NH en bra metod

Emely

Trådstartare
Jag har varit inlärd med den engelska inridningstilen i hela min uppväxt. Dock för några år sen fick jag hem en "problem" häst.
Han hade sadeltvång, var livrädd för att åka tramsport, litade inte alls på människor. Stakars häst hade varit med om något riktigt hemskt. Hade då en bekant som höll på att utbildade sig till NH-tränare.
Tänkte att detta testar vi då jag såg hur lugna och harmoniska hästarna blev. Han blev helt en annan häst.

Detta är även något som jag fört vidare med att hjälpa kompisar som har haft väldigt heta hästar, hingstar som springer över en, väldigt dominanta ungston osv.
Har nu även börjat med NH inom unghäst utbildningen, och vilken skillnad... Inte alls den här misstänksamheten mot saker och ting.
Man börjar i regel vid väldigt tidig ålder, när dem lärt sig att gå i grimma. Detta är inget ansträngande för hästen utan mer som ett tankesätt ett kroppspråk.

Så nästa gång du skaffar unghäst el föl. Pröva gärna, lovar och garanterar en lugn och harmonisk häst.

OBS! det går att kombinera NH med den engelska stilen!

Sv: NH en bra metod

Är ny på buke, men har du något tips på en ledarövning eller så som du kanske skulle kunna skriva ner så gott det går?:D
Kan inte så mycket om NH men det verkar vara väldigt nyttigt.:idea:

rider själv engelskt men som du, efter att ha fått hem en riktig "problem" häst så tog jag kontakt med en NH-tränare.

SUPER nöjd med träningen och resultatet! tränar och hanterar nu alla mina hästar efter "NH principen-", och har fått mycket mer lätthanterade och självsäkra hästar!

Har nu även börjat med NH inom unghäst utbildningen, och vilken skillnad... Inte alls den här misstänksamheten mot saker och ting.

Då undrar jag hur du gjort innan, om du fått misstänksamma hästar? Inget jag någonsin stött på och jag har heller aldrig varken studerat eller praktiserat NH.

Då undrar jag hur du gjort innan, om du fått misstänksamma hästar? Inget jag någonsin stött på och jag har heller aldrig varken studerat eller praktiserat NH.

Oj vilket effektivt sätt att avsluta tråden... Det TS kanske menar kan ju vara det att unghästar ofta är tittiga och osäkra, dvs "misstänksamma". Jag kan inte mkt om NH men det jag har förstått är att det blandannat går ut på habituering när hästen och människan har fått förtroende för varandra. Har man väl kommit till det stadiet är hästen trygg med sin ledare och därmed inte längre lika "misstänksam" mot saker och ting. Så förstår jag det iaf... Har du aldrig stött på en osäker tittig häst?

Jag har varit inlärd med den engelska inridningstilen i hela min uppväxt. Dock för några år sen fick jag hem en "problem" häst.
Han hade sadeltvång, var livrädd för att åka tramsport, litade inte alls på människor. Stakars häst hade varit med om något riktigt hemskt. Hade då en bekant som höll på att utbildade sig till NH-tränare.
Tänkte att detta testar vi då jag såg hur lugna och harmoniska hästarna blev. Han blev helt en annan häst.

Detta är även något som jag fört vidare med att hjälpa kompisar som har haft väldigt heta hästar, hingstar som springer över en, väldigt dominanta ungston osv.
Man börjar i regel vid väldigt tidig ålder, när dem lärt sig att gå i grimma. Detta är inget ansträngande för hästen utan mer som ett tankesätt ett kroppspråk.

Så nästa gång du skaffar unghäst el föl. Pröva gärna, lovar och garanterar en lugn och harmonisk häst.

OBS! det går att kombinera NH med den engelska stilen!

Så kul att det gav så gott resultat på er häst! Jag kan inte alls mycket om NH men jag läste en bok av Sven Forsström som var helt underbar! Den väckte många vettiga tankar och jag fick "nycklar" till några av min hästs icke önskvärda beteenden. Blandannat har jag belagt mig själv med ett strängt förbud att ge godisar ur handen för resten av våran tid tillsammans :p Jag skulle vilja lära mig mer (för som sagt går det ju utmärkt att kombinera, NH handlar vad jag förstår mest om att bli respekterad som ledare och att läsa hästens språk. Inte måste man lära dem stegra på kommando eller rida med halsring resten av livet...) men det svåra för mig skulle vara att hitta någon instruktör med metoder jag kan "acceptera". Har tyvärr bevittnat en självutnämnd NHexpert som var på tok för teknisk och inte alls läste hästarna. Man vill ju inte att hästen ska bli rädd för en, jag vill vinna vänskaplig respekt! (typ sluta pilla på mig, gå inte ifrån mig i hagen, lita på mig att busken inte är farlig)

Lycka till med hästarna! :)

Oj vilket effektivt sätt att avsluta tråden... Det TS kanske menar kan ju vara det att unghästar ofta är tittiga och osäkra, dvs "misstänksamma". Jag kan inte mkt om NH men det jag har förstått är att det blandannat går ut på habituering när hästen och människan har fått förtroende för varandra. Har man väl kommit till det stadiet är hästen trygg med sin ledare och därmed inte längre lika "misstänksam" mot saker och ting. Så förstår jag det iaf... Har du aldrig stött på en osäker tittig häst?

Det var ju därför jag frågade TS?

Klart unghästar är mer eller mindre tittiga/osäkra, men att säga att man genom engelsk inridning utvecklar det till misstänksamhet (för mig en negativt inställd osäker häst vilket INGEN unghäst är utan att ha påverkats negativt av människan) - då undrar jag verkligen hur man gjort :mad:

Jag har ridit på ridskola i flera år och där var det inte mkt NH. Sedan när jag lånade en foderhäst hade jag lite problem. Nu har jag skaffat en egen häst som jag kör lite NH på och det går superbra. NH är superbra och tar inte så mkt tid man behöver bara förändra sitt sätt att se på hästen och inse hur hästen ser dej. Om ni vill ha en bra bok ska ni köpa boken : Horsemanship av Lisbeth johnson, Marie haglund och Ulf owende

Jag har ridit på ridskola i flera år och där var det inte mkt NH. Sedan när jag lånade en foderhäst hade jag lite problem. Nu har jag skaffat en egen häst som jag kör lite NH på och det går superbra. NH är superbra och tar inte så mkt tid man behöver bara förändra sitt sätt att se på hästen och inse hur hästen ser dej. Om ni vill ha en bra bok ska ni köpa boken : Horsemanship av Lisbeth johnson, Marie haglund och Ulf owende

I ditt fall är ju NH superbra :) Behöver man hjälp med hanteringsbiten så kan man lära sig massor av NH-instruktörer - de lär ju helt enkelt ut sunt förnuft i umgänget med hästar, sådant som man annars fått genom att hantera hästar med hjälp av äldre och kunnigare hästmänniskor. Synd och skam att ridskolorna inte lägger med vikt vid hanteringen av hästarna.

Det mesta jag lärt mig om hästar vad det gäller hantering och skötsel har jag lärt mig utanför ridskolan, det är synd att (iallafall min) ridskolorna lägger vikt på nästan enbart ridning då hästar är så mycket mer än så.

Jag skulle gärna vilja ha fler boktips. Vilka böcker om NH finns det och vilka är bra?

Vad gör ni som ni tycker är NH i vardagen med era hästar?

Jag Vill gärna ha en NH-tränare. Någon som vet någon bra i Göteborgs området?? Får inte vara jätte dyr:D

Det mesta jag lärt mig om hästar vad det gäller hantering och skötsel har jag lärt mig utanför ridskolan, det är synd att (iallafall min) ridskolorna lägger vikt på nästan enbart ridning då hästar är så mycket mer än så.

Jag skulle gärna vilja ha fler boktips. Vilka böcker om NH finns det och vilka är bra?

Vad gör ni som ni tycker är NH i vardagen med era hästar?

Jag har bara läst Sven Forsström och honom kan jag rekommendera! Han har ett mjukt och "vettigt" förhållande till häst och NH tycker jag. Nu kan jag ibte alls mkt om NH som sagt och har aldrig testat att göra ngn regelrätt join up eller liknande. Har inte heller intresse av "metoder" utan jag låter hästen förstå att jag är ledaren vänligt men bestämt, varje dag året runt. Det tycker jag är NH.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka