J

jojjogalopp

Ska rida att sto i morgon som har stått i 5månader,hon är som ett fladrande löv och rädd för allt tvär vänder på en 5öring,hjärtat bunkar redan det är som jag sitter och räknar ner timmar nu,
klockan nio i morgon sker det ,Några bra förslag,
håll tummarna för mig att jag sitter kvar.
vet inte hur länge man ska rida på en sån häst men tänkte ut en halvtimme om jag överlever den resan.:rofl:

Sv: Nevös

Det vore kanske en bra idé att longera hästen en stund innan så h*n får springa av sig det värsta. Annars, på med hjälmen och västen och hoppas på det bästa:o Tänk på att försöka vara lugn själv bara, hästen borde kunna sköta sig trots att den vilat.

Det vore kanske en bra idé att longera hästen en stund innan så h*n får springa av sig det värsta. Annars, på med hjälmen och västen och hoppas på det bästa:o Tänk på att försöka vara lugn själv bara, hästen borde kunna sköta sig trots att den vilat.

ja man tycker hon ska sköta sig,men det går inte förklara hur hon är blir en utmaning,

Slappna bara av! Har en häst som var (som är lite fortfarande) extremt nervös. Skenade och hade sig om man hamnade i obalans/spände sig. Såfort jag slappnar av så slappnar han av :)

Varför rida denna häst om du är rädd??

jag är inte livrädd ,men sitter och funderar och är lite spänd just nu,varför jag ska rida den hästen är för ägaren är osäker för hon har tittat på hästen i hagen hur hon springer och hoppar:rofl:jag gör det för hennes skull det är nog ingen fara men det känns lite i magen

men då håller jag med föregående skribent. slappna av! =) vet att det inte alltid är så lätt. försök att rida där det inte finns så mycket "farliga saker". rider en häst som är lite rädd för det mesta (sin egen skugga t.ex. =)) men hon stannar iofs bara och kollar lite och fortsätter gå om de är andra med. när jag rider själv rider jag vägar jag känner bra men de har häst att jag suttit av för att leda förbi en farlig brevlåda eller en läskig pinne på vägen.

Jag kände sådär inför min unghäst tidigt i höstas efter att vi hade haft en del problem där jag bland annat åkt av och blev helt enkelt spänd och rädd. Jag gjorde så att jag började med att gå med honom, och så hängde jag lite, hängde lite längre, när han fortfarande var lugn hoppade jag upp (barbacka) och hoppade av igen, kände att jag hela tiden hade kontroll och kunde bestämma vad jag skulle göra.
Nu är du kanske inte sugen på att rida barbacka, men jag trodde inte heller att det skulle funka på min pålle, då han är grymt känslig, (jag kan fortfarande inte klappa honom på rumpan när jag sitter i sadel utan att han sljuter ut sig;))

Annars är det också bra att rida i skogen, mellan träd och med saker som hästen (och du!)kan fokusera på, är ju alltid mer saker de kan spänna sig för, få för sig att sticka etc på vägar eller fält känner jag spontant.

Nu kanske det är lite sent men det hästen kanske fortfarande är nervös och du lite rädd.

Jag blir ofta nerövs och spänd om jag rider en häst som är det. Men om jag slappnar av i RYGGEN och i RUMPAN liksom i baksidan av kroppen och sjunker ner i sadeln och tar ett djupt andetag så märks det skillnad på hur hästen är på en sekund!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka