NH - ålder på utövare?

Bubbla

Trådstartare
Finns det någon nedre gräns för att lära sig NH? Alltså att man verkligen förstår vad man håller på med och inte bara gör som man ser att de andra gör?
Frågan kom upp i mitt huvud efter att en av de yngre tjejerna i stallet varit på NH-kurs med sin ponny. När hon kom hem hade hon uppenbarligen lärt sig att man ska jaga hästen runt ridbanan. Om den stannar ska man jaga den lite till...
Tror (med den lilla NH-erfarenhet jag har)att det hon gjorde var en kontakt- och ledarskapsövning men just den biten verkade hon ha missat, men jagandet var hon helt inne på...
mvh Maria

Folk som missförstår eller helt enkelt "lär sig fel" av dåliga tränare finns i alla åldrar. Vet vuxna som blivit mer eller mindre grundlurade av vältalande bluffar till tränare och som inte förstått vad det handlat om förrän många år senare.

Precis som att man kan lära sig dålig ridning av dåliga ridlärare/tränare så kan man lära sig dålig hästhantering, och visst kan det vara svårare att sålla bland intrycken när man är yngre.

Men jag vill inte påstå att man inte kan börja sin väg mot att bli en Natural Horseman förrän man nått en viss ålder; vettig hästhantering och att lyssna på hästen kan man lära sig oavsett ålder - fast i regel krävs det en annan sorts pedagogik med yngre människor.

Själv tycker jag att det är svårt att åka på kurser.
De har ett sätt de handskas med hästarna på.
Men det fungerar ju inte på alla.Det är ju bra att få tips och råd, men det finns alltid en egen metod att få sin häst att lyssna på själv.Oftas gör man säkert liknande övningar, men ändå på olika sätt

Blir lätt så om man lär ut en metod istället för ett sätt att tänka. Om man lär ut ett sätt att tänka så är det lätt att anpassa till olika hästar, medans en metod är just en metod och inte fullt lika flexibel. Får man lära sig ett grundläggande tänkande där hästens förutsättningar ligger som grund blir det lätt att anpassa metoden man arbetar med efter hästen, istället för att anpassa hästen efter metoden.

Ja just så.
Det finns så många övningar som "ska" funka eller som fungerar på alla hästar.
Men det gör ju det långt i från på alla.
Det här med att stanna en häst (på marken)
Finns ju ett par "metoder" men som verkligen inte funkar på ex. min häst.
Jag håller med dig, man bör lära ut sättet att tänka och inte metoden i sig på deras egna övningar.
Bättre att dem ger ut böcker eller kurser med tankesättet ;)

Jo jag håller med om att man dels får använda en annan pedagogik och dels att det är bättre att lära ut ett sätt att tänka än en metod.
Men iaf, klarar barn verkligen av att lära sig tänket? Jag har själv en tioåring och jag tror inte att hon skulle klara av att förstå hela idén med NH, även om jag såklart försöker lära henne ett vettigt sätt att hantera hästarna.

Antar att dessa barn i stallet fått sig tilldelat en metod, eller snarare en övning, som de säkert tränat under överinseende från tränaren som då kunnat tala om mer precist vad de ska göra och när. Men sen när de komer hem så ser de bara själva metoden, inte det som ligger bakom, och då blir det ju helt fel. Därför undrar jag om det inte är bättre att vänta med själva övningarna och istället ta mera teorin för dem, kanske att de får se på när tränaren gör övningarna och att man noga diskuterar igenom vad man är ute efter..
mvh Maria

Det jag tror att barn behöver, innan de fått igång ett abstrakt tänkande och utvecklat en förmåga att se helheten i saker (vilket förvisso är en förmåga många vuxna också saknar) så tror jag att man ska hålla allt väldigt basic.

Man satsar på att det ska vara roligt och väver in teoretisk kunskap och övningar som backar upp teorin. Jag tror det är noga med att ALDRIG ge en övning eller en metod ett egenvärde, utan förklarar att övningen är en DEL i något större, och de flesta barn förstår om man förklarar enkelt vilken teori som ligger bakom.

Fast ska man se det riktigt krasst så tror jag man kommer ruskigt långt om man bara lär barnet att respektera hästen, att aldrig vara våldsam eller skrika, att inte skylla på hästen när det blir fel och att det faktiskt inte gör nåt om det blir fel. Sen kan man börja väva in kunskap om fysisk kommunikation - hur olika signaler och hjälper funkar, sen gå in på attityd och gå djupare på kroppsspråksbiten.

Vissa människor fattar ruskigt fort, vissa behöver mer tid, men jag tror att så länge man inte tillskriver enskilda övningar något egenvärde så är man en bra bit på väg.

Sv: NH - ålder på utövare?

själv e ja 14... :crazy: tycker inte att jag är för ung och korkad för att förstå NH...

Nej det finns ingen nedre åldersgräns.NH är väl egentligen bara sunt bond förnuft, det höll de gamla skogs gubbarna på med långt innan ordet fanns, och saknar man det sunda förnuftet ska man inte hålla på med hästar överhuvud taget.

Bubbla skrev:
Finns det någon nedre gräns för att lära sig NH? Alltså att man verkligen förstår vad man håller på med och inte bara gör som man ser att de andra gör?
Frågan kom upp i mitt huvud efter att en av de yngre tjejerna i stallet varit på NH-kurs med sin ponny. När hon kom hem hade hon uppenbarligen lärt sig att man ska jaga hästen runt ridbanan. Om den stannar ska man jaga den lite till...
Tror (med den lilla NH-erfarenhet jag har)att det hon gjorde var en kontakt- och ledarskapsövning men just den biten verkade hon ha missat, men jagandet var hon helt inne på...
mvh Maria

Hon kan ju ha missförstått allt eller så. Det finns ju vuxan som gör helt fel även om dom har gått en kurs lr liknande. Jag känner en pojk på 10 år som håller på med NH och han är väldigt duktig.

Liknande trådar

• Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 226
Senast: Snurrfian
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 578
Senast: miumiu
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 506

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka