nervös häst

Fannih

Trådstartare
Jag har ett fullblod 8 år, som är ganska nervöst av sig då det handlar om ljud,rörelser å då nånting rör honom.

häromdagen tog det mig 4 försökt för att komma upp i sadeln då han blev rädd då min fot nuddade honom vid armbågen..!!
han är inte rädd för bilar/motorfordon o dyl. inte över huvudtaget.

det är alltid bättre efter ett ridpass då han fått av sig lite energi..

han har oxå ganska svårt att stå stilla och att slå sig till ro i hagen.

kan tillägga att han inte var van vid hagvistelse innan vi köpte honom detta år.

finns det nån här som har / haft likanade hästar? fått bukt med det?

Sv: nervös häst

en häst på ridskolan där jag lärde mig rida var också sån. hon var på ridskolan i två år, innan hon såldes. hon blev bättre efter ett tag, men hon var aldrig riktigt som de andra hästarna.
Men hoppas att din häst blir lite mer avslappnad...

Det finns en ört från Dodson & Horrell som ska verka lugnande på nerviga hästar. Kanske prova det? :)

Jättebra att göra miljöträning med hästen. Jag gick på promenader med unghästen jag rider in,spällde i brevlådor/ sopptunnor. Börja lätt o med massa beröm. Även preseningövningar är super, Smek henne med en plastpåse( även här eftergift i form av att ta bort påsen från henne). Smek med spöt, ja bara fantasin sätter stopp! Alla dessa övningar har fått min häst att bli mindre rädd för oväntade händelser.
Hoppas det kan hjälpa dig:idea:

ahaa, det kanske vore något att prova!
är väldigt öppen för just örtbehandlingar å sånt =)

tack för tipset!
vet du vad den heter förresten?

ja det där med fladdrande plast å presenningar skulle nog behövas tränas en del *erhm*:p
nästa gång jag far till stallet måste jag nog ta med mig en påse, en liten sådan. en skramlande påse i soppåsestorlek skulle säkert få honom att tuppa av :D

Har han någon lugn kompis i hagen?
Vad ger du honom för mat? Mitt fullblod får numera inte ett korn havre längre! Har blivit mycket bättre... rids rätt mkt, kräver mkt psyksik träning, "bara" ut i skogen räcker inte för honom... dressyrträning där det händer mycket och hoppning med teknikträning är det som får honom att hålla sig så cool som det går.... :)

Sen med fullblod, måste man inse att vissa kan aldrig lära sig att stå still. Och absolut inte under längre stunder.
De känns som de hela tiden måste vara aktivierade.

Med båda de fullblod jag red fick jag inse att de var absolut ingen idé att bråka med dom, utan försöka komma förbi problemet på andra sätt.
Tränade mycket på att hoppa upp i olika miljöer. och övade på att stå stilla i olika situationer.
Tillslut kom min flicka på att om hon stod stilla i ca 2 min så jag kunde hoppa så kom hon iväg snabbare.

Det är klart att en häst ska kunna stå stilla när man hoppar upp, men med araber får man vara lite mer tollerant, helt enkelt.

häromdagen tog det mig 4 försökt för att komma upp i sadeln då han blev rädd då min fot nuddade honom vid armbågen..!!

Prova med att hoppa upp med hjälp av en pall. Det är lättare att se till att inte peta hästen vid armbågen då. Sen när det fungerar bra och hästen är lugn börja då med att göra halt efter uppsittningen om hästen går i väg. Bara några sekunder åt gången. Tillsist sitter det!

Har oxå ett fullblod som kan bete sig likadant. Men går ofta bättre om man låter han gå i skrittmaskin, ser till att han har en hagkompis att gå med. Min häst vart typ "galen" av havre pga av känslig mage så se över fodret.

Oxå bra att sitta upp med pall och testa att sitta upp på andra sidan

Lycka till

Min medryttarhäst får någon ört som har hjälpt otroligt lugnande enligt ägaren. Har fått för mig att det är malört, men hittar inget om det just nu...

Gå in på galoppsidan och fråga vad ni ska göra med era fördetta löphästar.
Troligen rider ni för lite (motionerar) tänk på att vi ger våra fullblod massor med havre(kraftfoder) och tränar dom mkt och då gör dom av med energin.Blir så trött på allt skitsnack att dom inte tål havre.
Fullblod måste få mkt kraftfoder men jag kan rekomendera färdigfoder tex mustang orginal blandat med protein plus.och betfor.
Som fullblodsmänniska är jag så less på att se alla kantaiga omusklade fullblod för att folk inte vågar fodra dom mer.
Tänk på att fullbloden från banan inte är vana att man kliver upp i stigbygeln.Dom blir uppkastade och då kan dom tycka de är läskigt när nån hänger dom i sadeln och killar dom i armbågen.
Och läser man en del så kan man lära sig att man heller inte ska göra det pga man kan skada hästen i ryggen att alltid hänga i samma sida. Annars är det bara att träna och träna och hålla sig lugn och inte slita och dra och bli irriterad och förbannad då har man valt helt fel ras.
Fullblod behöver mkt mat och mjuk ridkunnig lugn person. och utvistelse och kraftfoder 3ggr om dagen. och fri tillgång på hö.
Var tvungen att skriva av mig en del, Hoppas ni kan lära er nått.
jag är född på galopphästar och båda föräldrar är tränare så jag vet vad jag talar om. föder upp och tränar galopphästar. och säljer dom sen som fina ridhästar till fullblodsvana människor.Tack för att ni tog er tid att läsa detta.

Min medryttarhäst får någon ört som har hjälpt otroligt lugnande enligt ägaren. Har fått för mig att det är malört, men hittar inget om det just nu...

Oups, var munkpeppar, och det funkar nog inte på din häst eftersom det var en han. Munkpeppar är effektivt på "PMS-ston", såna som är lite allmänt tjuriga ;)

hej igen
jag svarar allt i ett inlägg!

tack alla för era ört tips! =)

Hästen står för tillfället ensam i sin hage, med hästar runt som nog är lugna.

Jag har alltid pall då jag sitter upp (är ganska kort :D) och tycker det är dumt att förstöra ryggen med att hänga i stigbygeln .

Han rids varje dag förstås. Det blir en hel del dressyr i både terräng och på ridplanen.

Han får rikligt med hö och givetvis kraftfoder med!
Kan påpeka att han inte är kantig överhuvudtaget utan välmusklad. (dock är han aningen mager för tillfället, inte så att revbenen sticker ut men de känns lite för mycket.)
Han har även blivit riden dressyr en längre tid (kan piaff/passage)
så han borde vara van med att man sitter upp i sadeln.

idag stod han faktist helt stilla :D :p

sen anser jag att alla hästar som kan stå stilla i hagen kan göra det med en ryttare på ryggen. det krävs bara kanske en längre tid med araber/fullblod, men detta är ju väldigt individuellt ändå! man kan inte dra alla över en kam.
man måste bara vara lugn och vänta ut dem..

tack för alla era tips och åsikter =)

hej igen
jag svarar allt i ett inlägg!

tack alla för era ört tips! =)

Hästen står för tillfället ensam i sin hage, med hästar runt som nog är lugna.

Jag har alltid pall då jag sitter upp (är ganska kort :D) och tycker det är dumt att förstöra ryggen med att hänga i stigbygeln .

Han rids varje dag förstås. Det blir en hel del dressyr i både terräng och på ridplanen.

Han får rikligt med hö och givetvis kraftfoder med!
Kan påpeka att han inte är kantig överhuvudtaget utan välmusklad. (dock är han aningen mager för tillfället, inte så att revbenen sticker ut men de känns lite för mycket.)
Han har även blivit riden dressyr en längre tid (kan piaff/passage)
så han borde vara van med att man sitter upp i sadeln.

idag stod han faktist helt stilla :D :p

sen anser jag att alla hästar som kan stå stilla i hagen kan göra det med en ryttare på ryggen. det krävs bara kanske en längre tid med araber/fullblod, men detta är ju väldigt individuellt ändå! man kan inte dra alla över en kam.
man måste bara vara lugn och vänta ut dem..

tack för alla era tips och åsikter =)

Ja, du låter ju som en klok matte, ge din goding lite tid och alla fullblod har sina dar. Det finns en sorts mineraler och örter som vi använt på mkt stressade hästar men måste komma på vad dom heter så jag återkommer.

Gå in på galoppsidan och fråga vad ni ska göra med era fördetta löphästar.
Troligen rider ni för lite (motionerar) tänk på att vi ger våra fullblod massor med havre(kraftfoder) och tränar dom mkt och då gör dom av med energin.Blir så trött på allt skitsnack att dom inte tål havre.
Fullblod måste få mkt kraftfoder men jag kan rekomendera färdigfoder tex mustang orginal blandat med protein plus.och betfor.
Som fullblodsmänniska är jag så less på att se alla kantaiga omusklade fullblod för att folk inte vågar fodra dom mer.
Tänk på att fullbloden från banan inte är vana att man kliver upp i stigbygeln.Dom blir uppkastade och då kan dom tycka de är läskigt när nån hänger dom i sadeln och killar dom i armbågen.
Och läser man en del så kan man lära sig att man heller inte ska göra det pga man kan skada hästen i ryggen att alltid hänga i samma sida. Annars är det bara att träna och träna och hålla sig lugn och inte slita och dra och bli irriterad och förbannad då har man valt helt fel ras.
Fullblod behöver mkt mat och mjuk ridkunnig lugn person. och utvistelse och kraftfoder 3ggr om dagen. och fri tillgång på hö.
Var tvungen att skriva av mig en del, Hoppas ni kan lära er nått.
jag är född på galopphästar och båda föräldrar är tränare så jag vet vad jag talar om. föder upp och tränar galopphästar. och säljer dom sen som fina ridhästar till fullblodsvana människor.Tack för att ni tog er tid att läsa detta.

intressent kommentar och håller med dig till 100% Rätt ryttare + rätt foder = Glad häst.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästvård Hej! Vet inte om inlägget hamnade rätt 🤔 Jag har sedan 8 år tillbaka en häst (B) som alltid har varit flockens ledare, oavsett om det...
Svar
4
· Visningar
1 197
Senast: nullo-modo
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 546
Senast: AlmostEasy
·
Hästhantering Jag hoppas att någon som är duktig på att förstå hästars psykologi kan komma med några input till mig om hur jag ska förstå min häst och...
Svar
6
· Visningar
1 702
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern