Nedsättning av hov.

S

Sweet

Hur ska en korrekt verkad häst sätta ner hovarna i marken? Trakten först, tån först eller hela hoven?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nedsättning av hov.

Anledningen till att jag frågar är att jag av en hovslagare har fått lära mig att hästen alltid strävar efter att sätta ner hela hoven i marken samtidigt. Nu när jag har börjat verka mina hästar enligt "vildhästmetoden" så har jag lärt mig att trakten ska i marken först.

Man blir ju lite förvirrad...

Med hela hoven, mot trakten till. Alltså inte något "dubbelslag", men att nedslagspunkten ändå ligger ganska långt bak.

När man säjer hela hoven samtidigt menar man nog främst att insidan och utsidan skall sättas ner samtidigt.
Trakten sätts ner obetydligt före tån på friska hästar. Syns knappt med blotta ögat. Sätts trakten ner markant före tån bör trakten verkas mer.
Hästar med strålbensproblematik sätter ofta ner tån före trakten - detta är ETT AV tecknen som tyder på just strålbensproblem...

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 474
Senast: jemeni
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 165
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Ja, som rubriken säger - någon som varit med om det? Dvs att en hovböld i sig kan leda till utslag på böjprov? Åkte in på klinik med...
Svar
13
· Visningar
1 041
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka