Ngn som provat easyecips boots på kusen?

J

jezzie-

Vet inte riktigt om detta är rätt ställe att lägga denna tråd, men jag provar.
Jag har en häst som har en bokhov (fram), och mkt dålig hovkvalitet. Han är 6 år, men beter sig som en bebis= ganska så rejält klumpig, så skorna ryker åt alla håll. Är ju inge kul, då bockhoven tar otroligt mycket stryk utav alla avdragningar, och utav sömmen när han får nya skor. Och det tar mkt lång tid för hovarna att bli "fräscha". Har nu provat att haft han barfota, (ja jag tror ja har provat de mesta, men skorna sitter inte oavsett hur vi gör), men det går inte. Är otroligt ömfotad, och hovbölderna kommer på löpande band. Bestämde mig iaf för ett tag sedan för att ha han barfota ett tag, för det ä inga problem me ömhet i hagen, och så skulle han få vila från ridningen ett tag. Men han är helvild! Hatar att bara gå i hagen. Springer som en tok runt runt, o hagkamraterna blir aningens trötta på honom.Har provat o dra ner maten så mycket ja vågade osv, men inget hjälper. Han vill bli riden. Så nu måste ja rida, men vill ej slå på skor. Så en dag satt jag på nätet och hittade easyecips boots. Fick dom idag. Sitter o väntar på hovisen, för han ska komma o värka hovarna innan ja provar dom. Nu till det viktigaste: vad är era erfarenheter av dessa boots? vill höra allt, bra lr dåliga, om de gått sönder o av vilken anledning, hur länge era har hållt o så vidare, mm mm mm.
:bump:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ngn som provat easyecips boots på kusen?

Mycket nöjd med mina.

Sök på forumet "utrustning".

Hmmmm...det är inte Easyboot Epics du menar?
I så fall har jag god erfarenhet av dessa. Har använt dem denna sommar när det varit mycket och grov grusväg. Längsta turen var på c.a 7 timmar inte minsta märke på pållen eller bootsen än så länge.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Jag har haft mina i lite mer än en vecka nu och jag är jättenöjd.
Sitter jättebra och pållar har inga skav nånstans (vilket hon får för minsta lilla) :)

Rolle skrev:
Hmmmm...det är inte Easyboot Epics du menar?
I så fall har jag god erfarenhet av dessa. Har använt dem denna sommar när det varit mycket och grov grusväg. Längsta turen var på c.a 7 timmar inte minsta märke på pållen eller bootsen än så länge.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Jo det menade jag. :smirk: Skrev namnet i fel orning.
tack för inlägget. Känns bra att flera är nöjda med dom :bump:

Hera skrev:
Jag har haft mina i lite mer än en vecka nu och jag är jättenöjd.
Sitter jättebra och pållar har inga skav nånstans (vilket hon får för minsta lilla) :)

Skönt o höra att din kuse inte fått skav. Min häst är också så, får skav av minsta lilla. Det var facktist ett utav orosmomenten när ja betsällde bootsen, att han skulle få skav utav dom.

jag ska oxå beställa ett par tror jag. jag är lite osäker på storleken bara och om de passar både på nyverkade hovar och precis innan verkning(har inte lärt mig att verka lite själv än). hur har det fungerat på era hästar?
mina gamla boots (swiss) var inte alls bra men jag hoppas att dessa blir bättre. skulle vara underbart att kunna rida som vanligt utan ömhet igen :)

Har haft mina i en vecka nu, och än så länge....så ja något bättre finns verkligen inte!!!! Min häst har storlek fyra. Och det innebär att på "bredden" så är hans hov 14 cm, och på längden ca 16 cm.
Var väldigt lätt att mäta.
Gå in på naturligahovar.se, o gå till webbshoppen. Där hittar du easyecips, o där finns bild på hur man mäter, o vilken storlek du ska välja beroende på måttet du får fram. Jag skrev ut det, o tog me till stallet när jag mätte för att verkligen vara hundra på att jag mätte rätt, o fick rätt storlek.Å mina passade perfekt. Lycka till! Mycket värt att prova. Min häst är otroligt ömfotad, o kan inte gå barfota. Var tvungen att låta han vara det, pga mycket dålig hovkvalitet, o hovarna klarade inte av att ha skor, o sömmar som slet på dom. Men med easyecips går det utmärkt. Ömmar inte någonting,spelar ingen roll vad det är för underlag. Är aningens "trögt" att få på dom de första gångerna, men nu går det hur lätt som helst.
Men var noga med att inte ha dom på allt för länge, för de blir otroligt varma o fuktiga. Står att man ska ta utav dom en gång per dygn. Men jag tar utav dom flera gånger. Han har dom i hagen, men när ja ska rida så tar jag utav dom för luftning när jag gör i ordning hästen, sen har jag dom när jag rider, o ibland tar jag även av dom när ja kommer tillbax för att checka så det inte kommit in ngt, om han ska gå ut i hagen igen. Men det är inte varje gång ja gör det. O han har dom inte på under natten.
Lycka till!

så dom passar även när hoven har växt ut innan verkning då? den växer väl kanske inte jättemkt men undrar om det gör ngn skillnad i passformen?

Jag har köpt en storlek som är perfekt när hovarna är nyverkade och 2-3veckor frammåt, sedan får jag hålla efter dem lite för att det inte ska bli för svårt att få på skorna.
Har provat en strl större men då glappade de.

Är gammal användare av easy-boots sedan över 10 år tillbaka, helnöjd. Har dock inte provat epics med den extra "gördeln". Intressant!
Har dock bara positivt att säga om easy-boots i övrigt. Alla mina hästar är barfota. :banana: Mina ridna hästar använder boots.
Perfekt lösning, barfota till vardags (i hagen) skor på när man skall jobba. :)

Japp, har dessa! Och jag är jättenöjd. Tyckte dock att det var svårt att få på dom med den extra remmen som går längs baksidan på bootsen på insidan! Min häst har inte så höga trakter och den verkade mest i vägen, så jag klippte bort den precis där den fäster på vardera sida. Än så länge fungerar dom utmärkt ändå och är därav också mkt lättare att få på. Bara köra i tådelen av hoven i bootsen och sedan är dom väldigt lätta att trä på tills hela hoven är i!

Jag använder sprintarna till spännena som säkerhet och jag tror att det skulle krävas ett haveri för att dom ska trilla av :)

Så jag kan iaf varmt rekommendera dessa!

japp nu är dom beställda!!! blev storlek 2. hoppas att dom passar nu :rofl: hur fungerar det med broddarna när man tar ur dom? kommer det in vatten då eller kan man sätta ngt för hålen? vet inte riktigt hur de ser ut...

Jag har 2par till min häst eftersom hon inte är "tålig" nog i hovarna att gå utan när man rider.

Jag kunde inte vara mer nöjd med mina!

På:

http://www.naturligahovar.se

kan du se två test som hon gjort på bootsen och även kolla in webshopen.

Jag funderar oxå på att prova dom. Vill bara kolla om här kommer fler som har erfarenheter av dom.....verkar som alla tycker dom är bra :)

nu har jag fått mina boots. vet inte om det är rätt storlek för dom var jättesvåra att få på men det känns som om stl 3 blir för stort... men nu är det ju några veckor sedan han blev verkad iofs... kanske är så att jag måste raspa dom lite då och då. när jag mätte hade han 128 mm på bredden och ca 130 mm på längden och då hade det gått ca två veckor sedan verkning.

jag hann inte rida i dom idag men gick lite på gruset utanför stallet och han gick ju bättre än utan men han var nog lite ovan. jag hoppas att det går bättre imorgon för nu har jag inte råd eller lust att prova några andra... är det någon som har haft problem med dessa och med vad isåfall?

nu efter att jag har ridit i dom ett tag så tycker jag att dom är kanonbra. jag får hålla efter hovarna för att dom ska gå att få på enkelt.

jag är supernöjd men nu är det ju halt ute och jag funderar på att brodda dom. som min tidigare fråga hur gör ni med hålen efter broddarna? har tyvärr inte råd att köpa ett par till... vore jättebra att få veta hur ni andra gör när ni ska rida utan broddarna sedan.

Jag har ingen aning ang brodden. Men jag tror att borrar man hål, så får det vara hål i dom. Finns inga blindbrodd tror jag. Gå in på naturligahovar.se och leta reda på emmas (hon heter så som har sidan) och maila henne och fråga ang broddning, o hur det blir sedan när man inte behöver brodd längre. Hon är jätte bra. Jag har mejlat fram o tillbax med henne, o fått goda råd om bootsen, o om min hästs hovar.

Lycka till! Skriv gärna här, när du vet hur dä blir me broddningen....så slipper jag mejla, å hon slipper få två likadana mejl. Lr också kan jag mejla henne om du vill.

Ha det bra!:banana:

Liknande trådar

Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 435
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 803
Senast: skuggi
·
Hästvård Jag har en ponny som jag var inne på klinik med för ett par veckor sedan. Först en helg akut och sen ett återbesök. Hon hade symtom som...
Svar
5
· Visningar
1 624
Senast: Amha
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka