Ngn som kan ge snabbt svar på om detta är en bra analys??

segersten

Trådstartare
vi har fått erbjudande om att köpa ett hösilage relativt billigt men vi har aldrig haft analys och undrar om det är ett någorlunda ok hö eller dåligt??

Analys:
TS 68%
Smbr 32
MJ 7,1

detta är per kg hösilage.

Vi har två ganska olika hästar vavrav en är ganska normal och en är lättfödd.

Har testat att göra foderstat i programm på internet. får ihop det ganska bra till den lättfödda men till den stora blir det för mycket energi och för lite protein. även med kraftfodret.

Skulle också vilja veta vad kvoten bör ligga på???

Jag måste beställa i eftrmiddag om jag vill ha detta hösilaget så svar gärna fort om ni kan:confused:

Sv: Ngn som kan ge snabbt svar på om detta är en bra analys??

Jag tycker det är lite torrt.
Som du själv konstaterat ligger det lite högt i energi.
Du lär få kopletera med porteinfoder(typ soya, krafft protein) alternativt en större dos lucern.

Men annars är värdena ok, inget första handsval för mig men ingen katastrof heller.

kvotet bli 4,5 och det är lågt. Det är liknande värden på mitt hö, dock torrare så klart. Men som du själv konstaterat så blir energivärdet högt och du får stödfodra med proteiriktfoder. tex. lusern eller grön plus, protein eller groov 125 tex.

Skulle också vilja veta vad kvoten bör ligga på???

Runt 6 brukar man säga men det kan variera lite från häst till häst vad som är idealiskt. Det här hösilaget har en kvot på 4,5 så något lågt är det men det går att lösa med lite extra protein.

Skulle vilja säga att det inte är så högt på energi som lågt på protein. Vad kvoten ska ligga på beror mycket på hästen som ska äta det och övriga foderstat.
Men normlat brukar de flesta vilja har runt 5 - 6 i kvot för rena hobby ridhästar. Själv vill jag gärna att det ligger på över 10 för jag har fölston och växande unghästar.

Som skrivet innan ingen katastrof och som du själv konstaterat att till din ena häst fungerar det bra. Lusern är ett alternativ om du behöver ändra lite på förhållandena till någon av dina hästar.

kvotet bli 4,5 och det är lågt. Det är liknande värden på mitt hö, dock torrare så klart. Men som du själv konstaterat så blir energivärdet högt och du får stödfodra med proteiriktfoder. tex. lusern eller grön plus, protein eller groov 125 tex.

Hoppsan, jag hamnade i hälarna på dig :D.

hej hej! har nuräknat lite till och med lusern och krafft 125 blev det bra:) med bara lucern gick energin i taket. vi bestämde oss för att köpa det så får vi se hur det blir. ska bli roligt att se om det blir ngn skillnad på dom nu när vi har ngt att gå på. självklart får man hålla ett öga ändå.... tack för hjälpen!!

Enklast och billigast borde vara att komplettera med soja, så det kan du ju kika på.

Jag kom på en till sak jag kan fråga är det några sidor som man räknar ut foderstaten i som är xtra bra eller är alla av samma?? jag har användt hippocampus tror jag att det hette... :confused:

De är ungefär samma, men jag tycker hc är bäst av gratisprogrammen.

Liknande trådar

Foder & Strö Tycket i höstas att jag fått ett kanon hösilage (se analys). Jag har 3 hästar som inte rids, den ena 25 årig halvblodsvalack, den andre...
Svar
9
· Visningar
1 360
Senast: Emmsan
·
J
Foder & Strö Hej allihopa! Ni som kan detta, är detta en bra analys av ett hösilage?! Värdena för 1:a skörd ligger ganska lika med ca 57 - 64 %...
Svar
1
· Visningar
743
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har precis fått den kompletterande mineralanalysen och har suttit och räknat lite. Det jag har räknat på är vad jag givit innan jag hade...
Svar
9
· Visningar
1 172
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka