Det var en rajtig tråd det här.
Jag ska inte peta så värst i den fast en sak tänker jag hävda vänligt men bestämt.
NH kan vara en massa saker.
Men NH är INTE sunt förnuft.
Jag har hanterat hästar sedan jag var 12 år tills jag blev ca 34 år med sunt förnuft. Det funkade skitbra! Jag är nämligen begåvad med sunt förnuft(?).
Skulle jag sakna "sunt förnuft" kan man konstatera att det går t o m alldeles utmärkt att hantera hästar framgångsrikt utan vare sig NH i bagaget eller en gnutta sunt förnuft...
De sista fem åren har jag lärt mig eller försökt lära mig massor om NH och det kom jag ganska snabbt fram till att det är INTE sunt förnuft. Förnuftig kan vem som helst vara och sund också för den delen men ändå sakna nödvändig kunskap och erfarenhet... det funkade bra förut men personligen funkar det bättre idag och jag har kommit närmare hästens essens.
Min arbetskamrat här bredvid är också en person med massor av sunt förnuft. En mycket klok kvinna faktiskt.
Jag betvivlar ändp att hon trots sitt sunda förnuft skulle klara av en promenad med Kokopelli runt kvarteret i grimma och grimskaft? Av den enkla anledningen att hon saknar kunskap!
Det optimala är givetvis kunskap, erfarenhet OCH sunt förnuft?
Frid Kokopelli Mana