Annie_92

Trådstartare
På torsdag ska jag tävla i klubbmästerskap, första gången på 90cm, och med en häst som lätt vägrar. Jag har lite tankesätt som jag försöker pränta i mig, som att det värsta som kan hända är att han vägrar-"so what?", att jag inte ska tänka så mycket, se bortom hindret och "gasa":P, hur bra det kommer kännas om jag klarar hela banan o.s.v. Jag vill ju verkligen je järnet och klara det här!
Det som gjort mig lite osäker är ju just det att han ibland vägrar bara. Och då har även hindrena börjat se en aning högre ut.:P

Hur brukar ni tänka om ni har fjärilar i magen inför ett tävling?

Sv: Nervös

Jag brukar inte koncentrera mig på att försöka få bort nervositeten, för då blir man bara ännu mera nervös:p Tänk inte på det alls, koncentrera dig fullt ut på ridningen och försök att sudda ut de andra tankarna för tillfället. Tänk inte "oj nu är jag nervös, nu måste jag försöka intala mig själv att det kommer att gå bra och att jag inte behöver vara det." Rid på och tänk inte på det så mkt, det har funkat för mig iaf:laugh:

Jaa, det har du nog rätt i! Det är ju värt ett försök iaf!:) Tack för tipset! Ska tänka på det!

För att inte bli nervös skalar jag av fokus till några få saker. "handen upp, hälen ner, blicken på nästa hinder, rid galoppen". Då vet jag vad jag ska göra. Fokusera på banan också. Så kommer inte massa jobbiga nervositets-förvirrings-tankar och virrar till det.
Tar ett hinder i taget när jag väl rider. Tänker att hindrena är låga när jag ser dem, även om jag kanske inte tycker det. Om jag först tänker "gud vad högt, jag vågar itne!" lägger jag alltid "men skärp dig, det där är ju faktiskt ignet! Du kan hoppa högre än så"
Det brukar funka för mig. Rider själv ridskolehäst med tendenser till stopp. Senast idag åkte jag av på hopptävling i skolan. Men liksom avramling vid stopp är ju oftast bland det mindre dramatiska som kan hända. Jag har ramlat av minst sex gånger den här terminen, (eller mer? typ en gång i veckan i af)
Det har fått mig att inte tycka att det är det minsta märkvärdigt längre. Gör mig snarare mer motiverad och peppad :D

Se hela dagen framför dig. Hur ni lastar, kommer fram. går banan och visualisera hur du hoppar banan utan problem.
Sedan visualiserar du bara hur du hoppar banan. Felfritt, exakt alla svängar du gör, exakt hur varje galoppsprång känns.
Visualisera en perfekt runda och bara rid sen.

Pinsamt värre, "hoppade av" hoppningen för att han inte kändes nå bra på framhoppningen och för att han med säkerhet skulle vägra på de flesta av hindrena på banan och jag ville leva till dressyren.;P (Ångrade mig lite sen, för de flesta av de andra hästarna vägrade ut sig, så jag hade kanske inte märkts så väl :P) Och dressyren som också va igår..är inte värt att prata om.:P Skrev på tävlingsforumet om det..
Men, men.. Blev en pinsam och hemsk dag, min första tävling detsutom, men fick samtidigt veta att jag ska få ha den hästen jag tävlade till sommarn, så något positiv blev det iaf... =) Ska göra bättre ifrån mig på lite tävlingar då tänkte jag.

Jag brukar försöka fokusera på allt annat än själva saken man är nervös för, hålla mig glad och lugn, ha någon att prata med (I vissa fall t.o.m. hästen ;)) och nynna på någon låt som gör dig glad/peppad :)

Jag brukar inte bli nervös särskilt ofta men dessa sakerna brukar vara till stor hjälp för mig när det väl händer!

Jag förstår att det är extra nervöst när man inte kan vara 100% säker på att hästen hoppar, jag har själv haft några sånna hästar. Ibland tycker jag att det hjälper om man "tar ett hinder i taget", i alla fall jag tänker på att kämpa lite extra för att komma över :)

Äsch, häng inte upp dig på att det inte gick bra, om det var din första tävling så har du massa tävlingar framför dig, bara att komma igen!!! :bump:

Tack!^^
Har fått så mycket fina och tröstande kommentarer både här och på min andra tråd, så det känns bara bättre och bättre. Ska ta nya tag nu!..:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har under senaste året långsamt byggt upp en rädsla främst till hoppning. Jag rider på ridskola och hade i våras tur att på nästan...
Svar
9
· Visningar
1 615
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 844
Senast: Exotizc
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har under våren följt en webbkamera över ett havsörnsbo. Jag har aldrig tidigare känt någon lockelse av att följa såna webbkameror...
Svar
2
· Visningar
1 228
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
702
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur