Nej Spillers ska inte säljas mer!!

D

Dundret

Vad gör man då?? Mina foderproblem var äntligen lösta med hästen efter massa kämpande. Detta älskar han och han lägger på sig mer o mer för varje dag. Ser lugn och harmonisk ut. Så ska det slutas säljas nu bara för det!

Jag har pratat med Skånes återförsäljare tror jag, han tar in det i Sverige och säljer vidare till iallafall Landäng. De hade ett liknande foder som tom var lite mer uppskattat som tydligen skulle motsvara Senior Conditioner mix som jag har.
Heter Veteran mix eller nåt. Men han sa aldrig vilket fodermärke. Är inte det Eggersmann?
Usch jag vill inte byta foder igen.. Men jag har ju inget val Spillers finns inte här, och det var tydligen alldeles för svårt att få in i Sverige så de har slutat. shit!

Nån som hört talas om det?

Hur är det i andra delar av Sverige? Ska det sluta säljas där med?

Sen undrar jag om jag byter till den här Veteran mix som han prata om, hur tvärt kan man byta då? Detta var tydligen också müsli som var väldigt likt Spillers Senior? För min Spillers är slut den räcker bara till idag sen är den slut. Och hästen VÄGRAR foderjäst, som kunde underlättat bytet.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nej Spillers ska inte säljas mer!!

Varför är just det fodret bäst för din häst? Har det speciella värden som inget annat foder har eller nåt speciellt innehåll som inte något annat färdigfoder har? Eller var det just att detta är det enda han är villig att äta i de mängder som behövs?

Tänkte på att man borde kunna hitta nåt med likvärdiga VÄRDEN iaf ( energi och protein).

Hästen är för det första krånglig med maten. Han äter det han får i en viss period sen tröttnar han och tillslut matvägrar. Med vissa foder fortare, nästan direkt som tex linfrökaka, foderjäst. Vissa som han ätit i 2-3 månader utan att vägra har han inte hållt hullet på även om foderstaten är uträknad.
Förra vintern åt han lucernpellets, olja och lite korn + fri tillågn på hösilage. Där börja han få fin form, men innan det gav riktiga resultat vägra han äta det tillslut.

Korn och havre funkar inte, även om det skulle passa in i foderstaten så blir han konstig i magen och i kroppen. Stirrig, frustrerad precis som magen inte kan bryta ner det och spända muskler.

Spillers Senior Conditioner prova jag sen, aldrig har han varit så mattokig och kastat sig över det. Kroppen börjar bli riktigt fin och magen med. Han har varit lika tokig och lika stor aptit nu i en månad.
Får även 1 dl olja och lite kli + bete dygnet runt. Och man ser riktigt att han mår bra, kroppen har en helt annan form.

Detta fodret är ju speciellt för äldre hästar och jag tror han behöver det. Det är anpassat för äldre hästars matsmältning, lättupptagligt och fettrikt. Och överlinjen börjar bli rundare och rundare för varje dag.
Han får 1 kg spillers nu, har ökat det sakta upp till detta i en månad. Jag var rent salig att han blivit den häst som jag aldrig trodde han kunde vara. Mattokig! Det ska ju hästar vara, men aldrig han förrän nu. Men nu ska det sluta säljas och jag har ångest. Ska det nu bli som förr igen? Jag orkar inte.. Kommer han villa äta ett annat foder?

Detta är det enda foder han verkar vara villig att äta, utan att det behövs stora mängder. Det verkar som detta är hans foder, det har rätt sammansättning för honom.
Foder med likvärdigt MJ och protein tror jag inte funkar, för det är själva sammansättningen. Det måste vara rätt sorts amoniosyror. Och det vet jag inte själv hur. Men det jag bara vet att det måste vara så, för jag har provat andra foder med likvärdigt näringsvärde i MJ och Protein, blandat eget foder med likvärdigt. Men det funkar inte.. Så det måste vara mer som spelar in.

Senast ändrad av en moderator:

spillers har en ny importör till Sverige. skulle tro att det är den gamla du pratat med. gå in på den engelska sidan där finns nummer till den nya importören.

Säkert gamla nyheter, jag är inte så bevandrad i müslievärlden men Svenska foder säljer Spillers såg jag idag.
/U

KL

Hej! Jag har ingen aning om vilket foder du pratar om....men...ett litet tips kanske....

Det verkar som att du bor i skåne, jag har hittat "mitt" foder hos en tillverkare där. Han har ca 40 års erfarenhet av foder. Han har själv fullblod (vilka kan vara himla petiga med maten) och han köper in alla råvaror = han har full koll på kvalitén = MYCKET BRA! Många fodertillverkare har bönder som odlar på kontrakt till dom. Blir det ett oår är tillv tvungen att köpa oavsett kvalité och får istället "pyttsa" i det som fattas efteråt. Fodret jag pratar om är ett musli foder. Att det dessutom tillverkas i skåne betyder ju att du drar ditt strå till stacken för miljön :idea:

Är du intresserad kan jag Pm:a dig. Antar att man inte får skriva här vad fodret heter.

Mvh Lena

Undrar om det är samma som jag precis har börjat prova. Tillverkas det ungefär i mitten av Skåne?

I närheten av Höör... Om det är i mitten av Skåne vet jag inte riktigt..:o:o

Mvh Lena

I närheten av Höör... Om det är i mitten av Skåne vet jag inte riktigt..:o:o

Mvh Lena

Jag letar inte foder, jag är lycklig över lucernet :). Köpte dock lucerne idag på Svenska Foder och såg Spillers där och det var kort datum på vissa säckar (och inte mycket dyrare än billiga lucernen/kg så jag köpte en för att jag var nyfiken (har inte provat så mycket spännande fodersorter) och just nu kan mitt sto verkligen vara värd lite lyx ;).

Däremot tycker jag att det är mycket intressant att det tillverkas müsliefoder i Skåne, och jag tycker det är extra intressant att det går att beställa en egen komponerad blandning(om vi tänker på samma företag). Kommer jag någon gång att stå på ett stall med sämre foderdeal eller om mitt sto behöver specialmat låter det absolut intressant!

Hur som helst så tackar jag för tipset :)
/U

Äh, det är jag som är korkad. :o Skrev "knapplån" i inlägget samtidigt som jag skriver att "du" bla bla bla. Så egentligen var inlägget till TS...Fast du fick ju tipset iaf, och ja, vi menar nog samma tillverkare...:D

Eller så är det jag som är det ;) som missade KL.. ;)
Jag har iallafall hört många som är väldigt nöjda med det fodret vi båda tänker på.
/U

Även vi kör med detta Höör tillverkade müslifoder, och är fantastiskt nöjda!

Liknande trådar

Hundhälsa Min vovves foder ska tyvärr sluta säljas här i Sverige så jag behöver leta reda på ett nytt. Det är jävla skit eftersom hon är...
2
Svar
34
· Visningar
2 894
Senast: Lona
·
Foder & Strö De trådar jag hittade var såpass gamla att det var få som hittat fodret i Sverige. Är det någon som har erfarenhet av deras foder...
2 3
Svar
41
· Visningar
11 635
Senast: Elin_B
·
D
Foder & Strö Min häst är 18 år i år och är väldigt pillig med maten. Inte bara att han är kräsen utan behöver verkligen ro om man vill han ska äta...
Svar
8
· Visningar
1 144
Senast: Centaur
·
Foder & Strö I senaste numret av den tyska hästtidningen Cavallo har man gjort ett test av foderrådgivning hos olika foderproducenter. Alla fick...
Svar
4
· Visningar
1 470
Senast: majola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka