neckreining

J

jennycastell

Hej!
Jag undrar hur man lär en häst neckrening som har varit engelsk riden förut. Hur börjar man?

tjaadu..jag lärde om min häst för ca 3 år sedan..men han kunde av sig själv.. :cool: fast han aldrig blivit westernriden förut så var det helt logiskt för honom..men jag skulle nog använda vikthjälperna+ledande+trängande tygeltag och sen mer och mer gå över till endast trängande och vikthjälper.

Bästa sättet att börja är att kontakta en tränare eller klubb i närheten så att det blir rätt från början!

Malin

Är ej W-ryttare. Om neckreinning innebär att hästen går undan för tygeln mot halsen utan kontakt i munnen så är det en sak som jag "lär" alla hästar jag rider (engelskt). lätt och fort, det är helt logiskt för dem. Lägger du till skänkeln (ena sidans) så ska en engelskskolad häst flytta sig undan (vända eller åt sidan beroende på hur du sitter) och det kombinerar du bara med att lägga tygeln mot haslen. De fattar efter ett par gånger. Ngt jag tycker alla hästar ska kunna - gå undan tryck i den enklaste formen. Samma sätt jag vänder i en omhoppning men har då lite kontakt med yttertygeln för att inte tappa yttersidan i en skarp och snabb vändning. Och man använder sig av samma sak i öppnan, yttertygeln för in ytterbogen.

Liknande trådar

Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
218
Senast: Sryoqwe
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 474
Senast: Nepenthe
·
Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
903
Senast: Kakis
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 448
Senast: Häst_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar