Nej alltså nu blir jag galen, hon kissar överallt!

Scarry

Trådstartare
Har ett sto här hemma som är totalt hopplös! Det går strö i mängder till den här damen (= dyyyyrt) på grund av att hon kissar överallt i boxen.
"Jag skvätter lite här och lite där, och så lite i det här hörnet och så går vi till nästa hörn, och så på mitten.... Så där, har jag vattnat heeeela boxen nu?"
Och inte nog med det, bajsar gör vi också i varje hörn, framför dörren, längs med väggen och så måste vi ju dessutom trampa ut allt till små, små lortar som är totalt hopplösa att få upptagna! :mad: Vareviga dag så är man tvungen att tömma minst halva boxen på strö! Har försökt med olika sorters strömaterial till henne, alltid samma resultat. Har försökt att lägga in begränsad fri tillgång på hö till henne, men samma visa varje dag. Har försökt allt jag kommer på men boxen ser ut som gud vet vad vareviga dag!
Hästarna står ute varje dag, hela dagarna, så det är inte det att hon är instängd långa stunder. Hon har dessutom en stor och rymlig box (9 kvadrat till en litet sto som det skulle räcka med 5 kvadrat till enligt lagen) så det är inte så att hon inte har rum att röra sig utan att trampa ut allt.
Finns det någon som har tips på hur man ska göra med en extrem lortgris?

Sv: Nej alltså nu blir jag galen, hon kissar överallt!

Nej men det låter som din häst boxvandrare, så antingen väljer du lösdrift till din häst eller så får du helt enkelt acceptera att det är som det är.
Har själv en sådan häst, han gick tidigare i lösdrift, nu fungerar det inte av olika skäl så han har därför stallats in. Ja det blir grisigt, men vi har numera halmpellets i hans box så det har hjälpt en del faktiskt, och även att man slipper mocka ut sådana stora mängder strö dagligen.

Orolig mage?

När mina hästar varit stökiga i boxen har de generellt varit oroliga i magen. Jag skulle för säkerhets skull kolla mineral balansen i foderstaten och sätta in mag/tarm/bakterie balans till att börja med.

Sen skulle jag lägga tjockt lager med kalk i botten (2-3 cm lager) och därefter 3-4 dm tjockt lager med torv. Jag skulle därefter inte röra ner i botten på torven utan endast ta träck/kiss som är på ca den översta dm (riktigt noga) till vardags och mocka ner i botten ca 1 ggn i veckan. Skaka inte grepen utan ta hellre under en period ut lite ren torv till fördel för att du inte smular sönder träck än mer i "bädden".

Det brukar bli betydligt bättre även om det tar 3-4 veckor för att få det bra om man kör på såhär viktigast är att det är så mycket torv att ytan även efter natten känns torr och ren.

Efter att ha haft 2 såna ston på raden bestämde jag mig för att inte ens titta på ston sista gången jag skulle köpa häst så jag förstår precis vad du jobbar med.

Hej!
Har ju också en sån där elvisp till märr....
Alltså, dom är inte kul!
Fick hem henne förra vintern, då stod hon på spån eller spånbotten och halm. Inget var bra. Gick åt mer strö till henne än vad dom andra 5 gorde av med till sammans.
När det var bara spån så hade hon nästan inget kvar i mitten på boxen vid morgonen, allt låg i vallar runt väggarna.
Och all gödsel söndertrampat i mikroskopstora "bitar"!
I höst så har jag grundat med torv! Och så spån över.
Torven ligger still så det finns alltid botten kvar om damen skulle vilja ligga ner. Och faktiskt så ligger det mesta av spånen också kvar där. Visst, hon är ju fortfarande inte KUL att mocka hos men det är 1000 gånger bättre! Jag gör som så att jag lägger in spån vid behov, ca en gång/vecka, men då ganska mycket och sen så tar jag faktiskt bara ut det värsta under tiden. "Skrapar" ovan på torven så jag inte tar upp den och gör som vanligt i övrigt.
Man får nog leva med att det inte går att få det HELT rent varje dag med en sån här häst?

Det är ju en fördel om din häst kissar lite överallt för då blir det jämnare med fukten i bottenlagret av torv och då binder det ihop mycket bättre. Jag har fått vattna lite här o var innan det blev som det skulle.
Har du inte testat med torv så tycker jag att du nog ska prova, för mej är det en fantastisk hjälp!

Jag håller med Boj. Lösdrift eller accepera snällt.

Mitt sto är likadan, jag släppte henne på lösdrift och fick helt plötsligt massa tid över... Nu står hon tyvärr på box igen och det är bara att mocka, mocka, mocka. Mycket halm tycker jag hjälper mot att det blir äckligt, dessutom står hon nu på sandbotten som släpper igenom mycket av kisset.

hade också ett sånt sto, ochg det var så jobbigt!!!! hade halm och torv ( inte samtidigt) sen testade jag spån, och då vart hon renligast i stallet, så antar hon trivdes bäst med det.

Har du stallet hemma? Isf kanske du kan mocka lite en sväng när du nattar? Det gör jag med mina, även om de inte är grisiga alls, antingen tar jag in kärran, eller så kastar jag allt i ett hörn.

Har din häst fri tillgång på saltsten?
Dricker den mycket?

Testa att ta bort saltstenen :)

Min förra ponny var likadan. Varje dag fick jag tömma 2/3 av boxen. Han kissade i mitten och sen blandade han runt allt. När vi bytte från halm till ren torv blev det lite lite bättre, men i slutänden var det bara att acceptera.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Tillbaka