Nervös och orolig efter olycka

Ms_H

Trådstartare
Gick omkull med hästen för 4 månadersedan och bröt nyckelbenet. Var en jättesplittrad fraktur så det blev operation. Dom satte in en platta med 7 skruvar och byggde ihop lite trasigt med benmärg från axeln. Har idag efter 4 månader suttit på hästen 2 ggr, bara skrittat ut men känner tyvärr en viss obehagskänsla att samma grej ska hända igen. Har inte fått några klara direktiv från läkarna ang ridningen men min fråga är då om någon mer varit med om samma grej eller något liknande och vill dela med sig av lite erfarenheter? Vad händer om jag ramlar av igen och skadar samma nyckelben?
 
Sv: Nervös och orolig efter olycka

Rent spontant utan att vara läkare känns det som större risk att du bryter något annat?
Har åkt av en hel del gånger och aldrig brutit samma sak, beror ju helt på hur man faller och slår emot tänker jag?

Däremot oron känner jag igen, åkte av med buller o bång på min då nya häst förra året och är fortfarande rätt orolig när jag rider ut, det sitter verkligen i "huvudet" på mig och jag tar det sakta men säkert i den takt jag fixar mentalt, nu är kroppen och frakturerna hyfsat läkta men jag har fortfarande problem med knäna som blev rätt så trasiga mjukdelsmässigt.
 
Sv: Nervös och orolig efter olycka

Du kommer att få ett knöligt nyckelben som så många andra ryttare om du har otur.
Vet flera stycken som har lyckats bryta samma nyckelben två gånger, det syns eftersom benet ofta blir tjockare där det läkt en skada men det har inte blivit sämre läkning eller längre konvalecens.
Har en kompis som brutit handleden två gånger på ett år (inte ryttare) men det är samma ska där, inte värre än första gången, vilket iof var illa nog
 
Sv: Nervös och orolig efter olycka

Inte ovanligt att arbetsryttare inom galoppen gått av och brutit nyckelbenet flera gånger. Ett brutet ben är ju ofta skörare än andra ben. Sen hänger det även på saker som fysik, kön och ålder beroende på hur bra det läks och risken för senare komplikationer. Men helt klart bör man vara försiktig. En tjej gick i backen efter att hästen gått omkull på en isfläck för ett par år sen. Krossade nyckelbenet på stort sett likartat sett som du. Det gav sex månader sjukskrivning. Hoppas det fortsätter läka ihop bra för dig!
 
Sv: Nervös och orolig efter olycka

Tycker det låter väldigt normalt att det känns obehagligt för dig att rida nu. Det är som det är när man inte kommer upp på hästryggen med en gång igen.
Det enda som hjälper att göra det du har gjort börja rida efter sin egen förmåga och ta det i små steg framåt tills man kommer över det. Har själv varit om liknande och från att bara ha vågat skritta på en liten liten lite volt på absolut jämn mark (för att jag var rädd för att hästen skulle gå omkull) till att hoppa och rida terräng tog det ca fyra till sex månader. Det gick stegvis framåt så jag märkte aldrig själv att det hände plötsligt var jag bara ute och galopperade utan att känna obehag eller rädsla.
 
Sv: Nervös och orolig efter olycka

Jo, vet att om man bryter samma ben så kan man inte knäcka upp samma fraktur, det går av på nytt vid sidan om broskbildningen som blir runt den första frakturen. Men tänkte mer på vad som kan hända med plattan/skruvarna? :s
Jag travade i ridhuset när han snubblade och dök, känns så obehagligt nu så fort han råkar snubbla till lite.:(
Men kommer väl över den känslan med tiden med, men ändå skönt att höra det från fler! ;)
 

Liknande trådar

T
Hästmänniskan Känner att jag måste få skriva av mej lite. Kopierar mitt blogg inlägg där det står vad som hände... "Nu sitter jag här i...
Svar
14
· Visningar
2 035
Senast: TifaStar
·
Z
Träning Har eran olycka isig satt sig på näthinna hos er? stör den eran ridning och tänker ni offta på att det faktiskt kan hända igen elr vad...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 577
Senast: Sara-Ida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp