Nervös Häst?!

S

sweetpie

Hej
Jag har ett 10årig valack på foder och har en del "problem" med honom..Dels så tar tränsningen väldigt lång tid eftersom han drar upp huvudet varje gång och då han är 172 cm har man inte en chans. HUr lösa detta?

Sen kommer de andra problemet: Jag har haft honom i drygt 1½ månad och han vägrar gå utanför stallet om man inte rider med nån annan..Han backar och han snurrar runt o blir allmänt hispig. ridit ut 2 ggr men med sällskap av andra, vill inte behöva vara beroende av andra för att komma ut. Han går fint på volten men behöver komma ut i skog o mark o muskla sig en del.

Snälla hjälp mig med detta problem......

Sv: Nervös Häst?!

tja. fråga dig VARFÖR hästen inte vill bli tränsad? obehag i munnen? taskigt bett??jobbiga händer.? att han inte vill gå ifrån stallet beror på att han inte vill lämna flocken,tror inte att du e hans flockledare ännu.kanske tränsningen har o göra med en ledarskapsgrej oxo. man kan massera bakom nacken då brukar de slappna av o sänka huvudet men som sagt kolla upp så att det inte e nåt obehag med munnen. tränar du horsemanship/ledarskap?för att bli lugnare behöver han en lugn o trygg ledare,är du det? om inte så borde du göra det,ta hjälp av nån som kan .hoppas det löser sig. men ha inte för brått, lycka till

låter som om hästen testar dig.
ni är båda nya för varandra och det nyttjar han.

om han inte har problem med tänderna, passande utrustning eller inga stora spänningar så är det nog bara han som leker lite med dig (dom där höghuset vet exakt hur stora dom är:grin:) Prova köra lite NH- övningar med honom, lär honom tryck på nacken, bakom öronen då han ska sänka sitt huvud, kan vara bra i alla lägen.

Genom NH- övningarna får han mer respekt för dig och du blir hans ledare.
Försök då även få med dig detta upp i sadeln, så när du vill lämna stallet är det du som bestämmer det. Inte han!

ja, nästan samma sak som föregående skrev såg jag nu :D

Jag håller inte på med NH och skulle inte "bråka" alltför mycket med hästen såhär i början, du har inte haft den särskilt länge.

Ge godis när du tränsar - det funkar utmärkt på de flesta hästar. Jag tar för givet att du kollat så att han inte är irriterad av bettet av någon orsak! Så snart han fattar att han får äppelbit när han tagit bettet så löser det sig.

Han är ny i stallet och vill inte lämna flocken, inget konstigt i det alls och behöver inte betyda att han "testar dig". Rid ut med någon annan i början, tömkör honom ensam ute så han känna hur det är att gå först. Led honom en liten bit om det behövs och rid en kort sväng som han får vänja sig vid, sedan utvidgar du den svängen. Det är inte farligt att vara bestämd när du sitter på hästryggen, ska han gå så se till att han går - men utsätt honom inte för onödigt mycket stress "bara för att".

Nej han har inget obehag av bett eller något annat,
Frågan e varför han inte ger med sig med nåt av de...Han får belöning men de hjälper inte. Sen att bara rida på volten ger ju knappast varken honom eller mig spec mkt :-) Han är väldigt omusklad och behöver ut i skog o mark för att bli starkare o må bättre. Provade att ta bort havren ifall de är så att de går upp i huvudet, vet ej om de va bra men de visar sig :-)

Tänk på att det tar tid för hästen att komma tillrätta i sitt nya hem. Han behöver lära känna dig och omgivningarna och det går inte på 1½ månad. Alla hästar testar på något vis i början eftersom de är osäkra. Ta god tid på dig, var lugn och ha mycket tålamod för det har du igen sen.

För mig har det tagit ungefär 8 månader att få en lugnare och tryggare häst som litar på mig. Min häst har aldrig vägrat gå från gården men däremot hände det ofta i början att han kastade sig runt och ville springa hem när det dök upp nåt läskigt. Det har successivt försvunnit och numera nöjer han sig med att blåsa upp sig och blåsa "drake". Det går alltså åt rätt håll men det är inte gjort på en kafferast.

Någonting som har hjälpt mig mycket är att gå med hästen. Jag var ju tvungen eftersom han blev skadad (fick en spark) så han var inte ridbar på flera månader. Så här i efterhand inser jag att det har fört mycket gott med sig eftersom det har stärkt vårt förhållande även om det naturligtvis inte var kul att han var skadad. Numera promenerar och till och med joggar jag ihop med hästen 1-2 dagar i veckan. Bra för min kondis också:D.

Stoet jag hade förut vägrade också att gå ifrån stallet.
Hon backade, svängde runt, stegrade och höll på. Mindre bra, så jag gjorde så att när hon slängde sig runt fortsatte jag vända henne så hon ändå hade nosen framåt sas. Till slut blev ju det sättet väldigt tråkig eftersom det inte fungerade.

Hon började då backa istället, och det gick fort.
Det jag gjorde då var att fortsätta backa henne när hon tröttnade.
Eller också backade jag henne åt det håll vi skulle. Hon gav upp med det också till slut. Men när hon inte kunde backa så reste hon sig istället. (egensinnig dam:p) inte högt men ändå.

Fick då göra så att vi red iväg en bit (några steg i början) vände och red tillbaka. Vände igen och gjorde om samma sak. Blev längre och längre sträckor bort från stallet hela tiden.

Hela den här processen varade kanske en två veckor efter att hon kommit till mig. Så mycket var ju pga av osäkerhet för att hon var ny.
Men för oss fungerade dessa lösningar väldigt bra.

ge godisen i handen i samband med bettet. dvs godisen ligger i din hand under bettet när du tar på tränset på hästen. Stå på en pall i början så vänjer han sig av med att du inte når när han tar upp huvudet. problemet är löst på ett kick.

Min unghäst gjorde också så där, ville inte gå hemmifrån, men det kommer släppa om ett tag, många har skrivit bra metoder till dig, testa dom, o ge dig inte.
Lycka till

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 968
Senast: zarmino
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 514
Senast: iNTOHiMO
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 306
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 991

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka