Thera

Trådstartare
Kom precis hem från stallet. När jag kom ut där idag hittade jag min älskade pålla ståendes på tre ben. Hon vägrade sätta ner det ena bakbenet.
När jag gick med henne gick hon på tån, kotan vinklades liksom inte bakåt som den ska, utan det var precis som det var låst i kotan. Ibland var det som det släppte och hon satte ner hela hoven, men var kraftigt halt.
Hon är inte öm om man känner på benet, eller speciellt svullen, har ingen puls i benet eller feber. Det ser bara otäckt ut. Veterinären sa att jag ska låta henne vara inne i natt med stödbandage, och ta kontakt igen imorgon bitti om det inte förbättrats.
Vi har kollat hoven också och känt om hon ömmar på grund av hovböld, men det verkar inte vara det heller.
Usch, jag känner mig så hjälplös, hon är mitt allt...

Har någon av er varit med om något liknande? Eller bara lite tröstande ord? Tacksam för allt! :bow:
// Thera

Sv: Neeej....

Tror du det kan vara det? Men det var precis som det var nåt som hakade upp sig, typ en sena eller nåt.. usch, jag vågar inte ens tänka på det.... bara inte nåt är av.
Kanske bör tillägga att veterinären inte ansåg att det var nån mening att komma ut ikväll, det går ändå inte att göra så mycket härute i skogen, så länge det inte är någon synlig skada..

Är ingen höjdare på senskador och sånt men jag tror att om det varit en senskada så hade du nog sett det med någon typ av svullnad och värme eller nåt sånt. Om det hade varit ett benbrott så hade du troligtvis också sett det. Tror inte att något är av utan, som någon annan skrev, att det kan vara en stukning. Förra året på betet hittade jag en av åringarna på tre ben. Hästen kunde inte röra sig över huvud taget, inte ens när alla dom andra (ca 20 stycken) kutade omkring som galningar över hela betet. Sprang direkt till betesägaren så hon fick ringa till ägarna. Dagen efter ringde jag betesägaren för att höra hur det hade gått och då var hästen helt som vanligt igen och dom trodde att det var en stukning. Jag, å andra sidan trodde ju helt klart att hästen hade brutit benet :smirk: , men allting slutade lyckligt. Hoppas att det gör det för din häst också, och om din häst fortfarande är halt i morgon så får du be din veterinär komma ut och kolla.

Tror absolut att det kan vara en stukning, medryttarpållen betedde sig nästan exakt likadant i somras när han hade varit lite oförsiktig i den blöta och hala hagen och stukat sig rejält. Han gick också på tån första dagen, när han alls satte ner hoven, vill säga. Ingen värme eller ömhet, bara en lätt svullnad de första dagarna. Han fick vila i ett par veckor, först i boxen och sedan i en liten sjukhage, och sen var han helt bra igen.

Jag, som hittade honom blockhalt och olycklig, trodde ju givetvis det värsta och var helt övertygad om att jag skulle förlora honom...

En av våra hästar på skolan var presic likadan i sommras gick bara på tån och haltade kraftigt. Han hade en hovböld. Den största hovslagaren sett under sommaren. Han hade hellre ingen puls och veterinären tittade på honom.

Hoppas det inte är ngt allvarligt.

Hade en häst i stallet som gick på ungefär samma sätt, den vill inte sätta ner trakten och stod/gick precis som du säger bara med tån så att kotan såg ut att vara i en konstig vinkel.... Ingen värme, inte öm.... Som tur var skulle veterinären komma ut till min häst dagen därpå, och medans veterinären håller på med min häst så kollar den andra hästägaren hovarna på den halta hästen. Då hittar hon en ganska tjock pinnbit som sitter inkilad mellan hoven och skon!! Den satt fast ordentligt och var brunsvart så den syntes dåligt om man inte tittade noga....fick ta ut hovslagaren som fick ta bort skon för att få bort pinnen..... Ibland ska man har tur!!

Så mitt tips är att kolla det ordentligt om du nu inte redan har gjort det!

Det verkar nog som det bara är en stukning, tack och lov... Idag sätter hon i alla fall ner hela hoven och går på den, fast hon är förstås halt fortfarande.
Hon har rejäla stödbandage med vadd på båda benen så det gör nog sitt till också. Ska ta och kolla hoven en extra gång för säkerhets skull, men hon är barfota så jag borde inte ha kunnat missa nåt i den.
Men det verkar som det är på väg att bli bättre nu i alla fall... hoppas jag..
Tack för alla svar!

Jag har varit med om något liknande fast det var kotledsinflamation

/Donald duck

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 393
Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 041
Senast: jemeni
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 081
Hästvård Hej buke! Först och främst, innan någon hinner bli upprörd; vi har självklart haft ut veterinär redan! En av mina hästar, en 18-årig...
Svar
3
· Visningar
1 762
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka