Nedstämd o loj löptik

V

Vixten

Min 1,5 åriga hyperaktiva superglada boxertjej började löpa i torsdags eftermiddag, idag fredag morgon är hon helt jättetrött.
Hon vill bara ligga tryckt mot en, viftar knappt på svansen, går istället för att studsa fram, smådarrar, vill inte äta frolic eller ostmacka, står o stirrar utryckslöst....:cry:

Veterinären ville avvakta, enl henne kunde de bli deprimerade av löp.

Hon har 38,7 - 39 grader.

Hon har druckit pyttelite ifrån sked och ätit ett par kissekattkulor Friscas...

Sitt första löp i sommras var problemfyllt. Då var vi oroliga för att det var ngn form av infektion då hon stank långväga, blödde jättemycket och länge (mina vanliga bindor räckte knappt) slidan var som en stor jordgubbe.. Men veterinärerna på Strömsholm hittade inget fel alls.

Är det ngn som haft en nedstämd tik???:confused:

Sv: Nedstämd o loj löptik

Har med sked fått i henne 1/2 kopp te med honung. Hennes favorit.
Usch jag är så orolig. Men nu har hon fått i sig lite vätska iaf.

Nedstämd och trött är inte samma sak. Vissa tikar blir konstiga och långt ifrån sig själva vid löp. Oroa dig inte för mycket!

Sen är det ju helt normalt att vulvan svullnar på en löptik. Att den på en boxertik är stor som en jordgubbe under höglöpet tycker jag låter helt normalt.

Vissa tikar kan bli väldigt förändrade vid löp. Vissa kan även ha "mensvärk", kanske därför din tik är lite extra deppig? Att vulvan svullnar är som sagt inget konstigt, min tiks ser ut som en liten kanelbulle när hon är i höglöp :o

Jag har en tik som blir lite klemig vid löp. Grejen är att ju mer jag daltar med henne då, desto emligare blir hon... :p Så hur behandlar du henne? Tycker du synd om henne eller försöker du köra på som vanligt?

Jo klart jag daltar lite.... Spec eftersom hon inte äter o dricker. Ja menar, det är inte varje dag jag går o kokar en kopp te för att truga i hunden.

Visst nedstämd vid löp ja men att få feber?

Jag hade nog tagit ett snack till med vetten.

Hunden har ingen feber. 38-39 är normalt.

Beror lite på vad det är för hund också. (och därför som det kan vara galet bra att ha koll på sin hunds normaltemp).

Min ena tik har normaltemp på 37 grader, min andra ligger på 37,5. Det är då på kvällen när de vilat ett tag. Har de 39 så vet jag att något absolut är tokigt.

Ingen lösning på ditt problem just nu visserligen, men om tiken blir så väldigt påverkad av sina löp så kanske det vore en god idé att kastrera henne?

Ring vet. Överväg kastrering.

Det jag menade med dalt var om hon var lika loj och vägrade äta även första löpet eller om det kom nu? Om du daltade första löpet pga av de fysiska problemen så kan det påverka henne mentalt i detta löp.

kl

Har en boxertjej på 4 år som alltid är helt förstörd vid löp. Vulvan ser verkligen ut som en blodig mandarin

Hon blöder mängder, vilket säkert är en orsak till tröttheten. Hon äter dock normalt nuförtiden, vilket hon inte gjorde då hon var yngre. Hennes mamma var likadan. Lika känsliga för hormonväxligar som matte :o

Jo klart jag daltar lite.... Spec eftersom hon inte äter o dricker. Ja menar, det är inte varje dag jag går o kokar en kopp te för att truga i hunden.
Äter är ju inte så mycket att göra åt ifall hon normalt sett har en bra aptit. Men att försöka truga i henne té och vatten är ju bara fjantigt enligt mig. Ta en spruta och fyll den med vatten, öppna munnen och spruta ner.

Varför truga? Ner med vätskan bara så att hon inte blir uttorkad.

Beror lite på vad det är för hund också. (och därför som det kan vara galet bra att ha koll på sin hunds normaltemp).

Min ena tik har normaltemp på 37 grader, min andra ligger på 37,5. Det är då på kvällen när de vilat ett tag. Har de 39 så vet jag att något absolut är tokigt.

Jo undantag finns alltid. Men 38-39 är annars en normal temp på hund.

kl

Svarar alla..

Nej Förra löpet daltade jag inte med henne eftersom hon mådde bra, förutom att vulvan hadde både färg o form som jordgubbe samt luktade kattdiarre och blödde kopiöst samt flytningar.

Fick tag i en spruta på jobbet imorse så har sprutat vatten i mungipan nu under dagen. Hon var ngt piggare nu på kvällen en kort stund, men sen har hon fortsatt sova.

Hon blöder nästan ingenting ännu.

Ja vi överväger kastrering.

Har pratast med vet o hon ville att jag skulle avvakta.

Ifall hon inte äter testa att koka upp vatten som du rör i honung i. När det kallnat lite grann så sprutar du det i henne. Det piggar upp bra och hon kanske får lite lust att äta eller dricka självmant då.

Sen är ju alla löp olika. Det kan stabiliseras bra med tiden. Är detta bara hennes andra löp?

kl

Svarar alla..

Nej Förra löpet daltade jag inte med henne eftersom hon mådde bra, förutom att vulvan hadde både färg o form som jordgubbe samt luktade kattdiarre och blödde kopiöst samt flytningar.Fick tag i en spruta på jobbet imorse så har sprutat vatten i mungipan nu under dagen. Hon var ngt piggare nu på kvällen en kort stund, men sen har hon fortsatt sova.

Hon blöder nästan ingenting ännu.

Ja vi överväger kastrering.

Har pratast med vet o hon ville att jag skulle avvakta.

Där blir jag orolig (se fet text) Verkar som en livmoder som inte "mår bra". Var förra löpet så så skulle jag själv tro att något skulle hända i/efter detta löp.

Håll koll på temp. Vet ni vad hon har normalt?

Ang feber vid 39 eller inte så är det individuellt. Skulle någon av mina ha 39 skulle jag kolla upp dom. Speciellt om dom var lojja o inte åt.

Min boxer luktar spyor vid löp, och hon blöder enorma mängder (sprätter blod upp efter väggarna :o). Likadant varje gång. Nu har ju ts kontaktat vet, som tyckte de skulle avvakta. Men visst, kanske det skulle vara dags att ringa igen? För det kan ju faktiskt vara en inflammerad livmoder också. Det är ju inte direkt ovanligt heller.

Annars är det säkert svårt att beskriva lukten på löp på ett forum. Löp doftar ju aldrig direkt rosor, och folk tycker olika/är känsligare för dofter osv.

Mina två tikar 10 samt 5 år har aldrig luktat illa vid löp. Inte heller har dom haft flytningar som varit missfärgade.

Individuellt alltså. Blöder de mycket då? Tänkte att det kan ha att göra med mängden blod, samt hur duktigt de putsar sig. Min tjej är en riktig gris.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka