Nervös fjording

Elshaya

Trådstartare
De flesta tror ju att fjordingar är något av det lugnaste man kan rida på och det trodde jag också förr. Mitt sto jag hade när jag var liten var tryggheten själv. För ett år sedan köpte jag en 3 åring som jag nu haft i ett år. Att unghästar brukar vara mer tittiga, busiga, vilda osv är ju inget konstigt, men den här lille herrn är extremt nervös.
Han är livrädd för minsta rörelse, prassel, allt och försöker skena iväg lite då och då. Han både kastar sig och vräker sig så han nästan går omkull.Dessutom stegrar han sig och bockar för fullt. En riktig liten vilding alltså. Han får min travare att framstå som lugnet själva ;) Vad jag var nyfiken på var om det är någon annan här som har en fjording som är väldigt nervig, eller har ni andra trygga fjordingar?

Sv: Nervös fjording

Alla fjordingar som jag vet är rätt lugna, men de är oxå äldre än din.
Fast det är nog individuellt.
Har han blivit nervös på sista tiden eller var han sådan när du:)köpte honom?? Att ha med som handhäst brukar vara bra och nyttigt.
Om han är lätt att ha i grimskaft och leda förståss.

/ J.

Han har varit nervös hela tiden men det senaste halvåret har han faktiskt blivit värre. Han är ganska svår att leda, inte den mest fogliga som sagt.

om du tränar massa ledarskap och får ha och verkligen se dig som sin ledare och litar på dig :idea:
Va tror du händer då?

Har egentligen inga vettiga ideer men kom på de sådär bara!

Hej, Jag är uppvuxen med fjordingar och våran lilla dam har alltid varit ganska cool som unghäst, men en rackarns buse, hade en period när hon bara skulle bitas, sticka, svänga in i skogen oberoende om vagnen var efter! Men det är så olika, alla fjordingar är inte supercoola från början, en del måste få lite tid på sig att mogna med. Jobba med ledarskap, skrämselövningar, låt honom gå med när ngn annan trygg häst är med. Fjordingar kan vara envisa som åsnor ibland å då gäller det bara att vara listigare, där kunskap o list tar slut tar våldet vid, vilket inte får hända, bra att du frågar efter hjälp! Behandla den som vilken unghäst som helst, den kanske blir lite lugnare med åldern. Man ska aldrig lite på att just den här rasen är lugn, se till individen. Lycka Till!

Han är väldigt "omogen", många fjordingar mognar ju sent och den här är en stor bebis. Han kan vara lite hingstig ibland också, han blev tydligen inte kastrerad förrän han var 2,5 år gammal, uppfödaren hade funderat på att använda honom till avel först.
Men han är väldigt snäll och social, även om han har temperament.
Jag har inte kört honom någonting, då jag inte vill riskera att han skadar sig, få se i framtiden om han blir tryggare. som sagt han är så ung ännu så han har ju tid på sig. Ville mest höra om det var fler än jag som också har sådana här erfarenheter ;)

för att göra dig lite mer lättsam så kan jag ju berätta att samma häst för ngr år sedan bara lindade jag in i presenning och vattenslang..hästen stod o sov.. hon var ofta med oss lös i skogen när vi plockade bär, fick hon chansen så stoppade hon ner hela mulen i blåbärshinken o mumsade utan samvete...såklart va gott! stod den bara där för min skull..:angel: och skulle man köra traktor på gården så kunde man räkna med att hon stod där o tänkte inte flytta på sig minsann... hoppade man ur så till 99% stod hon där igen precis när man satt sig igen...

Syster till detta sto blev inte riktigt mogen förens nio år kanske, jättestor bebis som kanske gick med mamma sin för länge.

Traktor flyttar han sig inte heller för. Han är bra med fordon överhuvudtaget, så där har vi ett + för honom ;)
Han är rädd för allt han inte vet vad det är, framför allt bakifrån. Uppfödaren har kört honom med rockard på en volt tydligen, men man vet ju inte om han blivit skrämd eller något hon inte talat om....

Jag äger också en nervös fjording...

Han är född i Tyskland och inriden som 2,5 åring!!Han kom till Finland
som 3-4 åring.Bytte ägare ganska omgående,bodde ca ett år hos samma ägare och nu har då vi haft honom ca 4 månader.När han först kom var han rädd för det mesta,om någon i närheten nös,om man gick fram till honom för snabbt,alla snabba rörelser osv. fick honom att hoppa högt av rädsla.Jag misstänker att han fått stryk i något skede av sitt unga liv,han är fem år.Han är också väldigt bakskygg precis som din fjording.Nu har han även blivit lättskrämd då man rider vilket lett till att han skenar(och då menar jag SKENAR) och nu vågar endast en kompis till mig rida honom....Själv kan jag inte än då jag har haft armen av efter en flygtur från hästen min.
Så ibland undrar man nog vad det är man håller på med,men jag har ändå gett mig den på att vi ska klara detta....Man måste bara ha ett otroligt tålamod och framför allt TID!!
Hoppas det löser sig för er.Lycka till!!

Det er jo ikke fryktelig rasetypisk :)
Har du hatt veterinær på ham for å utelukke smerter/sykdom? Sjekket syn og hørsel?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 504
Ridning Hej! Min 4-åriga unghäst har sedan jag köpte henne varit ganska spänd vid uppsittning och gärna gått iväg, men senaste tiden har det...
Svar
8
· Visningar
2 299
Senast: corzette
·
  • Artikel Artikel
Dagbok En av mina vänner är väldigt rädd för tandläkaren. Troligen mer rädd än jag om man säger så. Hon har haft jätte ont efter en tand hon...
Svar
0
· Visningar
385
Senast: et_flickan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama