Nekad föräldraledighet

Zewz

Trådstartare
Vi fick igår reda på att arbetsgivaren lagt en utbildning/föreläsning närapå en heldag en söndag i oktober. (Vi jobbar korta helgpass på mitt jobb, men schemat läggs i samråd med arbetsledare så det brukar inte bli några problem.)
Men nu är alltså en söndag klubbad. Jag är skild, med två barn, och den här söndagen har jag naturligtvis mina barn. Mina föräldrar bor tolv mil bort så det känns inte aktuellt att ringa hit dom för det, så jag anmälde föräldraledighet. Såg nu ikväll att den är nekad. Kommer naturligtvis ta kontakt med min arbetsledare imorgon men det här känns helt sjukt. Vad tycker de att jag ska göra av mina barn de där 6 timmarna? Lämna dom själva?
 
Jag håller med dig om problemet. Jag gör så här:

1. Försöker byta med pappan
2. Ringer min mamma (20 mil bort)
3. Ringer pappans mamma (20 mil bort)

Annars har jag ingen lösning.
 
Jo, jag kanske kan byta med honom, men det känns tråkigt att behöva krångla bara för att arbetsgivaren trilskas. Läser mig till att föräldraledighet bara får nekas om den innebär störningar i verksamheten, och det är inte fallet här.
 
Jo, jag kanske kan byta med honom, men det känns tråkigt att behöva krångla bara för att arbetsgivaren trilskas. Läser mig till att föräldraledighet bara får nekas om den innebär störningar i verksamheten, och det är inte fallet här.

Ansökan ska lämnas in i god tid också, typ två månader innan minst. Plus att man inte har hur många perioder som helst per år.
 
Ansökan ska lämnas in i god tid också, typ två månader innan minst. Plus att man inte har hur många perioder som helst per år.
Jo, men jag kan ju inte meddela föräldraledighet om jag inte vet att jag förväntas jobba. Jag var inte schemalagd berörd dag förrän idag.
Jag har bara haft en kortare period tidigare i år.
 
Jag hade stått på mig om föräldraledigheten. Finns inget absolut krav på att det ska anmälas minst två månader innan utan så snart som möjligt som gäller, det har du ju gjort. Är det ingen påtaglig störning så får arbetsgivaren backa, i synnerhet när du har de skäl du har. Begär möte med chefen och stå på dig, hänvisa till lagen.
 
Vi fick igår reda på att arbetsgivaren lagt en utbildning/föreläsning närapå en heldag en söndag i oktober. (Vi jobbar korta helgpass på mitt jobb, men schemat läggs i samråd med arbetsledare så det brukar inte bli några problem.)
Men nu är alltså en söndag klubbad. Jag är skild, med två barn, och den här söndagen har jag naturligtvis mina barn. Mina föräldrar bor tolv mil bort så det känns inte aktuellt att ringa hit dom för det, så jag anmälde föräldraledighet. Såg nu ikväll att den är nekad. Kommer naturligtvis ta kontakt med min arbetsledare imorgon men det här känns helt sjukt. Vad tycker de att jag ska göra av mina barn de där 6 timmarna? Lämna dom själva?
Med en stor brasklapp om att jag inte har koll på lagstiftning kring föräldraledighet eller förskola men... Helt sjukt tänker jag inte att det är? Känns ju inte som att AG lagt utbildningen där för att jävlas liksom, och om det är en utbildning alla ska få så är det väl rimligt om ledigheten nekades? Om du jobbar helg borde du väl dessutom ha rätt till barnomsorg då (hänvisning till brasklapp återigen)?

Jag hade nog:
Frågat om byte av dag med pappan
Bett familjen om hjälp
Bett vän om hjälp/liknande om det finns
Pratat med arbetsgivaren för att hålla en god relation till denne. Det finns kanske en anledning till att just du bör närvara dessa timmar?
 
Vi har också en del utbildningar och liknande på min arbetsplats som någon entusiastisk personalavdelning hittar på är obligatoriskt, men som sällan (för att inte säga aldrig) ger någon som helst nytta till oss som jobbar i den vanliga verksamheten. Om inte arbetsgivaren säger att det är obligatoriskt hade rent krasst ingen kommit. Och om arbetsgivaren säger att det är obligatoriskt förstår jag faktiskt om man nekar föräldraledighet (och semestrar) för är det obligatoriskt för en så ska det vara obligatoriskt för alla. Jag har flera kollegor som satt i system att anmäla vård av barn (barn som ännu inte uppnått skolpliktig ålder) varje gång vi har en sån utbildning, eller ett möte som de inte vill gå på, och det är faktiskt rätt frustrerande för oss andra som inte heller vill gå men inte har några barn att skylla på. Nu vet jag ju inte hur det ser ut på just din arbetsplats, men om det är folk som satt det i system även hos er så är det jättetrist att det nu drabbar dig som varit oskyldig innan, men jag förstår arbetsgivarens ståndpunkt.

Jag hade i ditt läge först börjat med att ta en dialog med pappan om han kan tänka sig att byta dagar. Steg två att prata med din närmaste chef.
 
Skrev och fick följande svar av min arbetsledare.

IMG_0693.jpeg


Troligen har de fått mer protester då flera av mina kollegor också hade förhinder då de planerat annat eftersom vårt vanliga schema redan var lagt för aktuell period.
Alla nöjda och glada :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp