_Smulan_

Trådstartare
Hejsan!

Nu har jag funderat igen..;) Hur väl går det egentligen att kombinera NH (nu tänker jag mest på PNH) och akademiskt?
Jag har jobbat mina mycket enl NH-principer och märker att det ibland kan vara till nackdel när man jobbar dom från marken enl AR.

Tex om jag går vid sidan och böjer och ställer hästen och sedan ber om några steg i öppna så flyttar dom ofta ut baken dvs trampar inte in under tyngdpunkten. Detta spec om jag smackar på dom el manar på dom med spöt.
Går ju lätt att åtgärda genom att gå längsmed en vägg/staket men det är ju inte alltid man har tillgång till det och nångång måste man ju komma bort från väggen med.

Så...vad säger ni? Har ni gjort några liknande erfarenheter?

Sv: Nh+ar??

Jag gör mycket markarbete enligt NH, och tränar akademiskt. Nu har vi inte kommit så långt i markträningen, men jag har inte märkt några problem eller att hästen blandar ihop det.

NH är ett nytt namn på ett vettigt sätt att hantera hästar.

Akademisk ridkonst är ett sätt att rida och träna hästen.

Varför skulle man inte kunna göra båda?

Nej det behöver det inte vara. Jag har ju sóm sagt inte dressyrtränat min häst på marken så mycket än. Det är ju möjligt att jag får liknande problem längre fram. I och för sig är min häst inte precis av den känsliga sorten så visst kan det ha med det att göra, men det är inte säkert.

Hon tränade NH enligt Parelli och jag tror det är ett speciellt träningssätt. Vissa rörelser som ska tränas i en viss ordning och ett eget signalsystem. (rätta mig om jag har fel) Varje HN tränare verkar ju vilja sätta sitt namn på just sitt speciella sätt att träna hästar från marken. (det är så fånigt egentligen) Jag själv använder något som kommer från Parelli, men lika mycket från andra tränare och från gamla hästkarlar. Kanske just Parellis signaler krockar med hur hon vill träna dressyr från marken?

Nu vet jag väldigt lite om NH, men jag hade för mig att det var ett annat (och dyrt) namn för sunt hästvett. Nåja, om man ska träna från marken enligt ett visst mönster kan det ju krocka och då får man vara noga med att separera kommandona.

Jag kombinerar båda och tycker det funkar utmärkt! Är ingen duktig ryttare men än så länge tycker jag bara att NH-filosofin jag har i min hästhantering bara ger mig fördelar när jag arbetar hästen från marken.

Ska om ett par veckor på NH-läger med tema AR och CR och min NH-tränare kan ju inte ha fel!;)

vad menar du med CR?

Classisk Ridkonst :confused:

det kan det väl inte vara??? :D

Nu vet jag väldigt lite om NH, men jag hade för mig att det var ett annat (och dyrt) namn för sunt hästvett. Nåja, om man ska träna från marken enligt ett visst mönster kan det ju krocka och då får man vara noga med att separera kommandona.

delvis kl

Jag skulle tro att man måste göra det i detta fall. Det är precis som du säger ett annat (dyrt) namn för ngt som alltid funnits. Jag tycker du o biggan_l har helt rätt i detta och jag tycker personligen att det är helt åt skogen. Dessa självutnämnda "gurus" gör mycket av allt detta för att håva in mer och mer pengar. De förnyar o tar fram andra produkter just för ändamålet hela tiden så sant som det är sagt.

Jag känner Smulan och vet att hon också är införstådd i detta, det är därför man ser längre, igenom, fram och förbi allt vad dessa "specialare" till NH kallar sig ;) Förstår dock hennes problem som dykt upp då även jag följt PNH-principen med de speciella lekarna och rörelserna mm mm

Det som räknas är sanningen och äktheten och då spelar det ingen roll vems märke du har på ditt rep.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har en bekant som rider akademiskt, och hon skulle träna "NH". Då skulle hästen gå bort från punkten som man tittar på, medan när hon tränar AR från marken så tittar hon ungefär där bakbenen ska sättas ner. Så för dem krockade det och fungerade inte så bra.

Tack!

Det var det jag menade..

Nu är jag inte ute efter att försvara mina träningsmetoder här på forumet utan ville bara höra vad ni har för ERFARENHET av att kombinera dessa metoder?

Ärligt talat bryr jag mej inte om vad olika metoder heter, jag är ingen som slaviskt följer en viss tränares filosofi (som du vet).

Det jag märker är tex om jag, när jag jobbar hästen från marken, ska se hur hästen placerar sina bakben/aktivera den mer så tror hästen att jag gör "onda svärmors-blicken" och flyttar bakdelen.
Och jag vill ju inte trubba av hästarna så dom blir mindre känsliga heller...

Men som sagt, detta är vad jag upplevt, nu vill jag höra era erfarenheter av detta.

Jag tränar både PNH och AR och upplever inga problem.
Min häst vet tydligt skillnaden dem emellan. När vi tränar AR så går han in i den rollen och vice versa.

Men det kan ju givetvis vara olika från häst till häst :).
Vissa har svårare att hållaisär begreppen och andra är mer känsliga osv.

Jag känner en som tagit hjälp av en NH-tränare med sin svårhanterliga unghäst. Hon var först emot att hästen skulle rygga och trampa förbi sin tyngdpunkt (flytta undan bakdelen) men nu är hästen mycket trevligare att arbeta med när hon gör AR-övningar från marken.

På vilket sätt är det bättre om hästen trampar förbi sin tyngdpunkt (flyttar bakdelen) när man tränar AR från marken? Förutom ur lydnandssynpunkt?

Senast ändrad:

Hästen gick tidigare (före NH-träningen) på henne, var respektlös och okoncentrerad och höll huvudet högt. När hon flyttar hästens bakdel sänker den huvudet och uppmärksammar henne istället för omgivningen.

När hon tränar AR från marken vill hon inte att hästen ska trampa förbi sin tyngdpunkt.

Liknande trådar

F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 534
Senast: scizofren
·
Ridning Jag har tränat för en, bland AR-kretsar, känd och hyllad tränare i kanske 3 år nu. Jag sökte upp denna tränare för jag ville lära mig...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 405
Senast: Totola
·
Träning Var på NH-kurs i söndags eftersom klubben anordnar kurser i säker hästhantering under våren. Jag har alltid varit nyfiken på NH och...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 651
Hästmänniskan Hejsan om det är någon här som är bra på typ juridik el liknande så är jag väldigt tacksam. I höstas så blev vi tillfrågade om att...
Svar
4
· Visningar
1 266
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama