Navelsträngsstumpen?

Sv: Navelsträngsstumpen?

Ingenting.

Jag ser inte någon anledning att tvätta med jodopax heller om inte fölningsmiljön är oerhört smutsig.

va?? Inte ens direkt efter fölningen?
Vi är otroligt noga med att tvätta, helst med jodSPRIT direkt den gått av och ett par tre gånger till under första dygnet. Efter det gör vi ingenting men navelstumpen är ju en öppen ingång till buken och små föl är extremt infektionskännsliga.

Jag har aldrig heller tvättat eller rört navelstumpen och vi har aldrig haft någon som fått problem med naveln. Däremot är vi mycket noga med hygienen i boxen och mockar flera gånger per dag och strör rikligt.

Jag har inte heller rört mina föls navelstumpar, och ej heller haft några problem...
Klart jag håller koll på den, som allt annat. Försöker hålla så rent som möjligt där fölet vistas.

Jag följer Flyinges råd med att istället för att tvätta navelsträngen med något, så tar jag en mugg och doppar den ordentligt istället.

crazy skrev:
Jag följer Flyinges råd med att istället för att tvätta navelsträngen med något, så tar jag en mugg och doppar den ordentligt istället.
Jag gör som Du på ett ungefär.....
Men bara EN gång, sedan ALDRIG pilla på den!

mvh
Carina på Cesam Arabians (som varken har ursmutsigt eller haft problem med infekterade navelstumpar någonsin...)

Jag doppade den en gång direkt efter fölningen i jodopax lösning...sedan har jag inte rört den...tror inte man ska pilla och greja för mycket...lagom är alltid bäst :) ...tittar så allt är normalt...precis som allt annat på lilla fölet...

På tal om navelsträngar, hur lång tid tar det innan " stumpen" ramlar?

Japp precis! Ett ordentligt "dopp" sedan inte röra den mer efter det.... ;)

Min tappade sin stump nu i veckan, han är född 9/4 så 3-4 veckor kanske?

/// ghost

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 388
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 051
Senast: Piaff
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
990
Senast: Rosett
·
Hundhälsa Ni med tikar, är de duktiga på att tvätt sig vid löp? Min tik tvättar snippan men bryr sig inte alls om det kommer blod i pälsen. Hon...
Svar
1
· Visningar
242

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka