley.

Jag skulle nog främst rekommendera Horsemanship för den innehåller många övningar, mycket bilder och bra förklaringar.

Repgrimmor finns det lite olika ställen och man kan oftast få dom anpassade efter hästens mått.

Jag tänker vara tråkig och rekommendera att du börjar med att gå en kurs först. Innan du börjar "göra övningar" med den stackars hästen. Det finns inga övningar som i sig kan ge en bättre relation eller så, det som ger effekt är tajming och känsla, förmågan att läsa och förstå hästen. Om man bara börjar "testa" så kan man råka illa ut beroende på vad man har för häst.

Men bra att läsa på innan om tankar osv, gå gärna på några olika clinics för NH-folk med lite olika inriktning så du ser att det är något som passar dig.

Jag håller med @skuggi .
Rekommenderar att starta med en kurs/lektioner för en duktig tränare som kan vara med i början och hjälpa dig med tajmingen och "hur det ska se ut/kännas" osv. Annars faller lätt tanken med övningarna, om de inte utförs på rätt sätt.
Alltså, ta hjälp av någon som är med och visar, sedan fortsätter man på egen hand, innan nästa träning. Läs böcker för att ha lite teori bakom, men ta hjälp i uppstarten innan man börjar peta själv.

Nu vet ni ju inte vilken kunskap jag har eller hur? Jag fråga om tips på bra material helt enkelt.
Och vad då stackars häst?????

Nu vet ni ju inte vilken kunskap jag har eller hur? Jag fråga om tips på bra material helt enkelt.

Vad blir du så arg(?) för?
Du skriver att du vill börja med NH (vilket då tolkas som att du kanske inte är så erfaren inom just det?) och vill ha tips på filmer och böcker med de grundläggande övningarna.

Tipsen du fått är att börja med att ta hjälp live för att du ska få bra och tajmad hjälp med de grundläggande övningarna -innan man fortsätter med det själv på hemmaplan. Precis som man gör inom vilken disciplin som helst. Givetvis är filmer och böcker skitbra att gå tillbaka i och läsa in sig på teorin kring övningar, men vi har ju bara tipsat om att starta med träning/lektion som komplement.

Repgrimma kan jag rekommendera att köpa ifrån westernbutiker, då får du den i ett "stumt" rep, det är iaf såna repgrimmor jag gillar. (smaken är säkert som baken). Undvik ledrep med tungt spänne/hake, ha hellre repet fastknutet i grimman.

Jag hade nog oxå rekommenderat en kurs eller clinic i första hand, oavsett tidigare kunskaper. I det här läget får man oxå fundera på Vilken typ av NH man gillar, gå gärna på flera clinics o se vad som passar dig. Jag själv har fastnat för den betydligt friare varianten, mycket löslongering o löst arbete, jag är lite filosofiskt flummig så det passar mig. Vill man hellre ha handfasta övningar, nedskrivna instruktioner, prov, nivåer och resultat så kika på Parelli. Monty tänker jag inte rekommendera men det är bara pga min personliga åsikt, läs gärna hans böcker och bilda din egen åsikt )

Tänk på att NH är en livsstil och livsfilosofi, inte något man bara tränar på torsdagar kl 18. Det genomsyrar allt man gör :-)

En bok som förändrade mig är Hästar Ljuger Inte av Chris Irwin. Dansa med Hästar av Hempfling gillar jag oxå. Båda böckerna är filosofiska o lagom flummiga ;) Men jag tycker att den änden är bra att börja i, att börja förstå hästens språk innan man börjar göra övningar.

Bor du nära Göteborg har jag en tränare att rekommendera! Pm isåfall.

Förstår dig, det är dock känsligt det där med NH av någon anledning.

Oavsett så tycker jag att du i första hand ska tänka igenom vad det är du vill, vart vill du komma med hästen. Har hästen inga problem och redan är lydig och hanterbar och du bara vill ha en bättre relation med den eller vill förfina hjälper och tecken osv så tycker inte jag att "övningarna" i många böcker är något direkt att ha. Då tycker jag det är bättre att köpa böcker som fokuserar på ditt egna psyke och kroppsspråk mera, tex Hempflings böcker.

Mycket handlar ju om att utveckla sig själv som människa och sin kroppsmedvetenhet och då även få automatiskt bättre kontakt med hästen.

Satsa på Hempfling om du inte har akuta beteendeproblem med din häst. För finns inte det så tycker jag dessa övningar är otroligt överskattade.

Liknande trådar

Utrustning Okej kära Buke! Behöver lite hjälp från bikupan! Ny hästisen har visat sig vara smack på exakt mellan två storlekar i grimmor och...
Svar
6
· Visningar
554
Senast: Oknytt
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 202
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 621
Senast: Freazer
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama