Nedbetad hage, räcker det?

Det låter onekligen alldeles för lite, även om det är islänningar eller ponnyer. Jag tycker att du ska kräva att de åtminstone får halm att tugga på.

Tyvärr får jag noll och ingen respons på mina önskemål vilket lett till att jag inte kan ha kvar hästen (som jag har på foder). Tack för alla svar.

Blir förvånad över så dålig fodring! Har två hästar hemma i två jättestora hagar där de går omväxlande. I den ena hagen har jag byggt en stor höhäck där bonden lägger in en stor hösilagebunt. Där kan hästarna äta fritt när de inte äter gräs. Står de inne över natten så lägger jag in hösilage i boxarna åt dem. De är nästan aldrig utan mat! Hästar är skapta för att äta de flesta timmarna på dygnet. Jag har i stort sett kompletterat betet med hö eller hösilage hela sommaren. Hästar ska inte vara hungriga, däremot kan man vara försiktig med kraftfodret om de inte går i väldigt hårt arbete. Det är inte OK att gå hela dagarna i en nedbetad hage om man är häst!

I princip håller jag med dig, men om min häst hade haft fri tillgång av forder dygnet runt året runt hade hon varit på tok för tjock för sin egen skull. Det samma gäller många lättfödda hästar även om man inte ger kraftfoder. Det är inte okej med tokfeta hästar eller för den delen feta hästar.

Mina ponnyer (två D en B) har ca 3ha som de går på. Visst har gräset börjat minska men ingen av de är ens i närheten av mager. De har alltid halm i ligghallen och de knaprar lite varje dag (även under sommaren).

Bor i norra uppland.

Blir förvånad över så dålig fodring! Har två hästar hemma i två jättestora hagar där de går omväxlande. I den ena hagen har jag byggt en stor höhäck där bonden lägger in en stor hösilagebunt. Där kan hästarna äta fritt när de inte äter gräs. Står de inne över natten så lägger jag in hösilage i boxarna åt dem. De är nästan aldrig utan mat! Hästar är skapta för att äta de flesta timmarna på dygnet. Jag har i stort sett kompletterat betet med hö eller hösilage hela sommaren. Hästar ska inte vara hungriga, däremot kan man vara försiktig med kraftfodret om de inte går i väldigt hårt arbete. Det är inte OK att gå hela dagarna i en nedbetad hage om man är häst!
Det beror ju helt och hållet på vilken häst man har, hur mycket man kan låta dom äta.
Fullblodet vi hade tidigare hade fri tillgång på bra analyserat hö, lusern och betfor. Stora beteshagar på sommaren även då lusern och betfor.
Hon va smal som en sticka och behövde all mat.
Skulle vi fodra hästarna vi har nu, på det sättet, då har vi två sjuka flodhästar till slut.

Men hur är det med protein och näringsvärden så här års?

Har en femårig islandshäst som förhoppningsvis växer lite till (överbyggd) och jag vill inte att hon ska sakna ngt. Flyttar henne imorgon till en lösdrift med stooor hage där ingen får hö än från en liten hage och hö. Kommer dock he ngt kilo för vanans skull på det nya.

Näringsvärdet spelar ju ingen direkt roll om hästen är i överhull. Däremot protein, selen och e-vitamin (eftersom gräset knappt växer) vill jag ge extra.

Men hur är det med protein och näringsvärden så här års?

Har en femårig islandshäst som förhoppningsvis växer lite till (överbyggd) och jag vill inte att hon ska sakna ngt. Flyttar henne imorgon till en lösdrift med stooor hage där ingen får hö än från en liten hage och hö. Kommer dock he ngt kilo för vanans skull på det nya.

Protein är en del av "näringsvärdet".

Tänkte ge lucern och mineraler från Krafft. Behövs kanske selen och e-vitamin utöver det?

Det är ju svårt att säga när man inte vet vad gräset innehåller men det är ju en övergångsperiod så om det finns analys på grovfodret de ska äta i vinter hade jag räknat på viken sorts mineraler som passar till det och gett samma nu. Lite lusernhack är ju sällan fel.
Alla färdiga mineralfoderblandningar innehåller tillräckligt med selen om man ger "normal" dos av dem.

• Gilla
Reactions: Gry
Det är ju svårt att säga när man inte vet vad gräset innehåller men det är ju en övergångsperiod så om det finns analys på grovfodret de ska äta i vinter hade jag räknat på viken sorts mineraler som passar till det och gett samma nu. Lite lusernhack är ju sällan fel.
Alla färdiga mineralfoderblandningar innehåller tillräckligt med selen om man ger "normal" dos av dem.
Tack!

Liknande trådar

Foder & Strö Ni med lättfödda hästar, hur bedömer ni hårt nedbetad hage? Där gräset är millimeterkort men ändå växer och hålls nedbetat i samma takt...
2
Svar
38
· Visningar
3 813
Senast: MayGrace
·
Foder & Strö Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 433
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 181
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 941
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar