NF-uppfödare! Foder till unghäst!?!?

T

-Tingeling-

Vad jag blir förbryllad!:confused:

Har en tvårig NF-flicka hemma som jag försöker klura ut vad jag skall peta i henna. Vad ger man en ungponny?

Har hört både det ena och det andra, en del säger att de måste han en massa tillskott och kraftfoder i mängder medan vissa uppfödare låter enbart sina hästar gå på fri tillgång på grovfoder samt lite mineraler. Det sistnämnda är särskilt vanligt tror jag bland de som har fler unghästar där de t.ex. går på lösdrift...

Så snälla, ni som har ungponnyer, en eller flera, vad ger ni dem att äta!??!

Sv: NF-uppfödare! Foder till unghäst!?!?

Nu har jag ingen ungponny just nu men vill i alla fall svara lite på dina frågor.

Vad du ska peta i din ponny utöver grovfodret beror helt och hållet på din grovfoderananlys! Har du ett bra grovfoder med en kvot på minst 6,5 och pållen kan pilla i sig så mycket att Mj-behovet täcks så är det fine, inget mer behövs, möjligvis mineraler om grovfodret inte innehåller tillräckligt. Observera att svenskodlat grovfoder inte innehåller selen! Sen har vi den andra varianten, ditt grovfoder har lågt Mj och/eller lågt smbrp, då måste du lägga till något/några fler fodermedel för att hästens behov ska täckas. Vad du ska lägga till beror på vilken brist du måste kompensera.
//marti

Senast ändrad:
Sv: NF-uppfödare! Foder till unghäst!?!?

Kom på en sak nu när jag var ute och fodrade...

Som jag skrev ovan bör ditt grovfoder ha en kvot på minst 6,5. Den kvoten gäller för unghästar mellan 19-36 månader. Yngre hästar ska ha högre kvot.

3-4 månader Kvot: 13
5-6 månader Kvot: 10
7-12 måmader Kvot: 8,5
13-18 månader Kvot: 7
19-36 månader Kvot: 6,5
//marti

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 877
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 252
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vad gör man med en häst som krubbiter så intensivt att det påverkar hälsan? (Ska börja med att påpeka att hästen i dagsläget inte har...
2
Svar
29
· Visningar
2 941
Foder & Strö Hej, Har funderingar hit och dit. Har två hästar på lösdrift, tillfälligt, den ena har stått där snart ett år och den andra hästen är...
Svar
9
· Visningar
1 599
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama