ngn som haft ont "på" magen efter snitt?

S

sussip

Blev akutsnittad den 13/5 och har väldigt mkt obehag i huden på magen, ca 1 dm ovanför snittet, runt naveln.
kan nästn inte ha kläder på mig för det skaver ngt djävulskt!.. det enda som funkar hyffsat är tights väl uppdragna :D så det är tyg som ligger still som ligger emot huden. kan det vara avskärda nerver som orsakar det? kan det va bristningarna (fick endel, även efter barnet va ute)?
själva snittet är fint o gör inte ont.

hörde med bm 2 v efter snittet och det enda hon sa va att det är klart man har ont efter snitt..
men där?

Sv: ngn som haft ont "på" magen efter snitt?

Jag hade inte ont som du beskriver utan mer muskelsmärta. Men det var på huden mellan snittet och naveln det kändes lite skumt. Har du några graviditetsbyxor med mudd?

Jag hade ont i huden på magen i, ja det var nog ca en månad efter snittet. Inte hela tiden, men när jag t.ex vände mig i sängen sved det till i huden, också en bit ovenför snittet. Helt normalt sa min BM.

Jag snittades för snart 5 månader sedan, och jag har fortfarande lite ont i huden, att ha byxor och så är inga problem, men när lillskruttan ligger och sparkar på min mage gör det ont. Och så har jag känselbortfall på en stor del av ytan en bit ovanför snittet, jag känner om man drar med ett finger, men väldigt diffust, skulle inte känna om någon kittlade med en fjäder.

Jag antar att det är som om några nervtrådar åkt av när de snittade eller nåt.

jag är inte snittad men jag skulle gissa på att du har fått lite skador på nerverna och att det är nervcellerna i nervtrådarna som växer., hade de varit helt av så hade du istället inte haft känsel alt känts som en tandläkarbedövning...

// en med stor erfarenhet av nervsmärtor och nervskador...

till alla:

då vet ja lite mer! :) tack!

muddbyxor har ja men nu när det varit så varmt senaste v har det vart skönt med ngt "somrigt" ;). Hoppas att det blir bättre med tiden!!

Som tandläkarbedövning har ja på en liten liten yta oxå.. men det skulle bli "normalt" efter ett tag tyckte ja doktorn som snittade sa?
ja vi får se.. får hålla tillgodo med tights ett tag till med andra ord :P

Nervskador, ja. Jag fick det efter mitt första snitt och det hade varit permanent om jag inte haft oturen att genomgå ytterligare ett snitt och haft större tur med nervläkningen då. Har man ingen förbättring efter ett år kan man räkna med att det är permanent. Jag förlorade känselm från naveln och ända ner över venusberget, hade stort obehag vid beröring samt fruktansvärta nervsmärtor (som blixtar) ofta.

fungerar inte riktigt så, är en nerv avskuren behövs färska nervbanor för att binda ihop dem igen. såvida man inte reparerar nervskadorna direkt. det tar längre tid än ett år för att veta hur pass mkt känsel man kommer ha. jag fick mina nervskador reparerade 2006 och först nu 4 år senare är det hyfsat stabilt och nu ska jag enligt läkaren inte ha mycket förväntningar på att det blir bättre, men ska heller inte utesluta det. finns exempel där det tagit 10år att återfå känseln.

Som tandläkarbedövning har ja på en liten liten yta oxå.. men det skulle bli "normalt" efter ett tag tyckte ja doktorn som snittade sa?
ja vi får se.. får hålla tillgodo med tights ett tag till med andra ord :P

tyvärr har det inte repat sig på mig. det stör inte speciellt mycket förutom när det kliar, då har det ingen effekt om man kliar tillbax eftersom känseln man har där sitter djupare... men vi är ju inte lika allihopa tack o lov:)

Generellt får man inte känseln tillbaka efter så lång tid, har jag fått lära mig. Jag har nerver bakom örat som läkt fel, så när jag känner på örsnibben så känns det på överdelen av örat. Detta efter en ridolycka där ytterörat blivit nästan helt avskuret.

Under det andra kejsarsnittet skar man bort sammanväxningar och nya nerver banade sig nya vägar. Mina smärtor försvann till största delen.

då har de mao satt ihop friska nervbanor. nervtrådar växer inte av sig själva utan det måste sitta ihop därefter kan nervcellerna i nervbanorna växa. skadade nerver "ruttnar" i ändarna och då kan inte nya nervceller växa fram där.

Jag vet inte exakt vad de gjorde, men deras plan var att få mig smärtfri och få tillbaka känseln. Så antagligen lagade de då.

tyvärr har det inte repat sig på mig. det stör inte speciellt mycket förutom när det kliar, då har det ingen effekt om man kliar tillbax eftersom känseln man har där sitter djupare... men vi är ju inte lika allihopa tack o lov:)

då är ja tacksam att det är på en väldigt begränsad yta hos mig ..
:)

tyckte ja läste ngn stans att avskärda nerver hittar varandra igen? fel alltså...

nu är ja nog lite trög :o
avskärda nerver hittar alltså oftast rätt medans skadade på annat vis (tex avslitna) inte gör det?

Jag hade inte ont där (klarade mig för övrigt väldigt bra, lite känselbortfall just från början i ett mindre område som sedan rättade till sig). Jag tycker att du ska be att få prata med en läkare för att höra om det är normalt eller ej.

Precis så har jag haft med, blev snittad i september har fortfarande känselbortfall men smärtan är i princip helt borta. Känselbortfallet kan vara läänge min pappa har opererat ett knä han hade känselbortfall i 15 år innan det blev till sig!

kommer inte de trasiga ändarna i kontakt ganska omgående så gör de inte det, går en nerv av helt tar det inte många dagar innan de är dåliga och man måste skära bort den dåliga biten och reconnecta för att de nya nervcellerna ska ha en bana o växa i.. just att de blev dåliga var det i mitt fall då skadan inte kunde reponeras tillräckligt fort pga andra mer akuta omständigheter.
jag fick transplantera nerver från ena benet för att ha en chans att få tillbax någon känsel alls.. jag har sk. "tandläkarbedövning" eller domnad känsel i ena benet halva ryggen och en del av handen.
det forskas väldigt mycket på detta området just nu, jag ingår i umas/lunds lasaretts forskningstudie på nerv och senskador så förhoppningsvis så kommer de snart med nya tekniker, råd och behandlingsmetoder för dessa skador som gör att komplikationer av alla de slag blir mindre för alla:)

Ja, jag har nervsmärtor i magen ovanför snittet. Men det är ju inte så konstigt, det är ju en buköppning och många nerver som tar stryk. Just nu känns magen lite "död" (jag fick mitt snitt 22/12) och ibland har jag lite nervsmärtor som jag tolkar som att nerver växer ut.

Helt otroligt vad dom kan fixa och dona egentligen :)

i övrigt tycker jag det är synd att man (jag) inte hade en aning om hur det kunde bli efter ett snitt! visst att man läste på lite om olika komplikationer inför förlossningen i allmänhet. men naiv som ja va trodde ja ju aldrig att de skulle hända mig :grin:
bm på mvc nämnde bara kejsarsnitt i förbifarten och sa ingenting mer om det på föräldrakursen.. antagligen vill dom ju inte skrämma upp folk men har inte läst ngn stans att man kunde förlora känseln på magen o ha ont flera år efteråt som vissa verkar ha! nu är det säkert inte så allvarligt för mig,
hade varit skönt o haft mer kött på benen bara!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka