Ngn som har koll på semesterersättningar m.m....

Tessanium

Trådstartare
Hej ni kloke ;)?

(Vet ej om detta ligger i rätt forum :()
Jag måste bara få lite hjälp av ngn mer kunnig....
Har jobbat som hästskötare, 75 % i 6 månader.
114 :- /h = 13680:- /mån
6 månaders jobb ger 13 dagars intjänad semester.
Jag tog/fick ingen semester innan jag slutade i Juni.
Jag har även fått ut min lön alla 6 månaderna.

Jag har googlat och haft mig och kommit fram till att, enligt beräkningarna :

13680*4,6%*13 = 8180,64
13680*0,8%*13 = 1422,72
8180,64+1422,72 = 9603,36 - 32% = 6530,28

.... min förre detta arbetsgivare är skyldig mig 6530 kr i semesterers..

Ni som har fortsatt läsa och hänger med på siffrorna, stämmer detta???

Jag fick på min sista lön 288:- i semesterersättning:confused:, är jag korkad eller ska jag riva upp himmel och jord för mina "surt" förvärvade pengar:crazy:?

Hjälp!! // Mvh /T
 
Sv: Ngn som har koll på semesterersättningar m.m....

12% har jag fått i semesterersättning när jag varit timanställd. Vad säger ert avtal?
 
Sv: Ngn som har koll på semesterersättningar m.m....

Jag var inte timanställd, 75% tjänst i 6 mån.
Nu har jag inte kollat så nogrannt men det är väl nån skillnad??

Hon är med i Kommunal, så då borde ju avtalet ligga inom det, eller!?
 
Sv: Ngn som har koll på semesterersättningar m.m....

Men vadå, då har du ju månadslön om du inte är timanställd..?
 
Sv: Ngn som har koll på semesterersättningar m.m....

Du ska fråga hur din arbetsgivare kommit fram till summan.

Vanligast är att man när man har timlön får semesterersättning (12 el. 13 % beroende på avtal).
 
Sv: Ngn som har koll på semesterersättningar m.m....

Eftersom du får timlön, är det rimligt att tänka sig att du får ut 12% semesterersättning löpande (om det inte står en annan % i ert kollektivavtal, förstås). Isf har du fått ut semesterersättningen på dina utbetalade löner. Att du är deltidsanställd är inte det viktiga i sammanhanget, utan hur din lön betalas ut. Har man fast månadslön (för deltid eller heltid), betalas semesterersättningen ut i pengar när anställningen löper ut (om man ej tagit ut dem i semester). Vanligen månaden efter (jag som slutar mitt vik. i slutet av juli, får ut pengen i slutet av augusti).

Kolla på dina lönespecifikationer och prata med din arbetsgivare.

//Liten, timanställd med heltidsvikariat under somrarna (ej stalljobb).
 
Sv: Ngn som har koll på semesterersättningar m.m....

Jag ska prata med arbetsgivaren men jag ville ha lite kött på benen så jag fattar vad jag pratar om när jag lägger fram det.

I alla mina anställningar, timanställd, deltid, heltid m.m. har vi alltid pratat timlön, man måste ju veta vad man får i timmen om man ska kunna räkna ut t ex semesterers., sjuklön m.m.

Ni har fått 12 % av vad? Månadslönen, den faste eller slutlönen?
Nu har jag ju slutat så ska jag räkna det på slutlönen då istället?

Min uträkning grundar ju sig på att man har rätt till 25 arbetsdagar per år enligt semesterlagen, eftersom jag "bara" jobbat halva året så får jag ju bara halva dom dagarna, man avrundar uppåt och då blir det 13 dagar...

Procenten har jag inte riktigt fattat men det fanns som "enkel uträkning" av din semesterlön, man skulle bara sätta sin månadslön i uträkningen..

75% av en arbetsdag blir 6h om dagen, 30h i veckan, 120h i månaden á 114 kr /h = 13 680 :- i månadslön.

Jag har jobbat ett halvår utan semester, jag har rätt till 13 dagars betald semester enligt semesterlagen + semesterersättning..

Så har jag förstått systemet.
Har jag rätt eller har jag fel??

Semesterers. fanns enbart på den sista lönelappen, 288:-
 
Senast ändrad:
Sv: Ngn som har koll på semesterersättningar m.m....

Nä men förlåt, blandade inte in huvudet i tankegången ;).

Måste ju ha varit timanställd, eftersom jag fick intjänade h i efterskott..

Men jag fattar ändå inte 12 % :confused:
 
Sv: Ngn som har koll på semesterersättningar m.m....

Men jag fattar ändå inte 12 % :confused:

När jag varit timanställd har jag alltid räknat på 12% av totala årsinkomsten från den arbetsgivaren (innan skatt) och det brukar stämma. Sen får man ju såklart skatta på semesterersättningen också.
 
Sv: Ngn som har koll på semesterersättningar m.m....

Nu blir det för virrigt.

Har du en bestämd månadslön? D v s varje månad får du ut t ex 13000 kr (om du inte varit sjuk eller ledig). Eller rapporterar du in dina timmar och får sedan x timmar x timlön?

Om du får x timmar x timlön ska du ha semestersättning, 12 % alt. 13 % (beroende på avtal). Dock brukar detta betalas ut löpande samtidigt med varje löneutbetalning, om det är så att du har kort anställning.
 
Sv: Ngn som har koll på semesterersättningar m.m....

Jag hade timlön!
Jag var anställd 6 månader för att AG skulle få igång sin verksamhet och om det blev fart på det skulle jag få fortsatt arbete.
Hon går enligt kommunalavtalet när det gäller anställningar.

Och det står ingenstans att semesterersättningen är inbakad i min timlön och det har heller inte blivit ngt sagt om detta.

Ska jag ha 12% av hela mitt intjänade halvår??
Mina 13 obetalda semesterdagar, försvinner dom då?

:confused:
 
Sv: Ngn som har koll på semesterersättningar m.m....

Jag hade timlön!
Jag var anställd 6 månader för att AG skulle få igång sin verksamhet och om det blev fart på det skulle jag få fortsatt arbete.
Hon går enligt kommunalavtalet när det gäller anställningar.

Och det står ingenstans att semesterersättningen är inbakad i min timlön och det har heller inte blivit ngt sagt om detta.

Ska jag ha 12% av hela mitt intjänade halvår??
Mina 13 obetalda semesterdagar, försvinner dom då?

:confused:

Din ev semesterersättning är den som ska täcka dessa 13 dagar, dock är ju det dagar som du inte skulle ha rätt till detta år utan nästa om du stannade kvar.
 
Sv: Ngn som har koll på semesterersättningar m.m....

Hej ni kloke ;)?

(Vet ej om detta ligger i rätt forum :()
Jag måste bara få lite hjälp av ngn mer kunnig....
Har jobbat som hästskötare, 75 % i 6 månader.
114 :- /h = 13680:- /mån
6 månaders jobb ger 13 dagars intjänad semester.
Jag tog/fick ingen semester innan jag slutade i Juni.
Jag har även fått ut min lön alla 6 månaderna.

Jag har googlat och haft mig och kommit fram till att, enligt beräkningarna :

13680*4,6%*13 = 8180,64
13680*0,8%*13 = 1422,72
8180,64+1422,72 = 9603,36 - 32% = 6530,28

.... min förre detta arbetsgivare är skyldig mig 6530 kr i semesterers..

Ni som har fortsatt läsa och hänger med på siffrorna, stämmer detta???

Jag fick på min sista lön 288:- i semesterersättning:confused:, är jag korkad eller ska jag riva upp himmel och jord för mina "surt" förvärvade pengar:crazy:?

Hjälp!! // Mvh /T

Mnja

NÄR började du jobba ?
Om du bara jobbat i år, ska du inte ha nån semesterersättning alls nu, utan de flesta bolagen (nu förvisso inte hästrelaterade sååå ;) ) betalar ju ut semesterersättning först efter nyår.
Om du nu hann börja jobba förra året kan då 288 kr va för förra året men att du då måste vänta som sagt till nästa år för att få årets ersättning.

Jag har vart med om att man som sagt antingen får semesterers på samma lön och då alltså per månad så får man sin semesterers direkt på sin lön. Eller att man får den först efter årets slut och detta är särklass det vanligaste.
 
Sv: Ngn som har koll på semesterersättningar m.m....

Nej du, hon har ju slutat sin anställning och då ska hon få ut den intjänade semesterersättning direkt!!
 
Sv: Ngn som har koll på semesterersättningar m.m....

Har hon slutat anställningen ska semesterersättningen betalas ut senast månaden efter anställningens avslut.
 
Sv: Ngn som har koll på semesterersättningar m.m....

Så för att förtydliga, så ska jag slå ihopa mina 6 månaders bruttolöner och sen gånga det med 0,12, summan där blir min semesterersättning (i brutto då alltså)?.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp