Ngn hingstkunnig?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare evrebellma
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 300
E

evrebellma

Letar efter ett trevligt hoppsto och en säljare har kontaktat mig då den har ett sto till salu. Vad jag rent av kunde läsa hennes stam så får jag det till dressyr..? Men säljaren sa att det va ren hoppstam bakåt?? (hon ska för övrigt hoppa mkt bra och visa fin teknik)
Så om ngn skulle vilja klarlägga om hur det är dress/ hopp i henne skulle jag bli :) Stam: Don Jonne-Donnerhall-Koliobri.

Don Jonne låter för mig dressyr! Donnehall vet jag! Men sen?

Sv: Ngn hingstkunnig?

Den Don Jonne jag hittade var efter Donnerhall - Furioso ll ...
Länk http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=152080

Så morfar måste då va Koliobri ? För det är väl inte troligt att ha Donnerhall som farfar och morfar (det finns säkert, men inte så jättevanligt ;) ) Fast jag hittar ingen Koliobri men en Kolibri som är gdk i SAhn och Mecklenburg, dvs inga förbund jag känner till alls...
länk http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=57640

Eftersom jag är urusel på tyska hingstar så överlåter jag dock till nån annan att säga om det är hopp eller inte...

Det är mycket dressyrstam, Don Jonne har ett dressyrindex på 125, inget hoppindex finns än. Kolibri är en östtysk hingst f.1979 reg. i Mecklenburg, han har något bättre siffror för hoppning än dressyr 124/94.Donnerhall har ett hoppindex i Hann.förbundet på 67.

Kolibri är en mkt framgångsrik hopphingst. Han har flera tävlande avkommor i de högsta klasserna i Tyskland för tillfället. Vi mhar haft avkomman (godkänd) Kolibris As hos oss. Mycket trevlig hingst som hoppade kanon. Lämnade även storhoppande avkommor!

Efter Kolibri vet jag inte tyvärr.

Till LECH: jo, jag vet att det stod så i annonsen.. Men som sagt säljaren som kontaktade mig.. Men om jag vill ha ett hoppsto för att senare ta föl så ska det ju helst vara Hoppstam!:)

Det kan ju annars bli fina hoppföl, även om stoet eller hingsten är dressyrstammad.

Är stoet registrerat i Mecklenburg är det inte säkert du får gröna papper hos ASVH.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag kommer inom snar framtid att lägga ut min häst på försäljning. Det blir första gången jag ska sälja en häst och jag har några...
Svar
9
· Visningar
2 800
  • Låst
Hästmänniskan Tittar runt och provar lite hästar och tycker det är svårt med pris, givetvis har säljaren en bild av vad hästen är värd men som köpare...
Svar
10
· Visningar
1 108
Senast: Freeride
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom... 2
Svar
26
· Visningar
4 657
Avel Lite spin-off på den mest kompletta hingsten-tråden som jag smygläst ett tag, men att blanda hopp- och dressyrblod känns närmast tabu... 2 3
Svar
44
· Visningar
6 136
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka