Nedbetad hage, räcker det?

PetraN

Trådstartare
Hej, är orolig för min häst som går på lösdrift. Inackorderad. Vi bor i södra Skåne och det är varmt. Våra hästar får inte hösilage ännu. De går två timmar på gödslat bete och resten av dygnet går de på riktigt nedbetat gräs. Jag skulle vilja att de får hösilage alt. gräsfröhalm för att ha något att tugga på men stallägarna hävdar att det nedbetade gräset är fullt tillräckligt 22h om dygnet. Någon som bor i samma trakt som har erfarenhet och kan säga att det stämmer? Hästarna är inte direkt magra men verkar enligt mig hungriga.

Vi bor i Flyinge och har hästarna i sommarhagen fortfarande. Det är relativt nedbetat (men maaaassor med gammalt gräs) och de är inte superglada att gå kvar i den hagen längre. Men helt okej för dem att käka. De äter än så länge bara halm på natten (nu 1.5 resp 2 kg) fortfarande och är fortfarande i lite för högt hull. Båda två är väldigt lättfödda och under hältutredning så går inte mycket - vill inte mata dem ännu mer :o

De är dock träckprovade nu och nollade helt båda två så i kväll ska de börja gå i vinterhagen (massor med gräs). Vi räknar väl med att börja ge hösilage om några veckor typ...

Min käkar 0.5 kg lusern också och halmen ska ökas på eftersom det är tomt på morgonen nu (han äter 2 kg), den lilla har fortfarande lite kvar.

Jag bor i norra Skaraborg och har inte börjat stödfodra än. Visst är det nedbetat men som t_c skriver så finns det mat och det verkar dessutom blivit anbolagräs såhär på hösten, mina hästar är smällfeta och jag kan helt enkelt inte se att det är en bra idé att ge dom mer mat då, såvida jag inte tar bort dom från betena vilket ju verkar ganska kontraproduktivt. Men de har också en hel del buskar och träd att gnaga på, jag hade mest varit brydd över att dom fick i sig tillräckligt med fibrer annars men det kan man ju lösa med halm.

Problemet som jag ser det är att våra inte får halm heller och det finns inget "gammalt gräs" utan bara superkort.

som de flesta skriver så beror ju det ju lite på hästens vikt.

Jag har uppdelat så d som behöver stödfodras får grovfoder varje dag, fritt.

De andra får oxå men inte lika mkt då de är hm, lite tjockare. Dom har lite att pilla med men det börjar tryta så nu är det snart dax att ställa ut hönäten.
TS
Finns det inget för hästen att tugga på är det ju inte bra. Men kan du inte prata m stallägaren om detta?

Jag har en ca 2 ha stor hage till 1 halvblod o en shettis men jag ger dem några kg hö/dag. Upplever också att de är lite hungriga annars. Visst, shettisen kunde varit utan men inte den stora anser jag.

jag bor i mellersta skåne och stödfodrar mina 2 halvblod, de går i gräshagar men det är inte så jätte mycket gräs kvar. så de får nu 7-8kg oanalyserat hö

Hej, är orolig för min häst som går på lösdrift. Inackorderad. Vi bor i södra Skåne och det är varmt. Våra hästar får inte hösilage ännu. De går två timmar på gödslat bete och resten av dygnet går de på riktigt nedbetat gräs. Jag skulle vilja att de får hösilage alt. gräsfröhalm för att ha något att tugga på men stallägarna hävdar att det nedbetade gräset är fullt tillräckligt 22h om dygnet. Någon som bor i samma trakt som har erfarenhet och kan säga att det stämmer? Hästarna är inte direkt magra men verkar enligt mig hungriga.

Blir förvånad över så dålig fodring! Har två hästar hemma i två jättestora hagar där de går omväxlande. I den ena hagen har jag byggt en stor höhäck där bonden lägger in en stor hösilagebunt. Där kan hästarna äta fritt när de inte äter gräs. Står de inne över natten så lägger jag in hösilage i boxarna åt dem. De är nästan aldrig utan mat! Hästar är skapta för att äta de flesta timmarna på dygnet. Jag har i stort sett kompletterat betet med hö eller hösilage hela sommaren. Hästar ska inte vara hungriga, däremot kan man vara försiktig med kraftfodret om de inte går i väldigt hårt arbete. Det är inte OK att gå hela dagarna i en nedbetad hage om man är häst!

Jag tycker att hästar brukar vara rätt bra på att tala om när betet inte duger längre, i alla fall ponnyer. En vacker dag är man mer intressant än gräset, de spanar in vad man håller på med och kommer gärna till grinden.

Det är säkert bra kräm i gräset fortfarande hos er, det är det här uppe i Uppland i alla fall. Min D-ponny går ute 8-9 timmar på gräs, får 2 kilo hösilage och ett par skivor halm inne och går ytterst långsamt ner i vikt (vilken han behöver). Jag skulle inte kunna ha honom ute dygnet runt.

Kan dock tycka att det kan vara smart att ge lite halm så att hästarna får välja själva om de vill ha bukfylla eller inte. Då ser man ju också i ökningen av halmkonsumtionen när det börjar bli dags att fundera på hösilage.

Vi har stödfodrat med hösilage ett par veckor och för att göra en snäll övergång till vinterhagarna.

Kan dock tycka att det kan vara smart att ge lite halm så att hästarna får välja själva om de vill ha bukfylla eller inte. Då ser man ju också i ökningen av halmkonsumtionen när det börjar bli dags att fundera på hösilage.

Det tricket använder vi året om. Sommartid (och nu) när de börjar lämna halm så fort man ökar 0.5 kg, då är de inte dödshungriga. Men när de börjar äta flera kg/natt så kommer vi börja ge hösilage. Hade de gått i vinterhagen nu o den varit lika betad som sommarhagen hade vi börjat med hösilage nu i dagarna. Nu blir det flytt till hage med massa gräs o således skjuts hösilaget fram någon vecka ca.

Vintertid har båda ett halmnät inne så att vi kan ge på gränsen till lite hösilage (så de alltid äter upp, vill inte ha hösilage liggande utan slänger ut varje dag o lägger in nytt). När de ätit av halmen så ökas hösilagegivan på. Jättelätt o se iom att det blir spill på golvet när de äter i halmnätet :)

När våra väl tycker gräset är slut så börjar de äta betydligt mer hösilage inne och då får de även ute.

Eftersom jag bor vid stallet o sköter alla fodringar, in o utsläpp och ser hästarna hela tiden vi är hemma så märker man rätt lätt om de är hungriga eller inte. Min ponny blir åtm väldigt sur när han inte är nöjd och visar tydligt på morgonen om maten inte räckt ordentligt.

Blir förvånad över så dålig fodring! Har två hästar hemma i två jättestora hagar där de går omväxlande. I den ena hagen har jag byggt en stor höhäck där bonden lägger in en stor hösilagebunt. Där kan hästarna äta fritt när de inte äter gräs. Står de inne över natten så lägger jag in hösilage i boxarna åt dem. De är nästan aldrig utan mat! Hästar är skapta för att äta de flesta timmarna på dygnet. Jag har i stort sett kompletterat betet med hö eller hösilage hela sommaren. Hästar ska inte vara hungriga, däremot kan man vara försiktig med kraftfodret om de inte går i väldigt hårt arbete. Det är inte OK att gå hela dagarna i en nedbetad hage om man är häst!

Det beror ju på hur nedbetad. Så att de börjar äta "allt" eller stressäter utan att få i sig tillräckligt - självklart inte okej. Men samtidigt så är det bra med näring i gräs som växer (stressat gräs är såklart inte heller bra, gräs i tillväxtfas menar jag för en frisk häst) så en kortbetad hage ger ju hästen betydligt mer näring än en med massa gammalt gräs i.

som de flesta skriver så beror ju det ju lite på hästens vikt.

Jag har uppdelat så d som behöver stödfodras får grovfoder varje dag, fritt.

De andra får oxå men inte lika mkt då de är hm, lite tjockare. Dom har lite att pilla med men det börjar tryta så nu är det snart dax att ställa ut hönäten.
TS
Finns det inget för hästen att tugga på är det ju inte bra. Men kan du inte prata m stallägaren om detta?

Fast att hästens vikt skulle vara helt styrande håller jag inte med om. Alla hästar behöver fibrer för att magen ska må bra. Man räknar 1 kg TS/100 kg häst som minst och det behövs rätt mkt gräs för att täcka det.

Jag har en shettis och d-ponny i ganska nedbetad hage (men gräset växer ju fortfarande pga det varma vädret så det ger ju endel energi) och har löst det som så att shettisen har betesbegränsare dagtid och på natten går de i liten "svälthage" så att hon får vara utan betesbegränsaren, + att de får hö och halm för att se till att de får i sig tillräckligt med fibrer.

Man bör tänka på att när hagarna är nedbetade ökar risken för att hästarna ska börja knapra i sig växter som är giftiga. Vanligtvis rör de inte giftiga växter men när inget annat finns att tillgå så äter de dem iallafall just för att de är så hungriga och det vill man ju verkligen inte att de ska göra. Det brukar också märkas ganska omgående om de inte får i sig tillräckligt med fibrer genom att de blir dåliga i magen.
Om man tänker lite framåt så ser man till att hagarna aldrig blir millimeter nedbetade heller eftersom gräset far illa utav det och ogräset tar över istället.

Fast att hästens vikt skulle vara helt styrande håller jag inte med om. Alla hästar behöver fibrer för att magen ska må bra. Man räknar 1 kg TS/100 kg häst som minst och det behövs rätt mkt gräs för att täcka det.

Därför skrev jag oxå sen att det inte var ok att hästen inte har ngt alls att gå och tugga på.
Dom ska ha sysselsättning men för en fet häst kanske det räcker med nattahö och något kilo morgon. Sen räcker dte gräs som finns i hagen ännu.
För svårfödda hästar behövs mer.

Jag pratade ju inte om hästens tuggbehov utan vikt

Lite roligt tycker jag en hel del kan svara att det räcker resp inte räcker, när vi inte ens vet hur stor hagen är eller hur många hästar som går i den. Ja för de delen inte heller ålder, ras och ev arbete vilket allt har viss betydelse för svaret. ;)

Jag bor själv i samma landskap och har bara en enda häst som får extra foder ännu och det är beroende på ålder. Övriga 20 hästar i olika ålder klarar sig mer än bra på det gräs som finns fortfarande. Men så har dom också över 60 ha om man slår ihop alla hagar att gå på.
Hade jag haft med för hästgårdar normala arealer hade jag troligen fått fodra extra till i alla fall två tredjedelar av hästarna vid det här laget.

Har en häst och en ponny, de går på nedbetad/putsad sommarhage och har börjat vänja över på vinterhagen (med massa gräs) del av dag. De har fri tillgång till halm i ligghallen dygnet runt. Hästen behöver definitivt gå ner i vikt och ponnyn går med betesbegränsare och är fin i hull. Halmkonsumtionen har inte ökat särskilt mycket, så jag avvaktar med att börja fodra hö till mina. Mellansverige kanske ska tilläggas.

Ja, lite olika besked. Men tack för svar! Jag skrev ju inte hur stort (för jag känner inte till hur många hektar det är men skulle gissa högst ett) men det är tio valacker som går och gräset hinner inte växa eftersom de är så många. Jag kanske oroar mig i onödan (får inget gehör för mina önskningar hos stallägaren) men jag tror bestämt att de behöver något att tugga på.

1 hektar är inte i närheten av tillräckligt för 10 hästar ens under frodigaste betessäsongen. En eller två möjligtvis.

Liknande trådar

Foder & Strö Ni med lättfödda hästar, hur bedömer ni hårt nedbetad hage? Där gräset är millimeterkort men ändå växer och hålls nedbetat i samma takt...
2
Svar
38
· Visningar
3 813
Senast: MayGrace
·
Foder & Strö Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 433
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 181
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 941
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kall lägenhet
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Skötsel av utedass