"Varför skulle jag göra dem förvirrade med att springa omkring och vifta med ett rep"
Repviftande a'la 7games är till för att skapa ett språk med hästen. Så att vi kan säga "gå ut på volten", "ta det där hindret i galopp", "in i transporten" o.s.v. Men det är helt upp till en själv hur fin kommunikation man vill ha. Det fungerar lika bra att rama in hindret med fysiska saker eller att bara gå framför hästen in i transporten. Det är helt upp till en själv hur man vill göra saker.
Jag gillar när man kan be hästen, att man inte behöver rama in eller kräva av den, att den lyssnar och gör det man vill av ren fri vilja. Om min häst är lös i ridhuset och jag tänker löshoppa så vet jag VERKLIGEN att hästen vill hoppa ifall den lika gärna kan gå på sidan av hindret. Jag ger den alla möjligheter att göra fel, för att jag vet att jag byggt upp en kommunikation som innebär att den gör rätt så länge jag gör rätt.
Jag drar inte hästen från punkt a till b, utan vi kommunicerar, hästen säger sitt och jag säger mitt. Nh för mig är samspel. Lekarna använder jag för att få ett språk, så att hästen vet när jag vill flytta framdelen, flytta bakdelen, backa den eller be den att gå framåt, och så lär vi oss även saker som tempo, riktning och ansvar.
Jag vill nog påstå att alla använder vi lekar, på olika vis. Sedan är det kanske inte 7games, eller så är det någon av dessa lekar modifierade (hur många "vanliga" människor flyttar inte sina hästar när de ryktar bara genom att trycka på den del de vill ha flyttad? Och när vi rider så ska hästen gå undan för tryck från skänkeln d.v.s. lek 2, det är bara så att ni inte VET att de är en del av ett system som finns till för att människor ska lära sig mera om hästar och förstå bättre varför hästar gör som de gör).
All hästhantering är illa om den görs på ett vis så att varken häst eller ägare inte förstår.
Att det finns en benämning är fel, för det är inte hanteringen som heter NH. Som någon sagt tidigare så är NH egentligen ett namn på ett system som en viss Pat Parelli skapat för att det finns människor som inte förstår sina hästar alls, det är en hjälp för att komma närmare hästen (och det märks kanske tydligast när man får problem med sin häst).
Jag vill inte säga att jag sysslar med NH, lika lite som jag vill säga åt andra att de måste syssla med NH. NH är bara ett namn, på något som alla gör mer eller mindre. Jag vet vad jag gör och varför, så jag behöver ingen benämning på det.
Detta namn var en gång tänkt som ett partnerskap mellan häst och människa, som man förstår om man delar upp namnet, "horse-man-ship", det vill säga "relation mellan häst och människa". Att människan har skyldigheter, likaväl som hästen har skyldigheter, och att vi förstår hästen och lägger in denna förståelse i ALLT som vi gör. NH handlar inte om repviftande, eller att jaga runt hästen i en rund inhägnad. Tyvärr är detta var det är idag, och jag är lika emot detta som ni är.
Sedan vill jag bara fråga er alla, hur mycket bryr ni er om hästens känslor i er hantering? Bryr ni er om att ni är justa och ger hästen bra förutsättningar?
Eller är ni nöjda bara allt går som ni vill och att hästen håller och sköter sig?
Jag tror inte NH är för alla. Det beror på vilken typ av relation man söker. Jag tror inte att det är fel på folk som inte sysslar med NH, och inte är det fel på folk som sysslar med det heller. Man har bara olika vägar och mål. Vissa ansér att hästar är ett nöje, en av människans ägodelar som ska göra "nytta" och inte kräva något av en, andra ser hästen som något man förtjänar, att man är den bästa människa man kan vara för hästen.
Något konkret? Som hopphästen i det Franska landslaget som vägrade gå in på banan efter ett tag, men som tränades av en indian ("nh-människa") och kunde sedan tävlas igen? Den framgånsrika dressyrhästen som duktiga dressyryttare beskrev som en karlahäst (och rådde ägarinnan/ryttaren att sälja till en karl), men som efter en tids NH-träning helt plötsligt var en mjuk, känslig, lyhörd lättriden "tjejhäst" istället? 2 tillfällen då de vanliga hanterarna inte kunnat lösa det hela eller gett totalt dumma råd (att sälja en häst för att den var "karlahäst", när det inte finns något sådant och det faktiskt visade sig att de hade fel).