Nerkärad häst

DeCloe

Trådstartare
Vad gör man om man har en häst som är så fruktansvärt nerkärad i en annan häst att den blir fruktansvärt upprörd om den inte får vara med den andra "hela" tiden?
Hon är extremt jobbig att få in i stallet när hon är själv men när hon väl kommit in så lugnar hon ner sig efter en stund. Sen när man ska ut och rida på banan så ser hon ju då naturligtvis sin "älskade" hela tiden och blir väldigt ofokuserad på uppgiften.
Brukar göra små "hej kolla på mej och fokusera" övningar men sen tar det fem minuter så blir hon upprörd igen.
Har tänkt att hon ska få gå in kanske en halvtimme varje dag så hon får träna på att vara ifrån sin älskling lite.
Har ni några tips på vad man mer kan göra för att "avdramatisera" det hela?

Sv: Nerkärad häst

Min häst är väldigt förtjust i sin boxgranne, och så fort han är inne i stallet på kvällen och inte boxgrannen finns där brevid så ställer han sig vid fönstret och gnäggar och springer runt! Om någon öppnar dörren så tror/hoppas han att boxgrannen är på väg in och blir helt till sig och gnäggar massor. Och är det inte han som kommer in så springer han till fönstret igen och skriker efter honom.. :) Han känner t.o.m. igen hästens ägare och när han ser henne så gnäggar han och ställer sig och tittar mot dörren :smirk: Vet inte om det är nån direkt förälskelse, de är ju båda valacker såå.. De tycker nog bara om varandra :) Men jag tycker inte att det är något problem, för han håller aldrig på när man rider eller är utomhus.. Det är endast på kvällen då han har kommit in innan boxgrannen som han håller på. Så jag vet inte om mitt inlägg hjälper dig något egentligen..

Tror det bara finns ett sätt om man vill få bort det värsta av det här beteendet - övning! Öva på att vara ifrån varandra längre och längre stunder, gärna med intressanta övningar som kräver full uppmärksamhet på dig, kanske klickerträning? Har du någonstans du kan träna utan att hästarna ser varandra? ( visserligen är risken stor för kakafoni av gnäggningar då istället :crazy: )

Sen är ju hästar flockdjur och har olika stark bindning till varandra, så helt kanske du inte kan räkna med att det försvinner, annat än om hästarna flyttar till olika stall. Men med träning kan din häst bli tryggare i sig själv, utan bästisen...

Själv har jag för inte så länge sedan fått hem en fjorddam som den sista tiden fick stå ensam i sitt stall innan hon kom till mig och sen första månaderna stod med ett shettissto hemma. De har verkligen knytit an till varandra, den större är riktigt manisk i sitt beteende och jag tror det är för att hon är rädd att flocken ska försvinna igen. Det är riktigt jobbigt, särskilt som fjordingen inte har någon större respekt för folk och springer rakt över en. ( aj :mad: ) Nu när de flyttat till stall med andra hästar ska jag jobba mycket på att dela på dem och att de får umgås med andra hästar. Det och så ett ton av ledarskapsövningar förstås... ;)

okej! Jo det är precis så jag har tänkt. De gånger jag är ute i stallet när de fortfarande är ute så får hon gå in kanske en halvtimme (och tex äta sin lunch inne osv) just för att hon ska lära sig att vara ifrån sin "älsklingsgrabb". :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Vad använder ni för digital Att göra-lista? Jag gick motvilligt ifrån min analoga lista (älskar att stryka!) för en tid sen eftersom jag...
Svar
9
· Visningar
774
Senast: SaraXX
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 389
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 568
Senast: Stereo
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hejsan. Första gången jag skriver här. Men vet inte vad jag ska göra. Vi lämnade ut våra hästar på foder för två år sen. Efter ett år...
Svar
1
· Visningar
1 266
Senast: Cina B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama