Nej! Min misse!

bananabambi

Trådstartare
:crazy: Min lilla katt som bor kvar hos mina föräldrar, är dålig. Hon har varit borta i flera dagar, och nu har hon kommit hem, linkandes. Hon har antagligen feber också, är varm. Och gnäller när man tar i henne.

Och inte tänker mina föräldrar låta henne åka till vet förrän i morgon, det finns ingen jourveterinär här omkring som tar smådjur. Det är Strömsholm i sådana fall, och dit kunde de inte åka :( Hade jag inte jobbat hela helgen hade jag åkt med katten, men det är en omöjlighet. Jag jobbar till 21 ikväll, har ingen chans att kunna åka tidigare eller smita ifrån jobbet.

Missen äter och dricker bra, och både går och springer, men på tre ben. Hon har ont i höger sida, och stöjder inte på bakbenet.Och sover mest.

Åh vad jag känner mig otillräcklig, jag vill inte vara på jobbet när Lilla Katten mår dåligt. Jag vill åka med henne till vet, det skulle jag ha gjort igår redan om jag hade blivit informerad om det redan då.

Undrar så vad det är hon gjort :cry:

13 år gammal och oförsäkrad, usch vad ont i magen jag har. Tänk om... :cry:

Du kan ringa och sjukanmäla dig kanske?

Hoppas att det inte är något allvarligt. Men det lär kosta en hel del pengar att göra henne frisk om hon är oförsäkrad. Hoppas att inte dina föräldrar väljer den lätta vägen isåfall..

Det kan ju vara så att benet "bara" har gått ur led.
Det har hänt en av mina katter en gång.. Det ordnar dem ju lätt..

Värre är det ju om det är något i skelettet.. ( brutet, spricka eller något. )

Hoppas det går bra!

Vi har alla katterna ( 8st) försäkrade.. en av dem har just varit på sjukhuset. Skulle vi inte haft försäkring skulle det kostat oss över 15 000 kr men nu blev det "bara"
4-5 000kr. Men vad gör man inte för sina älsklingar.

Jag har faktiskt kollat med en vikarie för morgondagen "utifall". Man vet ju aldrig.

I vilket fall som helst så ska mamma åka in med missen i morgon, jag jobbar som sagt men kan följa med om det behövs.

Jag hoppas också att det inte är något allvarligt, usch stackars liten katt. Jag vet faktiskt inte hur mina föräldrar skulle göra, men jag går in och betalar om de inte har råd med vården, helt klart att jag gör det. Men sedan måste man ju också överväga vad som är bäst för katten, utan att ekonomin med i bilden.

Nej, jag ska inte ta ut något i förskott nu.

Jag var hemma och tittade på henne nu.

Hon är varm om nosen, jag tror hon har feber. Vill bara ligga ner och går inte om man inte lockar på henne. (Hon blev jätteglad när jag kom, upp och haltade och la sig hos mig :love: :cry:) Jag hade med mig burkmat som hon älskar och det åt hon. Jag kände lite på henne, och hon var inte svullen på benet. Men hon stödjer inte på det alls, dock ligger hon ner på den onda sidan. Hon reagerar inte alls på om man klämmer/trycker eller rätar ut/böjer benet. Dock gnäller hon när hon råkar sätta ner det i marken. Så fort hon reser på sig går pulsen upp något enormt och hon får nästan som frossa. Men när hon ligger är hon lika kelig som vanligt, spinner och vänder upp magen.

När jag bodde hemma fick vi den här katten, hon är en liten hittakatt som kom till oss från en närliggande bondgård. Jag kunde inte ta henne med mig när jag flyttade, så därför har hon bott kvar hos mina föräldrar. Hon har alltid varit som "min", men nu när jag flyttat är det mina föräldrar som har hand om henne.

Mina katter som jag har nu har jag försäkrade.

Det går inte att känna utifrån om ett djur har feber. Tempa henne, hon bör ligga på 38-39 grader. De kan bli jättehalta av tasskador, så kolla igenom tassen så det inte sitter ngt där.

hur har det gått för dig med katten? Har hon varit hos vet?

Hoppas det inte är allvarligt!

Hon har alltid sval och fuktig nos, nu är den sprick-torr och fruktansvärt varm, plus att det rinner ur den. Jag sa inte att hon hade feber, jag sa att jag trodde det. Man kanske inte kan känna det, men man jag tyckte att jag kunde se det.

Jag har kände igenom tassar och annat men hon reagerade ingenting. Inte när man klämde, inte när man drog. Det satt heller ingenting i tassen, och inga öppna sår.

Vi var hos veterinären igår.

De kände och klämde och drog och böjde, men kunde inte säga någonting exakt då de inte kan röntka henne här. Men hon trodde att det var en fraktur i höften, kissen saknar känsel i benet så det var antagligen någon blödning också. Efterson katten är hela 15 år och oförsökrad så är det ju inte aktuellt med en operation. För min del skulle jag kunna lägga ut de pengarna, men just när kissen är så gammal så är det bästa för henne antagligen inte det. Så veterinären ansåg att vi skulle vänta i alla fall en månad innan vi fick ta det tunga beslutet. Det enda vi skulle vara uppmärksamma på var så hon klarade att bajsa. Men hon tyckte att om kissen inte har ont efter en dryg månad så skulle hon klara sig bra, även om hon inte fick tillbaka kapaciteten i benet till 100%. Så det lät ju positivt. Vila och bra mat.

en hel månad.. :confused: är inte det lite taskigt? om hon har så ont??

Låter väl taskigt och okänsligt men jag är tvärt om Jätte känslig och tänker på den stackars kissen.. :cry:

Hur mår hon?

Finns det inte nåt ställe dit de kan remittera kisse för röntgen???
En månad är väl lång tid om det nu skulle vara så att hon har en fraktur, då är risken att det läker konstigt osv.

Det var inte för att vara besserwisser utan för att många tror att man kan känna det på noset, vilket man inte kan. Men man kan självklart se på sin katt när den inte mår bra.
Frakturer i pelvis kan läka fint utan att man gör ngt, men jag tycker att man bör ta en rtg för att se hur det ser ut.
Katter kan även få tromber i de kärl som går ner till bakbenen de blir då kalla om benen och kan inte styra dem.

Det är ju inte riktigt så att hon ska få gå och ha ont i en hel månad utan att vi gör någonting. Har hon ont och det inte blir bättre åker vi givetvis in med henne igen.

Men som läget är nu så mår hon mycket bättre. Hon har återfått lite av rörligheten i benet, och använder det till viss del. Hon stödjer inte på benet helt, men hon använder det.

Hon sover ganska mycket, men äter och dricker ofta och i små mängder.

Hon har dock blivit mager och tuffsig, hon har blivit väldigt gammal den här sista veckan. :(

Men hon har altid varit en aktiv råttfångare, tagit ett par råttor varje dag den här sommaren, och från att varit i bra kondition till att bara vilja gå från sängplatsen till matskålen tär såklart på henne.

Men hon mår bättre, dock inte bra. Hon är glad och gosig och vill vara med och vill bli gosad med, och hon går bättre än tidigare.

Jo, det finns röntgen en bit härifrån. Men, veterinären ansåg att eftersom katten är gammal och oförsäkrad så var det bästa att avvakta. Om hon genomgår en röntgen och de hittar något så har vi ändå ingen möjlighet att göra någonting, då et operation blir för dyr. Då kommer hon få somna in, och det överväger vi som det är redan nu, utan att hon behöver genomgå en röntgen.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 585
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 087
Senast: Imna
·
Kropp & Själ I några månader har min mamma varit sjuk, sen upptäcktes det att hon har lungcancer. Tyvärr är den obotlig men med behandling kunde dom... 2 3
Svar
55
· Visningar
5 001
Senast: lizzie
·
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 756
Senast: Pancakes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna