Nervsjukdom + hösilage = Larm!

M

mirjada

Jag har försökt att följa allt som händer kring nervsjukdomen som drabbat många hästar.
Nu har det tydligen gått ut larm om att dåligt (baktereier, mögel) hösilage är "boven i dramat"

Min häst gick på hösilage i sitt förra stall men nu äter hon hö...
I dagsläget vet jag inte om jag ens skulle våga ge henne hösilage med tanke på det som kommit fram.

Nu vill jag höra era åsikter kring detta med hösilage till hästar...

Vågar ni fortsätta med hösilage trots dessa nya teorier om att det hänger ihop med nervsjukdomen?

Sv: Nervsjukdom + hösilage = Larm!

Jag har hösilage till mina. Det viktigaste är ju hygienen efter att man öppnat balen om de som producerat den är nogranna.
Även om jag skulle vilja byta kan jag inte. Det finns inget hö i närområdet att köpa pga dåliga skördar.

Jag läste att den hygieniska kvaliteten är "nyckeln". Men jag tror inte att det är så många som verkligen kan se/avgöra den hygieniska kvaliteten på hösilage(med tanke på fodermedvetenheten hos den "vanliga" hästägaren).

Jag vet av stall där dom fodrar med hösilage(stog uppstallad där i 1 månad).
Dom använder de största balarna och dom räcker föööör länge(7 dagar och ibland längre). Det har ofta luktat konstigt på deras höskulle och mögligt hösilage lämnas på golvet vid balen och kastas i mån av tid. När jag upptäckte denna situation så påpekade jag dessa fel men ansvariga personerna tyckte inte att det var så farligt och att såååå noga är det inte. I samma stall säger man också att mögel kan man skölja bort från hösilaget/hö så om man skulle misstänka mögel så är det bara att spola bort det. Så det finns stall där man är riktigt dåliga på det här med foder och inte ens den som är ansvarig hade nån koll.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker att hästar i möjligaste mån ska få färskt gräs som grovfoder, då slipper man alla lagrings- och konserveringsproblem. I brist på gräslämpligt klimat får man försöka göra det bästa av situationen och ge konserverat foder av något slag. Att hästar kan bli dåliga av grovfoder med dålig hygienisk kvalitet är ett faktum, oavsett om det är dåligt hö eller dåligt "hösilage". Jag har själv träffat mycket fler hästar med hosta pga mögligt hö än hästar med nervskador pga dåligt hösilage, så jag vågar definitivt fortsätta med hösilage. Men precis som med hö och ensilage måste man ju vara noga med hur man sköter det...

Jag tycker att detta med att det går att "spola av" mögel från hösilage är helkorkat!!!! :mad: Skulle aldrig ge mögligt hösilage till min häst! Avspolat eller ej!

Ger honom hösilage som görs om till småbalar à 30-40kg i varje. Dessa håller enligt damen vi köper av i 2 veckor i vanlig väderlek och längre i kallt väder. Eftersom min kille äter ca 16kg /dag räcker en bal 2-3 dagar. Det känns ok.

Klart att man blir lite orolig av detta larm om nervsjukdommar... Men å andra sidan så har vi ju fått så många larm om den mat vi äter - tex chips - som vi ändå fortsätter att äta...

Jag vaccinerar min kille mot botulism och sedan är jag noga med att silaget skall lukta gott. Men det är klart - inte är man helt garderad... är man någonsin det?:(

En sak till om hösilage - ni som ger det - har ni märkt att i slutet på en "liten bal ca 35kg" så har silaget torkat lite på den dag den varit öppnad- vad tror ni om det?
Nackdel / fördel?????:confused:

Milou75 skrev:
Jag vaccinerar min kille mot botulism och sedan är jag noga med att silaget skall lukta gott. Men det är klart - inte är man helt garderad... är man någonsin det?:(

Nej det är man inte. En kompis till mig var på foderföreläsning med Christina Planck och nån veterinär, och veterinären sa att det var i princip att kasta pengarna i skön att vaccinera mot botulism, då det tydligen finns jättemånga olika stammar av det och vaccinet tyligen bara täckte en.... :(

Men den stammen som det är verksamt mot är den som hästar är känsligast mot o den enda man hittat på botulismhästar i sverige.
PL

Låter ju lite tröstande...

Släktingar till mig som föder upp hästar har råkat ut för att 5 av deras insjuknat i Botulism (för många år sedan) och 3 avled. Sedan dess vaccinerar de alla sina hästar. Min häst kommer därifrån så jag fortsätter givetvis att vaccinera honom!

Jo..det är ju så det brukar vara.. Man får upp ögonen när det väl händer, och då är det försent

Själva har vi vaccinerat i många år men ändå blivit drabbade då vi var i "startgroparna"

Nu vet vi att det krävs tre vacciner plus tre veckor innan fullgott skydd.

Efter att vår dog (efter två vacciner) så höjde vi ribban ännu högre genom att införa vaccinationstvång på alla inackorderingar och ingen fyrbent äter hösilage innan den är skyddad..

AM

hu så hemskt att bli drabbad när man håller på att vaccinera... Men ni fortsätter att ge hösilage ändå??? Om jag tolkade ditt inlägg rätt...:smirk:

Ja.
Vi kör vidare på hösilage eftersom det är ett suveränt foder till avelsverksamheten.

AM

Vi fodrar våra hästar med hösilage och kommer fortsätta med det.
Det finns risker med allt foder om man inte tar hand om det på ett bra och hygieniskt sätt.
Vi vaccinerar våra hästar mot botulism och ingen i stallet har råkat ut för någon fodersjukdom.
Man ska nog ta varningarna på allvar men tror inte man behöver ändra sina vanor utan att man istället är försiktigt och ser till att fodret är av bra kvalitet.

Mycket intressant att höra/läsa...
Att så många är positiva trots denna sjukdom.

I artikeln stog det bla om detta.....att trots detta larm så fortsätter hästägare att ge sina hästar hösilage. Ska man tolka den meningen som att vi hästägare inte riktigt tar larmet på fullt allvar eller?

Visst hann det stryka med ett antal hästar innan man kom på vaccin mot botulism.Så jag hoppas verkligen att det inte dröjer länge innan dom hittar vilken liten bacill det är som orsakar denna sjukdom och att dom kan få fram något vaccin även mot detta.

peter_lundin skrev:
Men den stammen som det är verksamt mot är den som hästar är känsligast mot o den enda man hittat på botulismhästar i sverige.
PL
Om det nu var Botulism min häst dog av i lördags så är vaccinet INTE verksamt :mad:

Det finns inget vaccin som är 100% verksamt, det finns alltid individer som inte svarar.
O som skrevs ovan så finns det andra toxiner än typ B, vilket är den man vaccinerar mot. Typ C är det som man oftast hittat på nöt, förekommer ofta i kadaver(den kända katten i ensilaget som orsakade en massa kors död).
PL

Nej så hemskt!!!:cry: Vad hände? Jag menar vilka symptom visade hästen?

peter_lundin skrev:
PL

Hm... då tycker jag det är lite oansvarigt av den veterinären som var med på föreläsningen att gå ut och avråda vaccination. Jag fick intrycket av att det inte var som du sägeer och att man kastar pengarna i sjön.
Ganska upprörande isåfall :mad:

Om nån frågar mig så varken avråder jag el säger att man måste vaccinera, jag försöker förklara fakta o sen får var o en välja själv.
PL

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 900
Senast: Roheryn
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 632
Senast: Karamello30
·
Hästvård Har en häst hemma på prov som har problem när han sväljer/äter hö/hösilage. Övrigt foder serveras väl upp lätt och märks därför inte...
Svar
3
· Visningar
1 368
Senast: Nepenthe
·
Foder & Strö Nu börjar det närma sig ev. Hästköp för mig. På vissa av stallen jag kollat på så sköter man foder och strö själv. Detta har jag lite...
Svar
7
· Visningar
1 270
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama