Negativt om Slowfeeding nät

SkorpSmulan

Trådstartare
Jag skulle vilja höra lite tankar från de som inte gillar slowfeeding nät, negativa erfarenheter och varför det inte är halleluja bra ;).
Jag vet att de finns t.ex hästar som fastnat i dom osv och jag har försökt söka men hittar inte.

Sv: Negativt om Slowfeeding nät

Det verkar viktigt att kolla så att hästen verkligen noppar i sig stråna med läpparna och inte står och rycker i nätet med tänderna. Jag har förstått på andra som skrivit att näten kan slita på framtänderna om man har otur.

För mig är utöver risken att fastna det mest negativa den vinkel hästarna hamnar i så som de flesta har dem. Tänderna slits mycket om de äter med huvudet högt.
Jag vill ha mina hästar i många år. Och vill gärna slippa hålla dem vid liv med gröt etc. :)

Hej!

I teorin gillar jag idén. I praktiken är min häst så glupsk att det inte gör någon skillnad mot att inte ha det. är jag stog och vi hade nät gjorde det ingen skillnad på någon av hästarna- de andra var vana vid hel fri tillgång så det var inte av rädsla att maten skulle ta slut, det bara hjälpte inte på någon av dem.

Så en sak till som är negativ är att näten kan lura folk att tro att det kommer hjälpa "snart" och så har de lika feta hästar som innan.

/Lavinia

Jag testade på min pålla innan jul.
Jag vågade bara två nätter eftersom hon rev ner nätet och det låg sedan tomt i boxen på morgonen.

Jag ska tillägga att hon verkade äta bra ur det, men jag tror att hon blev frustrerad sedan när det var tomt och rev helt sonika ner det. Hon är av sådan sort som vevar med frambenen för att visa att något inte är helt OK. Oftast händer det på stallgången, antingen ska hon bajsa (hon gillar verkligen inte att stå i sitt eget bajs) eller så är matte bara långsam.
Metallspännena var bara ett minne blott. De flätade balsnörena höll bra, och en maska gick sönder i nätet.
Eftersom jag inte vill ha det så högt upp att hon inte kommer åt det med eventuella vevande framben, så får hon bli utan.

Senast ändrad:

skaderisken att fastna är sekundärt frågar du mig om man hängt det vettigt som sig bör och ffa högt med skodd häst.
de större problemen är nacken och tänderna. detta har varit känt för hästar som ätit i högläge ur foderhäckar som var gamla modellen sen länge, och är etablerat både hos equiterapeuter och veterinärer att det innebär ett slitage/spänning på nacke och tänder om det sker konstant och permanent som fodringsmetod under längre/permanent tid.

du bör kunna hitta på nätet ang. negativa aspekter. dock finns det säkert inga forskningsresultat på just Smhn än eftersom trednen tagit fart det senaste. däremot som sagt om du kolllar höhäckar/hönät som som sagt är samma variant fast i annat syfte så att säga, och funnits i evigheter på marknaden.

Att fastna var bara ett t.ex, mina tankar går som alla andra här i tråden men det mesta jag har funnit att läsa är bara positivt så jag vill höra andras tankar om de negativa aspekterna.

Just nacke och tänder är det som jag är mest fundersam om på mina egna hästar men att bara tänka tanken är svårt att använda som argument emot, det är bättre att även ha andras tankar och erfarenheter i ryggen så att säja.

Tack för tips, ska söka mer på höhäckar och hönät.

Det finns någon hyfsat nytt examensarbete kring den gamla hästen som någon på SLU gjort. Där togs bl.a. upp ätpositionens vikt för tändernas slitage. Det hänvisades till någon studie man gjort.

Det tycker jag är applicerbart på hur de flesta har sina nät.

Den studien och även artikeln borde vara rätt enkel att hitta.

Min häst både fastna en gång samt fick problem
med nacken.. Tog bort nätet och nacken är nu nästan helt
bra igen.. Tog bara två månader hmmm

Så nej.. Aldrig mer hönät hängandes iallefall.

Jag har fyra hästar som får ett mål av fyra i slowfeedingnät.
Alla får insläppshöt i nätet, den stora ponnyn för att den tigger ngt fruktansvärt när maten tar slut, och det oftast är folk i stallet vid den tiden. Jag förlänger ättiden helt enkelt.

De tre småttisarna får också sitt insläpp i nät för att förlänga ättiden. Ingen av dessa hästar är direkt sådana typer som man ställer på fri tillgång.

1467388_10152031484531676_1569041851_n.jpg

Finns ju hästar som stärker sin oliksidighet med näten med.
De som är böjda åt ett håll sas och äter åt samma håll hela tiden, rycker sidledes. Så de tränar sig i den muskulaturen och det rörelsemönstret.

Om det inte gick att byta maten till käk med sämre värden och ev mindre smaklig. Så man inte suger i sig allt på några minuter hade jag funderat på en lösning med näten lågt och en skyddande vägg mot hästen.
Då måste man så klart ha stor nog box.
Men till så små borde det ju gå att ordna.

Använt på rätt sätt finns det många fördelar med nätet. Vi har halm i det ute i hagen och lösdriften. Lättstädat och hästarna kan stå och småäta ifall dom vill. Har haft med nätet fyllt med hö på kurs. Jättebra när man är borta och vill ha lång ättid och lite spill.

Enda negativa jag kan bidra med är att de inte fungerar ;). Ens med trippla nät. (För mina ponnyer thats it).

Ang slitage så är det säkert individuellt. Men min ena som i flera år åt i princip alla sin mat genom SMHN (enkla, dubbla, trippla), annan typ av begränsare (t ex lock med hål i) eller munkorg (hink eller gg) fick NOLL påverkan på tänderna. Tre år senare fanns noll och intet att göra på tänderna, inte ens minsta lilla hake någonstans, ingen felslitning etc.

Däremot kanske en gammal häst, eller en häst som i grunden inte har ett helt korrekt bett reagerar annorlunda. Tilläggas ska att min INTE åt "fint" utan ryckt och slitit osv. Gett både i nät lågt, lite högre, i nät i låda, nät på mark etc. Alla möjliga varianter. Inga nackproblem heller (kollas regelb av kiropraktor). Men som sagt, mina erf bara. Min shettis fick heller ingen påverkan på tänderna av samma sak, om än något år kortare. Men även han hade ett himla korrekt och komplicerat bett från början. Han åt lite mer städat, men bara lite.

Har haft sådant till min häst men det går fetbort. Han rycker och sliter i näten. Skakar huvudet upp och ner för att få ur maten, vilket han får alltför snabbt så ättiden förlängs inte nämnvärt. Funkar kanske på hästar som bara pillar ut höet. Men jag oroar mig för ätställningen och väntar bara på rapporter som förkaster näten (vilket jag tror kommer förr eller senare). Tycker synd om de hästar som enbart får sin mat i dessa nät.:(

Men det är ju en bra affärsidé till de som säljer dem, men jag tror inte succén är så långvarig. Men det är mina tankar, många är ju helnöjda.

Märker varken skillnad i spill, ättid eller ätställning på vanligt o smhn men det är lättare att fylla på. Vill ha någon variant av låda med nät i för att kunna fylla mycket men utan att allt åker ut och blåser bort när hästen drar upp en tugga. Enda anledningen till näten nu alltså, maten blåser runt och trampas ner mer utan.

Upplevde det som stressande för hästarna, att försöka pilla ut ett eller några strån i taget.

Känns som om allting går att sälja med mördande reklam ;)

Kl

När jag gett både löst och i nät, så har de flesta hästarna valt nätet först (oavsett storlek på maskorna). Aldrig begripit varför, men noterat på fler.

Dock är det för arbetskrävande att fylla nät hela tiden så jag ger inte nät ändå, undantaget halm till den ena. Mest för det inte ska spridas över bygden.

Förut så fick mina hästar ca hälften av sin mat i nät. Dessutom lugnt och tuggade men den ena kastade lite med huvudet för att vända på nätet med jämna mellanrum. Nu står de på lösdrift och får fri tillgång utan problem:)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 090
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
590
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hej! Jag är helt ny till ridning, men funderar på att ge det ett försök. Har letat efter en hjälm som kan passa mig då det för...
Svar
1
· Visningar
199
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 148
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II