Ngn som testat "anti stöld sele" ? O vart köpa.

N

Nozer

Sett lite här o var att det finns ngn anti stöld sele som man kan använda. Ngn stålvire i den o sen hänglås.

Lite nyfiken om ngn testat den o hur den fungerar (tänker på att det vajrar, om den sitter bra eller ej så den inte skaver. O hur svår den är att få på osv om den är stel o eländig?

Ant till frågan är att jag funderar på att i framtiden sätta fast hunden utanför min praktikplats vår/sommartid (litet hus rätt avsides) då hunden skulle må bättre av att sitta ute än att ligga hemma o vänta.

Även länkar till ställen som säljer uppskattas.

/Tobbe
 
Sv: Ngn som testat "anti stöld sele" ? O vart köpa.

..men tänk på att det finns gott om idioter därute som kan få för sig att din bundna och deras hund ska hälsa, att folk kan släppa fram sina barn till hunden, att folk själva kan gå fram till hunden i icke gott sýfte och framförallt stölden. Hundstölderna har ökat och ärligt talat tror jag inte att en liten stålvajer hjälper om ngn är fast besluten att själa din hund. Risken finns ju att din hund blir stressad av att vara ensam på en sån öppen plats utan någonstans att gå undan om det kommer någon och vill åt den på gott el ont. Jag tror personligen att din hund skulle må bättre av att stanna hemma en stund på ett ställe den är trygg på och kan lägga sig att sova!
 
Sv: Ngn som testat "anti stöld sele" ? O vart köpa.

..men tänk på att det finns gott om idioter därute som kan få för sig att din bundna och deras hund ska hälsa, att folk kan släppa fram sina barn till hunden, att folk själva kan gå fram till hunden i icke gott sýfte och framförallt stölden.



Ligger som sagt rejält avsides. Ett par kilometer från närmaste bebyggda bostadsområde, o de enda som är i trakterna är de som skall besöka oss på kontoret.
Är aldrig nå övrigt folk som går förbi där utom ngn enstaka pensionär med sin hund ngn enstaka gång i veckan. O då går dom inte förbi där jag tänkte sätta hundne utan dom går på andra sidan, o kommer inte ens se honom.
Plus att vi har fönster ut mot gården där hunden skall sitta isf, så vi ser alla som kommer dit.

Skulle ALDRIG sätta fast honom eller ens tänka tanken om det inte låg mitt ute i obygden¨
Skulle rent tekniskt sett kunna ha honom sittandes i vanligt koppel efterssom det är så lugnt. Men en stålvire försedd lösning känns tryggare ur smitnings synpunkt då han knappast lär få den av sig.

/Tobbe
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ngn som testat "anti stöld sele" ? O vart köpa.

Upp o hoppa!

Ingen som vet vart man hittar dessa selar, eller ännu bättre ngn som använt dem?

/Tobbe
 
Sv: Ngn som testat "anti stöld sele" ? O vart köpa.

Om det ligger avsides så kanske det räcker med en vanlig sele(någon som är svår att trassla sig ur, kanske med nån speciallösning) & långlina som man fäster på ett säkert sätt? Så kan hunden ströva omkring lite. Annars en hundgård?

Är det knappt nå folk så är ju risken inte spec stor att någon knycker hunden, då kanske det är bättre med en funkis lösning så att hunden kan vara med om dagarna?

Sen måste jag fråga, är det vajer i själva selen? Med tanke på:
Nozer skrev:
Men en stålvire försedd lösning känns tryggare ur smitnings synpunkt då han knappast lär få den av sig.

Jag har aldrig hört talas om en sån här lösning nämligen(nu har jag iofs aldrig behövt kika efter något liknande men ändå). Känns rätt sjukt att man ska behöva låsa fast sina hundar trots att man är halvt ute i obygden.. Trodde Västerås var en ganska säker stad, spec utåt landet:confused:
 
Sv: Ngn som testat "anti stöld sele" ? O vart köpa.

fjutten:

Hittade på en sida som säljer.
http://www.anicare.se/cgi-bin/ibuti...&artnr=022767r&visa=1-30&Sort=Beskr&Visn=Std2
Där har du den. O ja, det är stålvire i själva selen också.

Visst att man kan säkert sätta fast hunden med en vanlig sele o lång lina. Det har jag också vart inne på.

men selen kostar 700:- Dvs inte så farligt o då e man säker.

V-ås e nog ganska lugnt iofs. men man kan aldrig var anog försiktig.
/Tobbe
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp