Ner mot botten, hur kommer man upp :(?

Havsluft

Trådstartare
Allt ramlar ihop runt omkring mig. Det ena negativa efter det andra händer. Mer än vad jag vill lämna ut här.
Förlorade jobbet och har försökt hålla humöret och självförtroendet vid liv men det går sämre och sämre. Har vänner men ingen som bryr sig om att jag mår dåligt och jag vill inte belasta dem (jag vet, de är inga riktiga vänner).

Är mycket aktiv jobbsökande men har ingen stöttning av AF, jag är för bra enligt dem. Har svårt att hålla humöret uppe och vara käck och glad när jag ringer.

Idag har jag fått ett dåligt betyg av min fd arbetsgivare som jag trodde gillade mig.

Inser att det beror på mig själv att ingen gillar mig men hur ändrar jag det? Försökt skapa samarbeten omkring mig men då tackar folk nej. Försökt komma med i gemenskapen på ridklubben utan framgång.

Träffar ingen förutom min familj, har inget att se fram emot, gråter...

Hur ska jag hitta tillbaka till någon form av värde?
 
Sv: Ner mot botten, hur kommer man upp :(?

Har samma problem men grannar som stöttar plus en vårdnadstvist med en motpart som försöker övertyga alla att jag är ett psykfall.
Kram på dig!!!
 
Sv: Ner mot botten, hur kommer man upp :(?

Gråter en skvätt, biter ihop och ser de bra bitarna i mitt liv :)
Jag har underbara vänner och grannar, en underbar dotter och har det rätt bra trots kass ekonomi och annat :)
Nån gång blir det bättre!
 
Sv: Ner mot botten, hur kommer man upp :(?

Låter som att du är deprimerad?

Vad tycker du själv, om dig själv? Ingen gillar att vara med den som sprider dålig energi och tycker illa om sig själv. Folk blir obekväma, det blir dålig stämning. Du mår såklart ännu sämre av att bli isolerad, och så snurrar det på.

Ingen kan ta dig upp ur det här hålet åt dig. Bara du kan ge dig den bekräftelsen och självförtroendet du behöver för att må bättre.

Jag har själv varit nere i diverse hål. Provat det mesta i flyktväg (fysisk flykt (flytta runt), mental flykt (dataspel mm), berusningsmedel, ligga runt, etc etc). Det hjälper inte. Det är plåster på benbrott.

Det är jobbigt, det tar tid, men det enda man kan göra är att jobba på sig själv. Vara envis och tålmodig. För många hjälper kontakt med en bra KBT-terapeut. Utvärdera vad du behöver för att må bra här i livet, det tog några år för mig att inse vad jag behöver. Just nu kämpar jag för att få pusselbitarna att falla på plats, och nu när jag vet hur dom ser ut så blir det lättare och lättare. Om du börjar känna dig suicidal ska du definitivt be om anti-depressiva. Själv har jag valt att inte ta antidepp-tabletter, men det är bara för att jag vet att trots att jag mår dåligt så hoppar jag inte i sjön så att säga. Tar dock rejäl daglig dos D-vitamin höst-vår, vilket hjälper mig.

Så, för att sammanfatta: Kontakta din vårdcentral och be om att få prata med en psykolog. Se till att dom ger dig en remiss till KBT, eller om du har råd, ring själv och boka en tid hos en KBTare.

Mitt recept som har hjälpt mig ur depression:
1. Ta reda på vad som får mig att må bra, både i det lilla (d-vitaminer, motion, hästtid) och det stora (bo i ett hus, ha ett jobb som jag trivs i oavsett hur "fint" det är, våga satsa på Kärleken, etc etc).
2. Börja få pusselbitarna på plats. Det lilla är lättare att fixa än det stora. Räkna med att detta är ett livsprojekt.
3. Inte förakta rutiner. Rutiner är bra. Om du bara klarar av att kliva upp ur sängen och borsta tänderna en dag, gör åtminstone det. Försök få mat-rutinerna på plats först, ät minst 3 mål mat om dagen, om det så bara är 3 tallrikar fil. Försök sen få motionsrutiner. Sen kan man ta itu med sömn, städ, etc etc.
4. Sätt upp små små mål av "nyttiga saker". Ex: idag ska jag diska i 5 minuter. När du klarat det målet, ge dig själv beröm! Ge inte dig själv skit för att det "bara var 5 minuter".
5. Tillåt dig själv att ta en paus. Det är ok att inte orka ibland.
6. När du inte längre mår tokdåligt hela dagen, kan du börja fundera på att hitta vänner. Kurser, internet, etc. Finns många trådar om det :).
7. Försök ta motgångar med ett "jaha, suck, ibland blir det såhär, imorrn är en ny dag" istället för ett "ånej-panik-jag-är-sämst-vad-är-fel-med-mig". Det är inte lätt, det kommer inte lösa sig på direkten, men det blir bättre :).



Det är inget fel på dig :). Deprimerad kan alla bli! Men man måste ta itu med det, för att börja må bättre :).
 
Sv: Ner mot botten, hur kommer man upp :(?

Jag är nog inte där i riktig depression än(tror jag).

Äter, tränar har rutiner men INGET jobb...

Men det ena hänger ihop med det andra, utan jobb -dåligt mående. Mår man dåligt anställer ingen mig :(.
 
Sv: Ner mot botten, hur kommer man upp :(?

Är det ett jobb du vill ha? Eller är det rätt jobb du vill ha?

Vad är det för jobb du söker? Vad finns det för alternativ?

Om du ändå inte har någonting som håller dig kvar där du är, söker du dig till andra ställen? Finns de jobben du vill ha någon annanstans i Sverige? Finns de i Paris? New York? Sydafrika? Asien? Australien?
 
Sv: Ner mot botten, hur kommer man upp :(?

Det är rätt jobb jag vill ha, kommer på intervju efter intervju som jag sumpar av olika anledning. Fick dock lite hjälp med det igår så jag ska slipa på min presentation och mitt uttryck. Det är mig det är fel på och jag som måste förändra mig. Det är hur jag ska göra det, ensam,ensam och ledsen.

Imorgon är det en ny chans till mitt drömjobb och då måste jag vara i strålande form, pigg, glad och fantastisk så att de väljer mig bland 150-200 andra:crazy:!

Jag har högskoleutbildning och har jobbat länge inom yrket så att byta till ett vilket-jobb-som-helst skulle vara ytterligare en bock till på min värdelöshets-lista.
 
Sv: Ner mot botten, hur kommer man upp :(?

Jag trodde också att jag var värdelös om jag inte tog ett jobb som matchade min utbildning. Tack och lov så släppte jag det bagaget (krav jag ställde på mig själv, krav jag trodde att min släkt ställde på mig) och trivs nu svinbra som telefonsupport på ett stort telekom-bolag :). Supertrevliga kollegor och jättebra stämning, lagomt med utmaningar, inte ett rent sälj-jobb och lagom socialt. Jackpott för välbefinnandet!

Pretentioner om att jag måste ha ett "fint" jobb höll på att förstöra mitt liv.

Man ska ha ett jobb man mår bra av, punkt slut. Vad behöver en arbetsplats innehålla för att du ska må bra av den?
 
Sv: Ner mot botten, hur kommer man upp :(?

Jag söker själv jobb och trots att jag är utbildad lärare så finns det inte många lediga jobb jag är behörig till men söker det som finns plus allt annat med :)
Har sökt jobb som tar 3 timmar att pendla till.
Kan inte flytta i nuläget pga vårdnadstvisten och att min dotter behöver ha mig nära under veckorna hon är hos pappa.
 
Sv: Ner mot botten, hur kommer man upp :(?

Jag håller tummarna för dig imorgon. Försök göra något du tycker om innan du åker iväg på intervjun alltså något som får dig vid gott mod och humör.
 
Sv: Ner mot botten, hur kommer man upp :(?

Jag trodde också att jag var värdelös om jag inte tog ett jobb som matchade min utbildning. Tack och lov så släppte jag det bagaget (krav jag ställde på mig själv, krav jag trodde att min släkt ställde på mig) och trivs nu svinbra som telefonsupport på ett stort telekom-bolag :). Supertrevliga kollegor och jättebra stämning, lagomt med utmaningar, inte ett rent sälj-jobb och lagom socialt. Jackpott för välbefinnandet!

Pretentioner om att jag måste ha ett "fint" jobb höll på att förstöra mitt liv.

Man ska ha ett jobb man mår bra av, punkt slut. Vad behöver en arbetsplats innehålla för att du ska må bra av den?

Brinner för mitt yrke och älskar det! Får man önska så är ju trevliga, välsinnade kollegor, bra stämning, lagom utmaningar och en utvecklingsfokuserad arbetsgivare!
 
Sv: Ner mot botten, hur kommer man upp :(?

Jag håller tummarna för dig imorgon. Försök göra något du tycker om innan du åker iväg på intervjun alltså något som får dig vid gott mod och humör.

Tack! Håller på med min genomgång och om jag tänker på vad jag säger och inte talar ner mig själv så kan det gå bra...

Den här arbetsgivaren skickade personlighetstester som skulle göras snabbt, gjorde dem samma kväll och de ringde upp morgonen efter och bokade in intervju inom några dagar. Då hade inte ens ansökningstiden gått ut så de känns som de är intresserade varjefall!
 
Sv: Ner mot botten, hur kommer man upp :(?

Tro på dig själv! Det låter ju jättebra att de har ringt och vill träffas innan ansökningstiden gått ut! Det kommer gå bra!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 526
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp