Ner på knä

M

Märwill

Min sköthäst har nu flera gånger gått ner på knä när hon har snubblat. Vad beror det på?

Sv: Ner på knä

Att hon inte hinner få upp balansen och faller.

Det hände mig och pållen på en ridtur förra året då han fortfarande var snubblig av sig. (Han "glömmer" lyfta på benen ordentligt ibland när hangår och kikar på annat, men bara man driver på så går han bra!) Skrittade på en fin plan skogsväg då han snubblade och föll fram på knäna och jag över huvudet på han :p :D Vi klarade oss fint båda två, men var lika snopna!

Det kan också vara ett tecken på ledinflammation. Min pålla har vid ett par tillfällen endast haft snubbling som symtom.

Kan också vara tecken på erlichios eller borrelia. Min gamla medryttarhäst började snubbla, och på så sätt upptäcktes det att han hade borrelia.
Värt att låta veterinär titta på om det inte bara varit engångsföreteelser.

Märwill skrev:
Min sköthäst har nu flera gånger gått ner på knä när hon har snubblat. Vad beror det på?

min lilla gjorde det när han var 5 år och tyckte att allt va så roligt att titta på att han glömde bort benen. det hände bara i skritt men han stod nog på knäna fem sex gånger o lika gånger stod jag på huvudet. men bara han lärde sig att koncentrera sig o nu har det inte hänt på 8 år så..

men roligt va det då INTE :(

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag gick med en liten ponny. De va lerigt och vi tänkte att vi tar en genväg och de va lite ojämnt så jag bred mitt knä ur led jag skrek...
Svar
1
· Visningar
687
Senast: tara
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 801
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Mamma har artros i ett knä och får ont när hon går. Hon har varit i kontakt med läkare och fått konstaterat artros för några år sedan...
Svar
5
· Visningar
208
Senast: dobbis
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 535

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka