Negativ reaktion på soja?? Hjälp!

Noteca

Trådstartare
Hur vet jag att hästen tål sojan? Jag ahr valt att fodra upp mitt ngt dåliga hö (27smrp/kg foder) med soja för att höja kvoten. Jag har räknat ut att hästen behöver 300gr soja för att kvoten skulle bli bra. Jag har nu vant henne sakta under tre veckors tid, fyra på fredag 3/2.
Jag är uppe i 240gr, eller 4dl av 5. Hon har inte visat ngr tecken på att inte tåla sojan, först nu, när jag är uppe i 4dl. I förrgår var första tecknet, alltså efter 3 dgr med 4dl soja. Hon var svullen över kotorna runt om, mest bak. Tänkte inte så mkt mer på det då. När jag tog in från hagen var hon bättre men lite var kvar. Ännu lite bättre efter ridning men inte helt normal.

Tog henne på ridtur idag igen (samma sak imorse som igår och förrgår) Hon var hyfst fin i benen efter hagvistelse, men efter bara
4h i boxen var hon svullen igen.

Hon har inte varit så här i benen när hon haft mindre giva soja, och jag har inte gort något annat som kan orsaka detta.

Kan det vara reaktion på sojan? OM det är det, borde jag ta bort den helt eller bara sänka till 3dl då hon var symtomfri och sen fodra upp resten med ngt annat?

Hur skadligt är det att de svullnar upp av foder? Jag måste ju göra ngt så det försvinner, jag frågar bara av nyfikenhet.

*confused*

Sv: Negativ reaktion på soja?? Hjälp!

Menar du fyra av fem dl om dagen? Det låter förfärligt mycket och kan säkert vara en orsak till svullnaden. Varför ger du henne så mycket i så fall. Min stallägare som är väldigt duktig när det gäller foder säger att en deciliter olja motsvarar energin i ett kilo havre. Själv ger jag min gamling kallpressad linfröolja. Han får ca 10-15 centiliter in dagen.

Glömde säga att det kanske är bättre om du ersätter oljan med lucern som balanserar upp dåligt hö mycket bättre. Gärna hackad strå som är fiberrikt och ger hästen något att tugga på länge.

Vad är det för häst du har?

Mitt arabsto tål inte soja alls. Hon blir tjock och gallig i benen av 1 dl. Jag kör med hackad lusern istället, vilket hon inte får ngn reaktion på.

Testa att byta ut helt eller delvis med lusern

SOJA inte olja. Olja kan man inte fodra upp ett proteinfattigt hö med. Olja är ju bara energi;)

Hästen är en korsning arab/varmblodstravare och kräver mkt protein för att bygga muskler och inte falla ur

Jag ger lusern oxå men måste ge så väldigt mkt av det för att komma upp i kvoten.

Min idé är att gå ner till 3dl, och sen fodra upp resten med krafft protein. Vore ju bra om hon kan äta upp den sojan jag har kvar iallafall

min häst fick samma reaktion som din utav soja.
jag tycker att du tar bort dem helt och ersätter med nått annat.

Testa att ge krafft pluss grön..det är 200 smrp jämfört med lusernet som är 105 smrp.Eller krafft protein som har 330 smrp, men det kan vara samma sympom i krafft protein som med soyan...Jag har börjat ge mitt halvblod/fullblod plussen och det har gett fint resultat!
Men du kan ju ge upp den soyan du har, men ge mindre del och öka sakta av nått annat så får du en mjuk övergång!;)

Jag tycker att du ska göra som du hade tänkt. Gå ner med sojan till en nivå där det funkar, och ge lusern om det behövs mera protein. Någon föreslog Krafft PlussGrön, men det man ska tänka på när det gäller färdigfoder baserade på soja är att det ofta kan blir rätt stora givor soja per kg pellets. Ger du 1,5 kg plussgrön så blir det 0,5 kg ren soja. Nä, lusern är ett jättebra alternativ, tillsammans med så mkt soya som din häst tål.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka