Nerv i kläm av sadel?

B

bastian

Mitt första inlägg!

Har ett sto som får en liten knöl då hon har sadel. Den dyker upp efter ca tio-tjugo minuter, oavsett vilken sadel vi har provat ut. Knölen/svullnaden är ca två cm i diameter, belägen ett par centimeter bakom manken, nästan mitt på ryggraden, något till vänster. Går tillbaka efter ett par timmar. Uppstår ej av direkttryck, kan den bero på indirekt tryck, kan en nerv vara i kläm?

Nu gäller barbackaridning i väntan på veterinär, men kanske någon har sett/hört om något liknande?

Hälsningar Elsa

En vän till mig har ett sto som oxå har en knöl som en 5-krona ungefär vid manken. Precis på ryggraden i slutet av manken nere vid ryggen. Men jag vet inte om den försvinner eller blir värre då och då.. Jag tror att den är likadan hela tiden..
Hon håller oxå på och klurar på vad det kan vara. Och hästen ömmar inte när man trycker på den, så den verkar inte orsaka smärta vid palpering. Gör din det?
Den är ganska hård och inte svampig utan ....hård.
Så jag/vi ser oxå fram emot de svar du får.. :p :)

Är din väns häst möjligtvis en nordis? :D
Min nsv fick en liknande knöl just på sidan om ryggraden, ca två fingrar bakom manken. Han visade inget vid palpering, såg mest ut som han undrade vad f*n vi höll på med men jag hade misstänkt att den störde honom eftersom han var så ovillig att samla sig och höja ryggen vid ridning. Tog ut en snubbe med infra-röd kamera och simsalabim! där var det. Min lilla kille hade fått tryck från tunneln på min förra sadel och det var det som orsakade knölen. Har nu skaffat en bomlös sadel som verkar fungera bättre. Knölen har försvunnit nu när han fått stå och vila i 1 ½ mån. :bump:

Näpp, ingen nordis.. :p En varmblodstravare på 3-4 år som håller på att ridas in. jag är inte helt säker på hur länge hon har haft knölen. Men det är ju inte omöjligt att det kommer i samband med inridning..
Jag ska kolla av lite mer med henne och lotsa hit henne... ;) :idea:
Ja om det inte försvinner så är det nog läge och be en veterinär ta en titt på det innan man fortsätter rida med dn där, för det borde ju störa. Hästar är ju speciellt duktiga på att inte visa smärta.
Det ligger ju i deras natur. Så det är väldigt svårt att veta hur ont det i själva verket gör..

Jag tycker mig känna igen det där... och jag har för mig att förklaringen skulle kunna vara att det är en lymfkörtel vars avrinning stryps av sadeln. Då fylls körteln på ända tills sadeln tas av, och då kommer avrinningen igång igen...
Man tycker att det SKULLE kunna vara så... kanske ide att testa bomlöst? :idea: :love:

Min arab får en lika dan bula som du beskriver. Testade mängder med olika bomsadlar, men det enda som funkar är en bomlös sadel, vilket inte gör mig så mycket, han är ändå distanshäst.

Hade en häst som fick så. Det som hjälpte var en ordentligt PASSANDE sadel. Tyvärr så är det inte många som kan hjälpa en till en helt passande sadel... Man får prova och prova och prova tills man hittar rätt. Olika böjning på bommen, olika bomvidder osv.

Det som passade min häst till slut var en Kentaur, den växte han ur på ett år, men när musklerna väl var större så passade fler sadelmodeller och knölen har inte kommit tillbaka.

Nej men har du kollat på hur du saldlar och vart exakt är knölen,vid manken eller=?? :confused: :confused:
När kommer väterinären??

Vad kul med så många svar, tack!

Vi är tydligen flera med samma problem, intressant med lymfkörtelteorin.

Hästen är ett svenskt halvblod, blev nog riden med illa tillpassad sadel när hon skulle sättas igång för försäljning för ett halvår sedan, innan jag köpte.

Vi står inte högst upp på veterinärens lista i semestertid, men det ska nog inte ta alltför lång tid.
Kiropraktor fann inget vid undersökning av rygg för två månader sedan. Kommer tillbaka i höst.

Gärna tips via pm om bra sadelutprovare/equiterapeut i "västra" Västra Götalandsregionen.

Svullnaden uppstår alltså där manken övergår i rygg, nästan mitt på ryggraden.

Hälsningar Elsa.

Hejsan är en av de omtalade att bli hit lostad ...Så nu är jag här !!
Den lilla knölen som min har kommer inte enbart vid ridning utan jag har sett den innan oxå nu har jag inte sett den på ett par dagar! Men jag kan inte säga att den úpp kommer vid just ridning! :smirk:
Hon har inga problem (som jag har kännt) vid böjning eller så ! Är ej heller o villig till att gå i någorlunda form.
Då jag inte har börjat rida henne i form än! :)
Jag har haft ute en tjej som fick kolla på min sadel på henne å hon tyckte att den låg bra på henne så jag får se om den uppstår eller om den bara försvinner.. :)

Liknande trådar

H
Utrustning Har skrivit en liknande tråd på hästvård, men jag tänkte att det kanske finns folk här som också kan ha teorier, eftersom problemet...
Svar
16
· Visningar
5 235
Senast: Lydia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka