Nervös häst

Lycanthrope

Trådstartare
Jag har nu fått hem min 4år gamla halvblodsvallack. Han är hur söt som helst och underbar att rida.
Han kan vara väldigt nervös av sig i boxen, särskilt om han är ensam, då blir han tokig och går runt runt o gnäggar. Och när man ska sitta upp, han kan inte stå still.
Och när man tränsar. Han är väldigt stor så det blir jobbigt när han tar upp huvudet så högt han kan. Jag förstår att han är orolig i början på ett nytt hem.
Vad kan jag göra för att han ska lugna sig när jag ska tränsa :confused:
Han är snäll att leda, rida, och särskilt när man ryktar. Då halvsover han, om det inte är en häst i stallet som går ut. Då blir han orolig..
Han släpptes precis ut på bete så lugnar sig förhoppningsvis då. Men vad kan jag göra? :crazy:

Sv: Nervös häst

Det verkar som han vill ha koll på alla hästarna i stallet. Så är min häst också. Var lung och vänta ut honom när han blir orolig. När du tränsar får du försöka vara bestämd och snabb. Håll i honom direkt från början så att han inte får en chans att ta upp huvudet.

Hur är han att rida utan sällskap? Orolig då också? Det är bara att träna och träna på att ha honom ensam i stallet. När du tränsar - knäpp upp sidstycket, lägg nackremmen på plats över nacken, för in bettet i munnen och spänn fast sidostycket igen. Kan vara lite pilligt i början, men hästen brukar lära sig fort att den inte kommer undan tränsningen.

hur många dagar har han varit hemma hos dig? det är ju jättevanligt beteende på en häst som är ny i sitt stall och inte känner sig hemma ännu (snackar om gnäggandet och oron när andra hästar kommer/går osv)

När det gäller tränsningen har jag en 1,70 stor herre som hade samma teknik som din förra sommaren när jag fick hem honom. gjorde som jag gjort på många andra av mina hästar, dvs han får en morotsbit eller socker bit i handflatan när jag lägger in bettet. resultatet är att han kommer när man kommer in med tränset och otåligt väntar på att man ska fixa klart remmarna så han får sticka in huvudet i tränset och ta bettet och få sin godisbit. ;)

tycker det är en liten kompromiss som klart överväger i fördelar att ge en liten godis på detta sätt.

lycka till med din nya häst!

Många hästar är sådana, vill inte stå själv inne, däremot går det bra att stå uppbunden i gången, eller ibland räcker det att man bara är i stallet för att dom ska varava ner..

Jag brukar börja med att låta de gå själva i en hage med andra hästar jämte, sedan flytta dom längre och längre från de andra...
I stallet brukar jag träna genom att ta in dom först/släppa ut dom sist, och även där förlänga tiden succesivt...

Tyvärr så finns det enstaka individer som aldrig lär sig att stå själv inne! Mitt Electrosto är en av dem :crazy:

Men man kan inte få allt :angel:

Rida utan sällskap går ganska bra, lite oroligare är han. Han gillar inte godis, inte äpplen knäckebröd eller nåt sånt :( Har har aldrig fått det tidigare.

Han är också 170 cm, ganska stor alltså :) Och halsen är lång så huvudet hamnar hur högt som helst.. Brukar stå på pall och tränsa men det är jobbigt ändå. :crazy:

Lycanthrope skrev:
Han gillar inte godis, inte äpplen knäckebröd eller nåt sånt :( Har har aldrig fått det tidigare.

Han är också 170 cm, ganska stor alltså :) Och halsen är lång så huvudet hamnar hur högt som helst.. Brukar stå på pall och tränsa men det är jobbigt ändå. :crazy:

Det gjorde inte min heller när jag fick honom :smirk: fnös åt sockerbitar och knäckbröd, hade bara fått morot.
tyvärr kan man väl säga, har matte tagit ur honom den vanan. but for a good cause.... :p

annars går det ju lika bra med lite havre/betfor eller vad han nu gillar, i näven vid tränsning.

Ta det lugnt helt enkelt. Det är det bästa sättet. Visst, det tar tid, men efter mycket tålamod kan man göra det snabbt och enkelt.
Vänta ut hästen. Stå där och prata lite lågt, smek han på halsen, klia i pannan (om du kommer åt) gör allting för att han ska slappna av. När han är avslappnad, tränsa. Sedan tar du av det direkt. Vila en halvtimme eller så, börja sedan om. Det här är ett arbete som tar mycket lång tid, men du ska inte ge dig förns du kan tränsa helt utan problem. Beröm hästen onödigt mycket varje gång han har fått tränset på sig!!

Det är värt all tid, när man äntligen är klar, det lovar jag! :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 038
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 186
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 131
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama